18-årig vil have milliard af Apple

Blev anholdt som gemen butikstyv - men Apples system til ansigtsgenkendelse i firmaets butikker tog fejl

Apple holder godt øje med sine kunder, hvis man besøger en af firmaets mange butikker. Foto: Regis Duvignau/Ritzau Scanpix
Apple holder godt øje med sine kunder, hvis man besøger en af firmaets mange butikker. Foto: Regis Duvignau/Ritzau Scanpix

Dette er en historie med to nyheder: at en 18-årig amerikaner vil have en milliard dollars i erstatning fra Apple for en uretmæssig anholdelse. Og historien om, at Apple bruger ansigtsgenkendelse i sine butikker i et forsøg på at stoppe butikstyverier.

Det sidste er mindst lige så interessant som sagsanlægget, da Apple er kendt for sit indædte forsvar for retten til et privatliv. Det forsvar gælder dog ikke handlende kunder, der ifølge sagsanlægget bliver både overvåget og registreret, hvis de besøger en af firmaets mange butikker.

Og den registrering kan altså gå grueligt galt, når Apple og deres sikkerhedseksperter fodrer it-systemerne med forkerte information.

Det var netop, hvad der skete for 18-årige Ousmane Bah, da han ved en fejl fik koblet sine personlige data sammen med billedet af en helt anden mand, som angiveligt står bag en række af tyverier fra Apples butikker, skriver Bloomberg.

Teknologi - 22. apr. 2019 - kl. 18:25 Samsungs fiasko er total

Fejltagelse skal koste
Problemet for den unge studerende er, at hans id er blevet misbrugt af den ægte tyv. Derfor var det heller ikke Bahs billede, som politiet fik fra Apple, da de anmeldte sagen.

Alligevel endte han med at blive anholdt i november, men hurtigt løsladt da politiet godt kunne se, at Ousmane ikke var den rigtige gerningsmand.

Men fejlen skal nu koste Apple dyrt, mener den studerende og hans advokater. De har netop sagsøgt Apple og dets sikkerhedsfirma, Security Industry Specialists (SIS), med krav om en milliarderstatning.

Det er ifølge dem prisen, som det store techfirma og underleverandøren bør betale for at overvåge og anmelde de forkerte kunder for butikstyveri.

Apple har ikke ønsket at kommentere sagen over for Bloomberg, men oplyser ifølge The Verge, at de ikke selv anvender ansigtsgenkendelse over for kunderne.

Det betyder dog ikke, at det ikke sker, da de har hyret SIS til at stå for sikkerhedsarbejdet. Og de har i forbindelse med politianmeldelsen oplyst, at det netop er denne type af teknologi, der er anvendt for at afsløre, hvad der nu viser sig at være den forkerte mand.

Hele sagsanlægget mod Apple og SIS kan læses herunder.

Se også: Huawei i alvorlige problemer

108 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere