Efter salget af Hiper til TDC: - En trist dag for danske forbrugere

Det er tvivlsomt, at TDC lader bredbåndsselskabet Hiper bevare sin rolle som 'telemarkedets frække dreng', frygter Forbrugerrådet Tænk

Ekstra Bladets tech redaktør, Heine Jørgensen, udlægger her sagen.

Det danske bredbåndsmarked blev onsdag en udbyder fattigere, da TDC - igen - opkøbte en mindre konkurrent. For selv om Hiper officielt fortsætter, er det tvivlsomt, om firmaet får lov til at udfordre sin nye, store ejer.

- Det er ærgerligt for forbrugerne, at vi får stækket endnu en af de friske konkurrenter til TDC, siger Martin Salamon, der er cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

- På den måde er det en sørgelig dag for forbrugerne, når sådan noget sker.

Hiper har meget aggressivt jagtet og fået kunder på lynhurtigt internet til priser, som TDC bestemt ikke kan matche. Foto: Jonas Olufson Teknologi - 17. okt. 2018 - kl. 09:37 Stor bredbåndshandel: Er du kunde her? Så ejer TDC dig nu

Bliver meget tamme
Både TDC og den nuværende ledelse i Hiper forsikrer ellers, at kunderne bliver behandlet som før. Men det løfte kan have en stakket frisk.

- Hvad skulle TDC's interesse være i at gøre det, hvis det udhuler deres dyrere produkter og forretning, lyder bekymringen fra Martin Salamon.

Han forudser, at Hiper i stedet ender i den samme situation, som de andre konkurrenter TDC har opkøbt.

- Vi kan jo se, hvad der er sket med andre selskaber, som ender med at blive meget tamme og mister deres evne eller mulighed for at udvikle nye, spændende produkter.

Teknologi - 17. okt. 2018 - kl. 14:56 Stig solgte Hiper til TDC: - En meget glad mand i dag

Brug for konkurrenter
Og netop evnen til at udvikle nye produkter, der kan udfordre TDC, er en af kvaliteterne ved små, men levedygtige konkurrenter.

- Nogle gange lykkedes det de mindre selskaber at ændre markedet permanent. Det skete for eksempel med de store mobil- og datapakker, hvor der nu er ubegrænset forbrug.

- Det var de nye opkomlinge med til at presse igennem. Men der kommer en periode nu, hvor det ikke bliver Hiper, som udfordrer TDC, vurderer Martin Salamon.

- Det positive er så, at salget af Hiper kan tilskynde andre til at skabe noget nyt, fordi de kan se, at der faktisk er penge at tjene i markedet.

- Det er ærgerligt, at der nu er ganske få selskaber tilbage i markedet, som har en størrelse, hvor de kan påvirke konkurrencen nævneværdigt. Det havde været meget sjovere, hvis Hiper var fortsat som selvstændig og fået mange flere kunder, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.
- Det er ærgerligt, at der nu er ganske få selskaber tilbage i markedet, som har en størrelse, hvor de kan påvirke konkurrencen nævneværdigt. Det havde været meget sjovere, hvis Hiper var fortsat som selvstændig og fået mange flere kunder, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.
 

Tjek dit abonnement i dag
Opfordringen fra Forbrugerrådet Tænk er, at man som forbruger løbende tjekker, om ens bredbåndsabonnement er godt nok.

- Det er en rigtig god anledning til at tjekke, om man faktisk får bredbånd med den rigtige hastighed og til den bedste mulige pris.

- Hvis du er en af de alt for loyale kunder hos for eksempel TDC, er der god grund til at undersøge markedet, fordi der er kommet flere udbydere og nye teknologier, som kan gøre det billigere og nogle gange nemmere at få hurtigt bredbånd, lyder rådet fra Martin Salamon.

Det skriver TDC om handlen

Med aftalen bliver Hiper en del af TDC Group efter et salgsudbud, som Hiper selv tog initiativ til. 

- Vi er glade for at kunne løfte sløret for vores seneste satsning med købet af Hiper. De har på få år opbygget en skalerbar platform med bredbånd som kerneprodukt og med en kundeservice af høj kvalitet. Vi glæder os til at byde Hiper og deres dygtige medarbejdere velkommen ombord, siger Jaap Postma, koncerndirektør i TDC Group og chef for OpCo, som tilføjer:

- Hiper passer rigtig godt ind i vores portefølje af brands, som leverer agile og innovative produkter på digitale platforme. Samtidig er Hiper stærkt positioneret til at rykke hurtigt på de muligheder, der vil opstå i det danske bredbåndsmarked, som går en spændende fremtid i møde. 

Ejerskiftet vil ikke medføre nogen ændringer for abonnenterne hos Hiper. Selskabets dygtige ansatte vil drive forretningen videre som en del af TDC’s forretningsenhed OpCo, der blev etableret tidligere på året som et led i TDC Groups nye strategi. Købet af Hiper er en naturlig del af strategien om at udvikle OpCo som en førende leverandør af digitale ydelser.

- Kort efter, at vi havde igangsat salgsprocessen, stod det klart, at TDC ville være en rigtig god samarbejdspartner, og vi glæder os meget til at blive en af OpCo-familien. Vi står sammen om en ambitiøs plan for fremtiden, og derfor var TDC det naturlige valg for os, siger Stig Myken, administrerende direktør i Hiper, og tilføjer:  
 
- TDC’s strategiske fokus på fibernet og ambitionen om at udvikle Danmarks bedste infrastruktur og en kundeoplevelse i verdensklasse er en storslået vision, og vi glæder os til at bidrage til udviklingen fremadrettet. 

Hiper har omkring 50 ansatte på sit kontor i København, og de vil alle fortsætte efter overtagelsen.

Handlen kræver ikke nogen myndighedsgodkendelse og træder i kraft med udgangen af november.

Simon Skals i midten omgivet af Nicolai Lamborg og Stig Myker, der begge tidligere har solgt en virksomhed til TDC. Foto: Hiper/PR Tech Tele-millionærer forgyldt af TDC igen: Sådan gjorde de

50 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere