Apple vildledte kunder groft: Nu koster det en millionbøde

Bildte kunderne ind, at deres telefoner ikke kunne genaktiveres, fordi de havde fået dem repareret hos andre end Apple

Ekstra Bladet afslørede med hjælp fra reparatør Morten Jensen i 2015, hvordan også danske iPhones blev gjort ubrugelige af Apples indbyggede fejl 53. Videoreportage: Jakob Jørgensen

TIP OS: Har du problemer med en reklamation hos Apple? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

En af de seneste års største skandaler om grov vildledning og digitalt hærværk på kundernes telefoner og tablets koster nu Apple en millionbøde i Australien.

Sagen har også tråde til Danmark, hvor kunder på samme måde fik deres mobile enheder smadret af Apple, men har aldrig ført til formelle sager eller erstatningskrav herhjemme.

Se også: Apple undskylder fatal fejl: Ikke meningen at ødelægge din telefon

Løj om garantiret
I Australien satte myndighederne derimod en kulegravning i gang, da det for nogle år siden viste sig, at Apple løj over for kunderne, når de klagede over, at deres enheder pludselig holdt op med at virke.

Forklaringen var, at Apple i hemmelighed havde lagt en 'digital klapfælde' ind i sin software, der gjorde enheden ubrugelig, hvis softwaren 'opdagede', at kunden havde fået repareret sin telefon eller tablet hos andre end Apple.

Mobil - 9. dec. 2016 - kl. 13:01 Apple tabte: Må ikke give dig en brugt telefon

Når de australske kunder så ringede til Apple, løj firmaets ansatte kunderne lige op i ansigtet og påstod, at det var umuligt at gøre noget ved problemet. For når man får sin enhed repareret af andre end Apple, gælder garantien ikke længere, lød svaret.

Det er den løgn og vildledning, som nu koster Apple en bøde på næsten 43 millioner kroner. Den australske domstol og landets myndigheder vurderer nemlig, at garantien naturligvis fortsat gælder, hvis Apple ikke kan dokumentere, at den uautoriserede reparation har ødelagt noget.

Teknologi - 7. jun. 2017 - kl. 11:43 Apple anklaget i Australien: Sådan bliver iPhone-kunder narret

Apple: Ville beskytte kunderne
Både i Australien, Danmark og andre lande verden over førte sagen til massiv kritik af Apple og flere sagsanlæg. Og Apple fjernede da også den indbyggede fælde - kaldet fejl 53 - i sin software og hjalp de berørte kunder med at få deres enheder til at virke igen.

Officielt fastholder Apple dog, at de hele tiden har forsøgt at beskytte brugernes enheder mod 'uautoriseret adgang', men den forklaring tror retten i Australien altså ikke på.

Sagen fik i øvrigt Apple til selv at opspore godt 5000 australske kunder, der var ramt af fejl 53. Firmaet har også sat en uddannelse af sit personale i gang i landet, så man fremover taler sandt og fortolker de australske forbrugerlove korrekt.

Du kan læse mere om afgørelsen her.

Se også: Smadrer din iPhone med dødsknap: Nu får Apple en sag på halsen

TIP OS: Har du problemer med en reklamation hos Apple? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

69 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere