Dataforbrug er eksploderet

HJEMMEARBEJDE: Teleselskaber oplever i disse dage en voldsom stigning i danskernes dataforbrug - men netforbindelserne kan klare meget mere, vurderer de

Teleselskaberne forsikrer, at netværkerne både bliver repareret og tæt overvåget, selvom samfundet ligger underdrejet på grund af corona. Foto: Klaus Gottfredsen/Ritzau Scanpix
Teleselskaberne forsikrer, at netværkerne både bliver repareret og tæt overvåget, selvom samfundet ligger underdrejet på grund af corona. Foto: Klaus Gottfredsen/Ritzau Scanpix

TIP OS: Oplever du problemer med netforbindelsen i dit område? Tip os på tech@eb.dk

Der er den seneste uge kommet tryk på dataforbindelserne hos landets største teleselskaber. For når tusindvis af ansatte rykker fra kontorstolen i firmaet og hjem med arbejdscomputeren i stuen, kan det i den grad mærkes på både de mobile og faste netforbindelser.

Således er datatrafikken på kort tid øget med op til 30 procent hos landets teleselskaber, viser en rundringning som Ekstra Bladet lavede tirsdag.

- Trafikken flytter fra virksomhederne og hjem til folk privat, hvor man generelt bruger mere data, end man gør på arbejdet.

- Så selvom faldet i dataforbruget på arbejdspladserne og stigningen i forbruget derhjemme procentuelt er nogenlunde det samme hos os, så stiger den samlede trafik, fordi der i gennemsnit bruges mere data derhjemme, forklarer Mads Houe, der er pressechef hos Telia.

Se også: Kontrollant om 5G: Ingen grund til panik

Weekend bliver til hverdag
Også hos Teleselskabet 3 mærker man den markante stigning.

- Det her ligner mest af alt den ’opførsel’, vi ser brugerne har i weekenden, hvor der bliver streamet mere, og folk er i længere tid på deres dataforbindelser, forklarer netværksdirektør Kim Christensen. Men både han og de andre teleselskaber understreger, at netværkerne ikke er i nærheden af den maksimale kapacitet.

- Folk sidder jo fordelt over hele landet og er ikke samlet et enkelt sted. Dermed sker sker en ligelig fordeling af, hvor behovet er.

TDC: Klar til at skrue op

Hos landets største teleselskab, TDC, er meldingen, at man tager situationen meget alvorligt.

'Vi overvåger netværkskapaciteten og følger udviklingen nøje for at kunne foretage nødvendige tilpasninger. Vi planlægger opgraderinger af forskellige dele af netværket hvis nødvendigt for at sikre, at vi kan opretholde en stærk infrastruktur i Danmark under disse ekstraordinære omstændigheder,' skriver selskabets pressetjeneste i en mail til Ekstra Bladet.

'TDC er i tæt dialog med myndighederne angående de kritiske nationale tjenester og systemer. I den forbindelse har vi muligheden til at træffe passende foranstaltninger, hvis det er nødvendigt.'

Steg 100 procent
Som hos de andre teleselskaber har TDC også mærket det stigende forbrug af data.

'YouSee registrerede torsdag en stigning i antallet af brugere på streamingplatformen på mere end 100 procent i forhold til dagen før.'

'Det større behov for at følge den løbende nyhedsstrøm, mens flere danske familier nu er hjemme, øger naturligvis belastningen på YouSees tv-platforme, specielt i spidsbelastningsperioder. Et særligt beredskab monitorerer derfor alle systemer døgnet rundt, så YouSee kan reagere hurtigt, skulle der opstå driftsforstyrrelser.'

Så travlt har TDC haft

Onsdag den 11. marts så TDC en stigning på ca. 20 pct. i antallet af opkald, primært drevet af kunders aktivitet efter Statsministerens pressemøde fra kl. 21 frem til midnat. Generelt så TDC denne dag en stigning på 30 pct. på trafik på alle platforme.

Torsdag den 12. marts blev der foretaget ca. 30 pct. flere kald end på et normalt døgn, mens der fredag den 13. marts blev der foretaget ca. 10 pct. flere kald end på et normalt døgn.

Mandag den 16. marts var trafikken på TDC's platforme - tale, SMS og MMS - faldet igen og ligger nu kun en smule over trafikken på et normalt døgn.

MMS: Onsdag aften, den 11. marts, sås en stigning af sendte MMS’er på ca. 30 pct. i forhold til en normal dag. Peak lå på ca. 1.200.000 MMS’er onsdag og torsdag, hvilket er en markant stigning. Fredag og i weekenden så TDC en stigning på ca. 10 pct. i forhold til normalt.

Der er sjældent udsving i sendte MMS’er – kurven er normalt flad med i gennemsnit 800.000 sendte – og over hele året ser TDC normalt kun udsving Juleaften og Nytårsaften, hvor der sendes ca. 1.400.000 MMS’er.

SMS: Onsdag og torsdag viste en stigning på ca. 30 pct. på sendte sms’er. I alt blev der i peak sendt 45.000.000 sms’er – 15.000.000 over normalen. Fredag og weekenden har også ligget højere end normalt og viser en stigning på ca. 10 pct.

Kilde: TDC

Kan holde til presset
Også hos Telia er meldingen, at netværkerne sagtens kan holde til presset.

- Det er ikke sådan, at vi i dag er bekymrede for at nå grænsen for vores kapacitet, lyder det fra Mads Houe.

- Når flere skal have mere data, så lægger det dog pres på forbindelserne, så det ved spidsbelastninger kan komme til at gå langsommere.

Behovet for at kunne streame indhold er vokset enorm under coronakrisen. Her er det sikkerhedspersonale i Kina, der ledsager en 5G-kameravogn, som streamer billederne af de udsprungne kirsebærtræer. Foto: Ritzau Scanpix
Behovet for at kunne streame indhold er vokset enorm under coronakrisen. Her er det sikkerhedspersonale i Kina, der ledsager en 5G-kameravogn, som streamer billederne af de udsprungne kirsebærtræer. Foto: Ritzau Scanpix

Sådan prioriteres trafikken
Man skal heller ikke været bekymret over, at et kald ikke kan gå igennem, fordi mange bruger data i et område.

- Teleselskaberne styrer trafikken, så tale altid prioriteres over data. Og alarmkald naturligvis bliver prioriteret højest, siger Mads Houe fra Telia.

Fejl i netværkerne vil også fortsat blive repareret.

- Vores driftsfolk kører bare ud hjemmefra og er alene ved de tekniske installationer, fortæller Kim Christensen fra 3.

Se også: Frankrig: Apple snød sig til højere priser

Telenor: Beredskab er på plads
Samme melding kommer fra Telenor:

'Vi har særlige beredskaber på plads, der sikrer driften af netværket i situationer som disse,' skriver selskabets pressetjeneste i en udtalelse til Ekstra Bladet.

'Vi ser en stigning på både opkald og på dataforbrug. Selvom der er flere på mobilnettet, så har vi fortsat masser af kapacitet og oplever generelt en stabil drift.'

Enkelte master belastet
Omkring fordelingen af belastningen på netværket lyder meldingen fra Telenor:

'Da mobiltrafikken fordeler sig geografisk anderledes i øjeblikket, kan der være enkelte lokale master, der i øjeblikket belastes mere, da der er flere i området end normalt, hvilket kan give lidt lavere hastighed.'

'Vi overvåger netværket nøje, og har mulighed for at justere kapacitet efter behov.'

TIP OS: Oplever du problemer med netforbindelsen i dit område? Tip os på tech@eb.dk

Se også: Apple: Sådan desinficerer du din iPhone

114 kommentarer
Vis kommentarer