Billigere musik til danskerne: Deezer partner op med 3

Teleselskabet 3 lancerer musikstreaming i samarbejde med Deezer, der allerede har mere end 35 millioner brugere

Hvis ikke man kan opleve musikken live, så synes danskerne i stigende grad at mene, at den skal streames, og det får nu Deezer til at satse på det danske marked med partnerskab med teleselskabet 3. (Foto: Per Lange)
Hvis ikke man kan opleve musikken live, så synes danskerne i stigende grad at mene, at den skal streames, og det får nu Deezer til at satse på det danske marked med partnerskab med teleselskabet 3. (Foto: Per Lange)

Kampen for at blive danskernes foretrukne musiktjeneste har nu fået endnu en markant aktør. Fra og med i dag kan kunder hos teleselskabet 3 købe sig adgang til streamingtjenesten Deezer til en pris, der bliver lidt lavere end den, som Deezer isoleret udbydes til. Dermed håber tjenesten for alvor at kunne markere sig på det danske marked.

Blandt andet med et lokalt kontor i København, der skal være med til at styrke en lokal, dansk tilstedeværelse.

- Det her en nøgleinvestering for os. Vi vil være næststørst i Danmark inden for de næste par år, forklarer Clement Cezard, der er øverste ansvarlige for forretningsudvikling hos Deezer, til Ekstra Bladet.

Målet skal nås gennem et partnerskab med teleselskabet 3, der har lige under en million kunder i Danmark og dermed en kundebase, der kan gøre en forskel. Samtidig vælger man at rykke ind med en pris, der skal forsøge at rykke rundt på markedsandelene. Som udgangspunkt er prisen 59 kroner, der dog stiger til 79 kroner efter seks måneder. Det er mindre end flere af konkurrenterne tager for deres premium-tjenester, samt en flad tyver under det Deezer koster, hvis man køber sig til tjenesten alene.

- Vi har valgt en aggressiv pris, men også et lidt andet koncept end andre teleselskaber med lignende tjenester. Vi smider ikke bare musik oven i gratis, hvor pengene så hentes ind via abonnementer eller forskellige typer pakker, der gør det vanskeligt at gennemskue, hvad man egentligt betaler for musikken. Her er tale om et rent tilkøb, hvor prisen er den samme, uanset om man har et lille eller stort abonnement, om man er privatkunde eller erhvervskunde, forklarer direktør for privatmarkedet hos 3, David Elsass, til Ekstra Bladet.

For begge selskaber kommer samarbejdet på et tidspunkt, hvor musikstreaming har fået solidt fat i danskerne, og flere tjenester, såsom WiMP og Spotify, allerede har etableret sig.

- Markedet i Danmark er parat. Danskerne er i stor stil begyndt at skifte til streamingtjenester, siger Clement Cezard, der nu skal forsøge at sparke døren ind til danskernes højttalere. Her får 3 en central rolle.

- Vi ved, at vores kunder allerede streamer musik. Nu tilbyder vi dem så en tjeneste, så de ikke skal søge andre steder hen, forklarer David Elsass og afslører, at ambitionen er, at man får mellem 10 og 30 procent af kunderne til at abonnere på Deezer.

Mennesker skal gøre forskellen
Både 3 og Deezer erkender, at når 'varen' er musik, så står man ikke nødvendigvis med et produkt, der adskiller sig væsentligt fra det, som andre kan tilbyde. Dermed bliver pris en vigtig faktor, men dog ikke den eneste, mener Clement Cezard.

- I sidste ende handler det naturligvis om, hvad man får ud over det at kunne finde et bestemt musiknummer, for det kunne lige så godt være piratkopier eller mp3. For os handler det om oplevelsen og værdien. Hvor nemt det er at finde det rigtige musik, ny musik, blive inspireret og genopdage kærligheden til musik, forklarer Clement Cezard og understreger, at man af samme årsag ikke kun har algoritmer til at hjælpe brugerne, men også rigtige mennesker.

Der er 50 musikredaktører tilknyttet, herunder også en i Danmark.

- Ideen er, at hvis du også er på udkig efter lokal undergrundsmusik, hvad enten det er så i Danmark, Brasilien eller Thailand, så er der folk med lokalkendskab, der hjælper. Ikke bare en computerkode, siger Clement Cezard.

Se også: HiFi-ekspert: Nu er streaming værd at lytte på

For 3 er aftalen med Deezer muligvis kun startskuddet på et øget udbud af streamingtjenester.

- Jeg kan ikke sige så meget om det, men det er åbenlyst, at en teleoperatør har en oplagt platform til at tilbyde forskellige tjenester. Jeg kan sagtens se os tilbyde eksempelvis video- og tv-indhold på et tidspunkt, forklarer David Elsass til Ekstra Bladet.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere