3D Print på steroider: Om lidt er også dit fly lavet på en printer

Efter årtiers tilløb er 3D Print-teknologien på vej væk fra alene at lave prototyper - og mulighederne virker næsten uendelige

3D Print af hjerter - her som en prototype - er blot begyndelsen. I fremtiden bliver dele, der sættes ind i mennesker, også printet direkte i 3D. (Foto: Heine Jørgensen)
3D Print af hjerter - her som en prototype - er blot begyndelsen. I fremtiden bliver dele, der sættes ind i mennesker, også printet direkte i 3D. (Foto: Heine Jørgensen)

EKSTRA BLADET (Barcelona): På afstand ligner det en forstørret bænk fra det lokale solcenter.

Men forskellen her i HP's største udviklingscenter uden for USA er de mange mænd i hvide kitler, og det som i virkeligheden sker inde i den 'flashende' maskine.

Åbner man på låget, ligger der ikke en laber larve og soler sig. I stedet kører en pulverenhed systematisk frem og tilbage hen over en metalplade. Lidt hvidt pulver lægges ud i et jævnt lag, hvorefter det belyses og varmes op præcist der, hvor printeren skal lave det næste lag i et emne.

Metalpladen bevæger sig nu en smule ned - og processen gentages igen og igen, indtil 3D-enheden er færdig.

Helt tæt på ser teknologien enkel og næsten analog ud, men der ligger årtiers research bag det stadie, som 3D Printerne nu er nået til.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Fra protyper til masseproduktion
Indtil videre sker det meste 3D-print i verden som prototyper. Altså modeller til fx arkitekter, bilfabrikker og andre, der med printerne nemt og billigt kan få visualiseret produkter og reservedele i 3D.

I disse måneder og år er det næste spring i teknologien ved at blive taget: printerne skal kunne masseproducere selv store enheder, der sættes ind i fly, biler og andre konstruktioner, som stiller store krav til holdbarhed og styrke:

- 3D giver mulighed for meget mere individuelle produkter i små produktioner - helt ned til en enkelt enhed.

- Men 3D skal også teknologisk kunne understøtte produktionen af mange tusinde enheder, forklarer Scott Schiller, der er ansvarlig for HP’s 3D område, til Ekstra Bladet.


Se her, hvordan en 3D Printer fungerer. (Video: HP/YouTube)

Samarbejde skal skabe nye materialer
I Barcelona har firmaet samlet en gruppe af verdens dygtigste 2D og 3D-udviklere. Og printeren, vi står foran, er den foreløbige krone på værket:

- Meget store firmaer som BMW og Boeing har masser af underleverandører, der bruger det her.

- Vi forsøger at hjælpe dem med at forstå, hvad teknologien kan gøre fx i forhold til at begrænse et kæmpe lager og den udgift, man har til det, fortæller Scott Schiller.

Det bliver dog ikke HP alene, der kommer til at stå for udviklingen. For eksempel forventes det, at en række af andre firmaer vil udvikle de materialer, som printerne fremover kan printe med:

- Der findes i dag masser af materialer i traditionel injektion produktion.

- Vores idé er, at alle kan udvikle materialer til vores platform. Forskellen er bare, at vi kan kombinere materialerne anderledes og integrere fx elektronik, som vil skabe en masse muligheder.

Fakta om 3D Printer

Print af prototyper fylder i dag det meste af markedet og vil også gøre det fremover. Men reel produktion vil ske i større grad frem mod 2020.

Biler, luftfart, elektroniske forbrugsvarer og sundhedssektoren er de fire store områder, hvor 3D fylder noget.

3D giver mulighed for meget mere individuelle produkter i små produktioner - helt ned til en enkelt enhed. Men 3D skal også teknologisk kunne understøtte produktionen af mange tusinde enheder.

Den nyeste teknologi kan producere flere enheder på samme tid. Og op til 10 gange hurtigere end tidligere.

Antallet af materialer vil udvikle sig massivt i de kommende år, fx som plastik med indbygget glas, brandhæmmende midler o.s.v.

Det bliver muligt at smelte embed elektronik ind i de printede dele Elektronikken  kan fortælle, om enheden er ved at gå i stykker. Fx i et fly eller en anden vigtig enhed.

Prisen for råmaterialer er også under pres nedad.

Softwaren bliver open platform, så firmaerne selv kan udvikle.

155.000 euros er startprisen for de nye industri 3D printerne fra HP.

Stadig meget der skal udvikles
I praksis kan elektronik nu integreres i en del, der sidder i et fly eller et køretøj. Og delen, der er 3D-printet, vil selv kunne kommunikere om slitage eller styrkebrud, så delen bliver skiftet ud, før den svigter.

- Teknologien bliver hverdag, når vi sammen med partnere har udviklet mere på det. Men det kommer til at tage tid.

- Det tog trods alt noget tid at komme hertil, griner Scott Schiller, der fortæller, at HP i dag har et testsystem, der er 2,8 meter bredt og kan producere med 200 meter i minutter.

- 3D Print-teknologien kan skaleres op, men også ned, siger han, men forventer dog, at det bliver i firmaerne, at vi kommer til at se de nye store 3D-printere - ikke i private hjem.

Ekstra Bladet var inviteret til 3D Print konference i Barcelona af HP Danmark. Læs mere om historien her.

1 af 3 Fordelen af pulveret til at printe i sker via skinnerne, der ligger i toppen af printeren. (Foto: Heine Jørgensen)
2 af 3 Sådan ser modulet på en 3D Printer ud i toppen, hvor enheden til at belyse og opvarme materialet sidder. (Foto: Heine Jørgensen)
3 af 3 3D Print af hjerter - her som en prototype - er blot begyndelsen. I fremtiden bliver dele, der sættes ind i mennesker, også printet direkte i 3D. (Foto: Heine Jørgensen)
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere