Apple stopper uhyggelig praksis

Vil modsat andre techgiganter nu lade brugerne bestemme, om firmaets ansatte må lytte med på optagelser fra Siri

Apple har sat sig i spidsen for at ville beskytte brugernes privatliv. Derfor er det ikke overraskende, at netop Apple nu trækker i håndbremsen til firmaets praksis med at lade ansatte lytte med på Siri-optagelser. Foto: Mark Lennihan/Ritzau Scanpix
Apple har sat sig i spidsen for at ville beskytte brugernes privatliv. Derfor er det ikke overraskende, at netop Apple nu trækker i håndbremsen til firmaets praksis med at lade ansatte lytte med på Siri-optagelser. Foto: Mark Lennihan/Ritzau Scanpix

Apple sætter med omgående virkning en stopper for firmaets uhyggelige praksis med at lade firmaets ansatte lytte med på optagelser, som stemmetjenesten Siri laver.

Ifølge The Guardian - der tidligere har afsløret, hvordan de Apple-ansatte lytter med for at kvalitetsforbedre Siri - standses denne praksis globalt.

Apple lover også, at kunderne snart får mulighed for at fravælge disse kvalitetsforbedringer og dermed forhindre Apple i fremover at lytte med på deres optagelser.

Se også: iPhone får ny software - er din på listen?

Apple er ikke alene om at lade sine ansatte lytte med på kundernes kommandoer til den indbyggede stemmetjeneste. Også Google og Amazon gør det samme i et forsøg på at forbedre teknologien bag. Foto: Eric Risberg/Ritzau Scanpix
Apple er ikke alene om at lade sine ansatte lytte med på kundernes kommandoer til den indbyggede stemmetjeneste. Også Google og Amazon gør det samme i et forsøg på at forbedre teknologien bag. Foto: Eric Risberg/Ritzau Scanpix

Se også: Google kigger i dine mails

Aktiveres ved en fejl
Apple er ikke alene om at bruge mennesker til at lytte på optagelser og ad den vej gøre deres stemmetjeneste bedre.

Også Amazon og senest Google er blevet afsløret i at gøre netop det, men i alle tilfælde uden at kunderne har fået en ærlig og åben information om, at det sker.

Konsekvensen er, at dybt private optagelser af brugere, der har sex, taler om deres sygdomme eller gør andre private ting, er blevet hørt af ansatte hos techfirmaerne.

Det sker, fordi stemmetjenesterne dagligt laver tusindvis af fejl og begynder at lytte med, selvom brugeren af for eksempel en iPhone ikke har ønsket at aktivere Siri.

Ekspert i dataetik: Koster på tilliden

Man kunne forleden næsten høre det kollektive, dybe suk fra den teknologiske elite af milliardærer i Silicon Valley:

'Hvornår forstår du - 'vores produkt' - at det er helt normalt, at vi - eliten - følger med i alt, du foretager dig? Det er jo netop vores forretning.'

Ovenstående er naturligvis tabloid ironi. Men det er sagen, der udløste det mentale suk hos verdens største overvågningsgiganter, ikke.

Den belgiske pendant til DR, VRT, har nemlig afsløret, hvordan Google indsamler og lader deres medarbejdere lytte med på de optagelser, som stemmetjenesten Google Assistent laver.

Tillid forsvinder
Problemet for Google er, at optagelserne ikke alene dækker de kommandoer, du selv giver med et 'OK Google'. Op mod hver 10. optagelse sker ved en fejl, viser afsløringen fra VRK.

Og så er det pludselig stumper fra dybt private samtaler og ikke ønsket om at sætte en timer eller få spillet et stykke musik, som Google og deres ansatte har adgang til.

Ifølge Google er formålet med at lytte til optagelserne ganske harmløst. Nemlig at forbedre stemmetjenesten så den udfører kommandoerne mere korrekt og ikke går i gang med at optage ting, der aldrig skulle være optaget.

Men selvom den forklaring ifølge dataetisk rådgiver Pernille Tranberg fra tænketanken Dataethics er troværdig, hæver sagen ikke tilliden til Google og lignende datafirmaer.

- Det overordnede problem ligger i, at rigtig mange mennesker ikke har tillid til Google længere, og at tilliden er faldende, siger Pernille Tranberg til Ritzau.

- Vi vænner os simpelthen til, at det er okay at leve i sådan et samfund. Så mister vi vores privatliv.

Smitter af herhjemme
Og hun kan godt forstå, hvis brugerne mister tilliden. Især fordi mange gang på gang bliver mødt af reklamer, der er så målrettede, at man tror, firmaerne har lyttet med under en frisk samtale med familie og venner.

- Personligt tror jeg egentlig ikke, at de optager hele tiden - det er alt for besværligt. Det er heller ikke blevet videnskabeligt bevist, at de gør, siger rådgiveren.

- Problemet er den faldende digitale tillid, og den smitter også af på alle mulige danske virksomheder, som ønsker at være åbne omkring deres brug af data. Det handler om at have en sfære, hvor vi kan være i fred, mener Pernille Transborg.

Google gemmer alle lydbider, der optages på Google Assistent, medmindre brugerne sletter dem eller slår arkivering fra. Det bliver til mange millioner timers optagelser. Men ifølge Google er det blot 0,2 procent af alt, som ansatte lytter på.

152 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere