Apple beskyldes for at udnytte Whitneys død

Dødens købmænd: Apple har hævet prisen på Whitney Houstons musik med 163 procent siden hendes død og kritiseres nu for at ville skumme fløden på tragedien

Prisen for Whitney Houstons 'Ultimate Collection' fra 2007 er steget med 263 procent i den engelske iTunes efter sangerindens død. (Foto fra iTunes)
Prisen for Whitney Houstons 'Ultimate Collection' fra 2007 er steget med 263 procent i den engelske iTunes efter sangerindens død. (Foto fra iTunes)

Som flere opmærksomme læsere har gjort os opmærksom på, så er det pladeselskabet Sony, som styrer priserne i iTunes. Og Sony har nu været ude og undskylde:

Se også: Sony undskylder Whitney-prisstigning

Det kan godt være, at mandagen indtil nu har budt på en ny rekord for amerikanske Apple.

Men nu begynder utilfredsheden mod elektronikgiganten så småt at melde sig, efter det er kommet frem, at prisen på Whitney Houstons musik i iTunes tilsyneladende er blevet hævet kraftigt efter sangerindens død natten til søndag dansk tid.

Fans opdager prisstigningen
Det har fans af sangerinden, som har opdaget prisstigningerne. Blandt andet blev prisen på Whitneys 'Ultimate Collection' fra 2007 hævet fra 27 kroner til 71 kroner i England. Prisstigningen tog 30 minutter, og mens den blev effektueret, kunne brugerne ikke downloade musikken til den gamle, billigere pris.

LÆS OGSÅ:

Se også: Apple sætter ny rekord

Hvem der helt nøjagtigt står bag prisstigningen på 163 procent er stadig uvist, og fans spekulerer også i, at det er pladeselskabet Sony, som står bag, skriver DigitalSpy.

Ifølge hjemmesiden brugte en Whitney-fan to timer på at købe 'Ultimate Collection' til den originale pris:

'At sige, at jeg er vred, er en underdrivelse, og jeg føler, det bare går ud på, at iTunes skal score kassen på sangerindens død, hvilket efter min mening er totalt parasitisk ... Vi står i kø for at fylde nogle stinkende rige forretningsfolks lommer, før Whitney livløse krop er blevet kold'.

En anden bruger skriver: 'Forståeligt, at hun ville ryge op på hitlisterne, men det her handler bare om at hive hver en øre ud af hendes død'.

LÆS OGSÅ:

Se også: Død Whitney storsælger

Måske efter aftale med Whitney
En enkelt prøver at modargumentere: 'Jeg væmmes, men måske har kunstnere indgået med aftaler med deres pladeselskaber om netop dette, så de kan sikre efterladte'.

Whitney Houston, som har solgt over 170 millioner album i sin karriere, har storsolgt siden sin død, hvilket blandt andet har betydet, at 41 af de 200 bedst sælgende sange på den amerikanske iTunes har været med Whitney Houston.

I den danske iTunes kan 'Ultimate Collection' købes for 39 kroner.

Synes du, det er ok at hæve priserne, når en persons popularitet pludselig stiger, efter de er døde?

0 kommentarer
Vis kommentarer