Dobbelt op på mobile bredbåndskunder

Danskerne er hoppet på det mobile bredbånd, og der blever sendt flere mails fra mobilen. Derfor er antallet af sms'er omtrent det samme

Jo større hastigheden bliver på det mobile bredbånd, jo mere interessant bliver det. (Foto: Colourbox)
Jo større hastigheden bliver på det mobile bredbånd, jo mere interessant bliver det. (Foto: Colourbox)

Mobilt bredbånd bliver stadig mere populært hos danskerne. Netforbindelsen bliver stadig kraftigere, mens sms-skrivningen synes at have nået et mætningspunkt. Det er nogle af hovedpunkterne i en ny telestatistik, som IT- og Telestyrelsen lagde frem torsdag for første halvår 2009.

Antallet af mobile bredbåndsforbindelser er fordoblet på et år til 419.000.

- Den markante vækst i antallet af abonnementer til mobilt bredbånd viser, at danskerne i høj grad udnytter de muligheder, som de nye teknologier giver, siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.

Hurtigere og hurtigere
Danskernes adgang til bredbånd sker med stadigt større hastigheder. En forbindelse på mellem fire og otte megabit pr. sekund er stadig mest udbredt - men forbindelser på mellem 10 og 20 megabit er vokset til næsten 17 procent af alle.

Ifølge teleselskabet TDC skyldes det til dels, at selskaberne opgraderer kunder til at kunne modtage blandt andet tv og film via bredbånd.

- Derudover har branchen også set et godt salg i triple-play-pakker, hvor netop 10 megabit-forbindelser har været den mest attraktive hastighed, siger Jesper Theill Eriksen, koncerndirektør i TDC Privat.

Sms slået af msn og mail
Der blev afsendt lidt flere sms'er end halvåret før - men stadig færre end i første halvår 2008. Hos TDC mener man dog ikke, at danskerne kommunikerer mindre via mobiltelefonen.

- Det skyldes lige så meget, at danskerne er begyndt at bruge mail og Messenger på mobilen, siger Jesper Theill Eriksen.

På fastnettelefoni er der fortsat tilbagegang. TDC peger dog på, at mange fastnetkunder skifter til bredbåndstelefoni og beholder fastnettelefonen. Samtidig er den såkaldte Home Trio-løsning med til at bremse afgangen af fastnetkunder. Fastnettelefoni indgår i denne løsning, så mange kunder vælger her at fortsætte med den faste telefon.

Flere fibre til hjemmene
Fiberforbindelser til hjemmet er steget fra 87.000 til 103.000 på et halvår - men ligger stadig langt under for eksempel de 1,25 millioner adsl-abonnementer.

På mobilområdet høster de store selskaber fortsat nye kunder. TDC-koncernen fastholder omkring 40 procent af markedet, mens Telenor og CBB Mobil tilsammen runder de 27 procent og Telia ligger på 19 procent.

Udfordreren 3 glæder sig over at have øget kundetallet med 40.000 og holde 43 procent af markedet for mobilt bredbånd.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere