Bare ærgerligt siger Apple: Dyr iPad er 'født bøjet'

Kunder klager over, at deres nye iPad Pro er skæv, men afvises af Apple

Den nye iPad Pro er den tyndeste og dyreste tablet, som Apple nogensinde har produceret. Til den pris forventer man derfor perfektion, men du risikerer alligevel at få leveret en bøjet enhed. Foto: Bebeto Matthews/AP
Den nye iPad Pro er den tyndeste og dyreste tablet, som Apple nogensinde har produceret. Til den pris forventer man derfor perfektion, men du risikerer alligevel at få leveret en bøjet enhed. Foto: Bebeto Matthews/AP

Er designet vigtigere end kvaliteten? 

Det spørgsmål stiller en række af forbrugere, der har betalt op til 17.000 kroner for Apples nyeste iPad Pro, sig i disse dage. For da de modtog den tynde 12,9 tommers enhed, var den bøjet.

Sagen har ført til omfattende debat på nettet, hvor flere deler billeder af enheder, der tydeligt har en bøjning. Og det er vel at mærke billeder af iPads, der netop er kommet ud af salgskassen.

Teknologi - 1. dec. 2018 - kl. 19:47 Kongen er tilbage: Den perfekte bærbare hedder (stadig) MacBook Air

Bøjet i produktionen
Det burde derfor være en enkelt sag at gå tilbage til forhandleren og få enheden byttet. Men Apples officielle holdning er ifølge The Verge, at den bøjede iPad ikke er defekt.

Firmaet forklarer i stedet, at de ramte enheder er bøjet ’som en konsekvens af produktionsprocessen’. Og at man ikke forventer, at bøjningen forringer enheden eller bliver værre med tiden.

Apple siger en opfølgende kommentar, at det kan godt være, at enheder ser bøjede ud, men at det reelt er optisk bedrag, da bøjningen er minimal.

Den nye iPad Pro blev lanceret tidligere i år. Foto: Bebeto Matthews/AP
Den nye iPad Pro blev lanceret tidligere i år. Foto: Bebeto Matthews/AP
 

Se også: Så meget iPad får du for 20.238 kroner - og så lidt computer

Brugere: For dårligt
Det svar er naturligvis blevet mødt med stor skepsis blandt de ramte brugere, der er stærkt forundret over, at Apple vil lade et luksusprodukt som iPad Pro slippe fra produktionsbåndet i bøjet tilstand.

Og man skal naturligvis heller ikke finde sig i det svar og acceptere et bøjet produkt. Oplever man det, skal enheden omgående lægges tilbage i kassen og leveres tilbage til forhandleren, der så må bytte den.

Tip os om sagen

Har du modtaget en bøjet iPad Pro? Så vil Ekstra Bladet gerne høre din historie og se billeder af enheden.

Du kan dele dit tip i en mail til tech@eb.dk. Du kan også sende tippet som en sms eller mms på 1224. Det koster almindelige sms-takst.

Teknologi - 9. nov. 2018 - kl. 14:56 Test af iPhone XR: Så god er Apples billige telefon

Pas godt på den
Hvad der er mere bekymrende er, hvor godt iPad Pro kan klare almindeligt brug, hvor den ryger ned i en taske eller kommer til at ligge sammen med andre ting.

Hvis der opstår en bøjning, kan det nemlig være svært at dokumentere, om det er dit brug af enheden, der er forklaringen. Eller om produktet fra begyndelsen har en svaghed.

Apple vil alene forholde sig til, at brugerne kan levere deres iPad tilbage inden for de første 14 dage, men er formalt ikke imødekommende, selv når det senere bevises, at deres produkter har en defekt.

Har fejlet før
Det er i øvrigt ikke første gang, at Apple sælger produkter, der enten bøjer let eller fejler.

iPhone 6 Plus var ramt af en bøjning, som voldte brugerne store problemer, indtil Apple ændrede kontruktionen.

Se også: Apple smidt ud af Stockholm: Hold jer væk fra vores park

202 kommentarer
Vis kommentarer