Apples vilde svar: Du ejer ikke de film, du har købt af os

Fjerner adgangen til indhold, som brugerne har købt - det er bare ærgerligt, svarer Apple sur kunde

Onsdag præsenterede Apple sin dyreste iPhone nogensinde. Video: Apple

SENESTE: Nu har Apple officielt kommenteret sagen

TIP OS: Har du oplevet det samme som Anders? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

'Jeg kan ikke give dig en kopi af filmene.'

Sådan lyder svaret fra Apple-medarbejderen Hansha til biolog og kunde Anders Gonçalves da Silva, da han forleden opdagede, at tre film, han havde købt i Apples iTunes-butik, var pist forsvundet.

Men selv om der stod 'køb film' på knappen i butikken - og 'film købt' på hans kvittering - så betyder det ikke, at Anders og andre ejer film og andet digitalt indhold, der er købt hos Apple.

Dette vilde svar til kunderne skyldes ifølge Apple, at firmaet slet ikke sælger noget, de har ejerskab over. De formidler derimod bare en licens til for eksempel en film, som Apple i nogle tilfælde mister igen.

Og når det sker, er det bare ærgerligt for kunderne, hvis de som Anders ikke har downloadet indholdet, før licensen forsvinder.

Teknologi - 12. sep. 2018 - kl. 22:52 Mens du jublede over Apple: Det har de snydt dig for

Apple: Du har ikke ret til noget
Nu er det bare sådan, at mange Apple-kunder har vænnet sig til, at deres købte film og musik ligger i skyen og aldrig hentes ned som film. Men svaret fra Apple er igen: det er bare ærgerligt - ikke vores problem:

'Jeg forstår dig, og jeg ville føle det samme, hvis jeg var i din situation,' skriver Hansha fra Apple videre til Anders.

'Du skal bare vide, at vores muligheder for at tilbagebetale pengene bliver ringere over tid. Ifølge vores betingelser har du ikke krav på en tilbagebetaling.'

Hansha og Apple har dog i denne sag forbarmet sig:

'Som et tegn på god vilje, har jeg tilføjet en kredit på to lejefilm til din konto.'

Hvad tænker du om Apples politik?

Se resultat

Hvad tænker du om Apples politik?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Teknologi - 12. sep. 2018 - kl. 19:33 Apples smarte ur bliver næsten perfekt

De sælger falske varer
Anders Gonçalves da Silva har dog meget svært ved at acceptere det svar og 'tilbagebetalingen', som giver ham adgang til to film i en kort periode:

'Vent....HVAD?????,' skriver han blandt andet på sin Twitter-profil.

'Det her minder mig om en historie, jeg hørte, da jeg voksede op i Brasilien. En kunde besøger en butik og ser et stereoanlæg, som han godt kan lide.'

'Han køber anlægget og får en kasse, der ser ud som om, at der faktisk er et stereoanlæg i kassen. Men i stedet er der sten i.

'Da han tager sagen op med butikken, svarer de: vi kan jo ikke være ansvarlige for, hvad producenten har puttet i kassen.'

Apple: Vi sletter ikke

Apple har nu officielt kommenteret sagen. Ifølge CNET.com er svaret, at de skam ikke sletter noget. Og så alligevel.

Ifølge det officielle svar er forklaringen på Anders' problemer nemlig, at han er flyttet fra Australien til Canada. Og gør man det, kan man ikke længere regne med, at ens indhold er tilgængeligt og følger med, som en købt DVD-film naturligvis ville gøre det, når man flytter.

Altså medmindre du har downloadet filmen, for så kan du altid tage den med dig, lover Apple.

Anders svarer, at han stadig ikke forstår Apples svar, da nogle af hans film, som blev købt uden for Canada, fortsat fungerer fint.

Teknologi - 12. sep. 2018 - kl. 22:52 Mens du jublede over Apple: Det har de snydt dig for

TIP OS: Har du oplevet det samme som Anders? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen