DSB lover: Næste togindkøb bliver IKKE en IC4-skandale

Det er slut med at indkøbe tog, der aldrig har kørt eller ikke er gennemprøvet nok

Her ser du en gruppe af IC4-tog, der gør det, som de er bedst til: at holde stille. (Foto: Ernst van Norde)
Her ser du en gruppe af IC4-tog, der gør det, som de er bedst til: at holde stille. (Foto: Ernst van Norde)

Én gang IC4 - aldrig mere IC4!

Det er ifølge Ingeniøren det nye slogan hos DSB, der de kommende år vil kaste mere end 20 milliarder kroner i næsten 300 nye eltog:

- Jeg kan godt udelukke, at vi vælger et tog under udvikling, siger program­direktør for indkøb, Jürgen Müller, til Ingeniøren.

Mobil - 13. jun. 2016 - kl. 10:02 Nettet svigter i togene - og det bliver ikke bedre

De skandaleramte IC4-tog var et helt særligt og uprøvet projekt, som DSB bestilte. Og som bekendt fejlede både den italienske togleverandør og DSB på nærmest alle områder.

IC4-togene er fortsat et problembarn, der ventes skrottes og erstattes af de nye, mere gennemprøvede afløsere.

Kravet til de kommende tog er nemlig, at de allerede - med succes - kører i andre lande og er gennemprøvet. Ellers kan de ikke blive en kandidat til at køre på danske spor.

Se også: DSB indleder milliardindkøb af nye tog

Men hvorfor lader DSB ikke andre end DSB foretage indkøbet, spørger Ingeniøren? Svaret fra DSB: vi er de bedste til at indkøbe tog.

- Vi har indsigt i vores kunders behov og i, hvordan man sammensætter køreplaner.

- Alt i alt ville jeg udfordre, at der findes andre end DSB i Danmark med den samme erfaring og viden i én organisation, lyder det fra indkøbschefen Jürgen Müller.

Du kan se billeder her af, hvordan det kommende tog kan komme til at se ud.

Se også: Nye alvorlige fejl på IC4- og IC2-tog

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere