Anmeldelse af Trials Fusion: Vanvidskørsel på motorcykel er in

Bare lige ÉN tur til

Det halsbrækkende motorcykelspil Trials er tilbage i en ny version kaldet Fusion. Screenshot: eurogamer.dk
Det halsbrækkende motorcykelspil Trials er tilbage i en ny version kaldet Fusion. Screenshot: eurogamer.dk

Trials - Fusion

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Få spil formår at indgå i en dialog med spilleren lige fra første knaptryk. Hvis du hamrer sømmet i bund og håber på det bedste, så straffer Trials dig med det samme, hårdt og kontant. Ved første øjekast kunne man ellers forlades til at tro, at der var tale om et harmløst arkadespil, hvor du bare skal få din lille mand på motorcyklen hurtigst muligt igennem banen, men nej.

Her regerer fysikkens love, og du må lære at balancere på knivsæg for at nå det forjættede mål, der ofte ser ud til at være umuligt at nå. Det er et hardcore spil, rettet mod dem, som får et kick ud af kæmpe som vilde for at barbere kostbare sekunder af deres tider og komme uskadte gennem skærsilden. Grundideen er og bliver genial, og Trials Fusion bærer den videre over på den næste generation af konsoller uden at skvatte i den visse død.

Video: Dugfriske indtryk fra storstilet GTA-konkurrent

Fusion er grundlæggende bare mere Trials, og det er vi ikke kede af. Der er ikke pillet ved formlen, som RedLynx har bygget sin kultsucces op på, og den holder stadig. Du skal styre en motorcykel, en såkaldt trial bike, fra venstre mod højre på et 2D-plan, og du kan gasse op, bremse og læne dig forover eller bagover. Herefter handler det om at komme i mål uden at falde, og det skal ske hurtigst muligt. Når du uundgåeligt bider i betonen, kan du vælge at genstarte fra sidste checkpoint eller starte løbet forfra, meget som vi også kender det fra Trackmania, som befinder sig i samme "bare lige én tur til"-genre af ekstreme motorsportspil.

Til den hårde kerne
RedLynx ved godt, at Trials er et spil til den hårde kerne, og de tidlige baner med deres indbyggede tutorials er klart designet til at lære nytilkomne, hvordan det hele foregår. Denne gang får du også grundlæggende tips og tricks serveret på et sølvfad af spillets to kommenterende AI'er, som i starten lærer dig alt om din motorcykel og dens evner, og senere går over i nogle bizarre monologer om forholdet mellem mennesker og maskiner og kunstig intelligens.

Som gammel Trials-spiller ville jeg gerne have muligheden for bare at springe denne del over i karrieredelen, og i stedet have den som et separat menupunkt, men det er et mindre problem. Værre er det, en stor del af banerne er temmelig uinteressante for alle andre end helt nye spillere, og jeg føler ikke helt, at spillet har fundet den korrekte balance i sin progression. Det kan der dog blive ændret på senere, da spillet indeholder sin egen ganske komplekse baneeditor, hvor brugerne kan designe deres egne baner. Der ser ud til at være god mulighed for at sortere og stemme på de baner, man er glad for, og der er klart lagt op til en communitydrevet oplevelse, der kan blive noget ganske særligt.

Læs også: Ny håndholdt Nvidia-konsol på vej

Trials Fusion er et fedt spil, omend ikke helt så sammenhængende, som jeg havde håbet, især når man har den strålende forgænger Trials Evolution i baghovedet. Den fjollede humor virker lidt forfejlet, og der gik ikke lang tid, før jeg måtte slå de evigt knævrende AI-stemmer fra, da de hele tiden gentog de samme replikker under mine utallige genstarter.

Man skulle tro, at nogen måtte have pointeret dette problem i testfasen, men det virker lidt som om, at RedLynx har været besat af nogle fikse ideer, som spillet måske havde været bedre foruden. FMX-systemet falder i samme kategori for mig, da jeg hellere ville have undværet trickbanerne og i stedet have haft flere af de veldesignede, udfordrende og vanedannende masochistiske mareridt, hvor man kun lige akkurat kan tvinge forhjulet op over den sidste vanvittige stigning. Det er her, Trials stråler i mine øjne.

Fedt selv når ikke perfekt
Jeg håber, at spillets community går amok i baneeditoren og realiserer spillets potentiale, for Fusion er ikke helt på det niveau, vi normalt forventer af RedLynx. Måske har det været lidt for presset at få spillet færdigt på alle platforme, hvilket understreges af den patch, man skal downloade med det samme efter købet, og som retter forskellige småproblemer.

Når det nu er sagt, så er der masser at komme efter her, både i singleplayer og i multiplayer med op til 4 spillere (hvilket også skulle komme til at fungere online om kort tid, ifølge vores oplysninger). Spillet er en smule flosset i kanterne, men selve fornemmelsen af at klare umulige odds er fuldstændig intakt. Få spil giver så stor en succesoplevelse, når du endelig klarer det vanvittigste hop eller udfører den svære balancemanøvre, du har brugt 400 forsøg på at lære, og muligheden for indædte kampe mod dine venner er ganske enkelt stadig gylden. Derfor elsker vi stadig Trials, også når det ikke selv er helt perfekt.

Læs flere spilanmeldelser hos Eurogamer.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer