Bankerne advarer: Smid røret på - der er svindlere på spil

Netsvindlere lokker i disse dage bankkunder med falske sms, e-mails og opkald - og forsøger at lokke personlige oplysninger ud af dig, så de kan tømme din konti

Hvad gør man for at undgå at blive netsvindlernes næste offer? Få flere gode råd i tv-klippet her.

En ny bølge af forsøg på at fuppe danske bankkunder er i gang lige nu.

Det fik for få timer kortindløseren Nets og flere banker til at gå ud med en advarsel.

- Vi har i dag fået en række henvendelser fra danskere, der oplever det her.

- Og da den slags typisk kommer i bølger, tyder noget på, at vi er i gang med en ny bølge, siger presserådgiver i Nets, Ulrik Marschall, til Ekstra Bladet.

Snyde-sms

I et blogindlæg mandag forklarer Nets mere om angrebet:

'​I øjeblikket modtager flere danskere sms'er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller Visa/MasterCard.'

'Hvor telefonopkaldene typisk kommer fra engelsktalende personer, er mange snyde e-mails  og snyde-sms'er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte 'ae' i stedet for 'æ', 'oe' i stedet for 'ø', og 'aa' i stedet for 'å'.

'Fælles for telefonopkaldene og snyde-emails og snyde-SMS'er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger (netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR, NemID nøglekort) enten gennem telefonen eller via et link.'

Autoritetstro
Problemet er det samme, som ved andre bølger af fupbeskeder, hvor svindlerne udnytter folks autoritetstro.

Det sker ved at sende nogle ofte meget vellignende beskeder, hvor man altså bliver anmodet om konto- og kreditkortoplysninger, der herefter udnyttes.

I Danske Bank, der mandag ligeledes går ud med en frisk advarsel, har pressetalsmand Peter Kjærgaard tidligere givet disse råd:

- Lad nu være med at tage et billede af dit NemID-kort eller dit kreditkort. Også selv om programmet (og mailen og sms'en, red.), der beder dig om det, ser meget troværdigt ud. For det ville en bank eller en myndighed aldrig bede dig om at gøre.

- Hvis det nogensinde sker i MobilePay, din mobilbank eller andre programmer på din telefon og computer, så er det helt sikkert fup.

- Du må fx aldrig dele tallene fra dit NemID-kort med andre, lyder rådet fra Peter Kjærgaard. Det samme gælder naturligvis pinkoder til dine kreditkort og din netbank.

***

10 gode råd om digital sikkerhed

Beskyt dig mod skadelige programmer med et antivirusprogram.

Hold dine enheder opdateret.

Undgå skadelige downloads når du besøger hjemmesider.

Pas på når nogen uopfordret sender dig e-mail.

Brug gode passwords.

Tag sikkerhedskopier af dine data.

Beskyt dine persondata.

Pas på flytbare medier.

Undgå åbne trådløse netværk.

Brug din sunde fornuft – og bed om hjælp hvis du er i tvivl.

Kilde: Digitalsikkerhed.dk

***

 

Undgå sms-svindel: 7 tips til at blive klogere end skurken på nettet

Tilsyneladende har skurkene på nettet held med deres bølger af angreb, der fortsat sker og nu med kortere mellemrum.

Løsningen til at stoppe angrebene ligger delvist hos bankerne, der hele tiden tvinges til at forbedre deres sikkerhed med sms-koder og bedre software.

Men du har også et godt våben i kampen mod svindlerne - og det sidder mellem ørerne. Herunder er 7 tips, der kan træne dig til at blive klogere end netsvindlerne.

1. Slet, slet, slet

Hvis du får en mail, en sms eller et opkald, du er selv det mindste i tvivl om, så slet eller smid røret på.

Hvis det faktisk er din bank, der vil have fat i dig, må de prøve igen. Hellere det end at du lader dig fuppe.

2. Svar aldrig tilbage

Dialog med en svindler er næste skridt på vejen til, at du bliver fuppet.

Grib i stedet røret og ring til din bankrådgiver. Her kan du få et ægte svar på, om banken faktisk vil i dialog med dig.

3. Klik ikke på links

Selv hvis du ender med at åbne en mail eller sms, der er fup, gør du det kun værre ved at klikke på links i den.

Det er hele målet for svindlerne: at du åbner en hjemmeside, der enten inficerer din computer eller lokker dig til at aflevere personlige oplysninger på en hjemmeside, der 'på en prik' ligner din banks.

4. Brug din sunde fornuft

Medmindre du allerede har en aktuel dialog med din bank - fx om et lån - skal du ikke forvente, at banken pludselig skriver til dig for at få private informationer ud af dig. Og slet ikke som almindelige mails.

Hovedreglen er, at personlige oplysninger mellem dig og banken udveksles som breve eller krypteret via E-boks og netbanken - ikke som 'dumme' mail eller tilfældige sms-beskeder.

5. Del aldrig pinkoder

Det lyder så banalt, at det næsten er dumt. Men en pinkode er til dig og ingen andre.

Det samme gælder koderne på dit NemID-kort. Selv din bankdame ville aldrig bede dig om de informationer.

6. Del aldrig billeder

At dele et billede af dit kreditkort eller dit NemId-kodekort er naturligvis lige 'så forbudt'.

Ingen myndighed eller bank beder dig nogensinde om at tage et billede af så personlige sikkerhedsoplysninger.

7. Spær alt hvis det går galt

Hvis du får ondt i maven og bliver i tvivl, om svindlere nu har lokket noget vigtigt ud af dig, skal du sørge for omgående at spærre alt, der er relevant at spærre.

Hellere spærre en gang for meget end en gang for lidt!

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere