Efter svindel i Telenor: Undgå at blive det næste offer

Forlang altid kontrakten på papir og være kritisk over for alt, som sælgerne forsøger at prakke dig på, lyder rådet fra Forbrugerrådet Tænk

Sagen om Telenor er kun lige begyndt, lyder vurderingen fra Ekstra Bladets tech redaktør. Videoreportage: Ekstra Bladet TV (Producer: Kristian Hansen)

Sagen om svindel i flere butikker over for en stor gruppe af kunder hos Telenor bør vække til eftertanke i hele telebranchen. Og ikke mindst hos os som kunder.

Det mener Martin Salamon, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk og følger telebranchen tæt. Han opfordrer derfor danske telekunder til at skærpe deres kritiske sans, uanset om de handler med Telenor eller andre selskaber.

- Jeg ville tænke mig om og kigge på min gamle regning og se på mit forbrug. Hvad er det egentligt, jeg har brug for, siger han om den forberedelse, man altid bør foretage, inden man køber udstyr og nye abonnementer.

- Du kan også tænke lidt frem.

- Det kan være, at du får brug for en bedre forbindelse, fordi du skal rejse meget. Eller du flytter sammen med eller fra nogen.

75-årige Anne Larsen er en af dem, der er blevet groft narret i en Telenor-butik. Hun får nu mere end 3000 kroner tilbage, efter Ekstra Bladet gik ind i hendes sag. Foto: Linda Johansen
75-årige Anne Larsen er en af dem, der er blevet groft narret i en Telenor-butik. Hun får nu mere end 3000 kroner tilbage, efter Ekstra Bladet gik ind i hendes sag. Foto: Linda Johansen
 

Teknologi - 22. aug. 2019 - kl. 20:58 Telenor-skandalen vokser: Hundredvis af kunder ramt af snyd

Tag en ven med
Særligt ved handel i en telebutik kan der være grund til at være skeptisk.

- Man kommer jo ned i en situation, hvor der er en masse dejlige tilbud. Og man kan let blive fristet langt over evne. Det handler derfor om at have tænkt sig om, inden man møder op i butikken.

- Vi kan let blive pressede i de her situationer. Så kan det være en fordel at have skrevet ned, hvad det var, jeg gik ind i butikken for at få. Så kan man også tage en god ven med, som man kan støtte sig til og få hjælp fra.

- Hvis man ikke er så sikker på nye teknologier og måden at bruge på det så tag en anden med, der ved mere om det. Det er en god måde at begynde på, lyder rådet fra Martin Salamon.

Tjekliste: Sådan undgår du snyd

Man kan gøre meget selv for at undgå at blive snydt, når man køber ny mobil eller telefonabonnement. Her er tjeklisten, du ifølge Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk kan følge:

Inden du handler, bør du ifølge cheføkonomen altid gøre op med dig selv, hvad du har brug for, inden du besøger forretningen. Find ud af hvad dit forbrug typisk er og forsøg at få et abonnement, der passer bedst og billigt til dit behov.

Tag en god ven med i butikken hvis du er usikker på teknologi. Det kan give en større sikkerhed at være to, som lytter og stiller spørgsmål.

Forlang altid at få kontrakten detaljeret forklaret og udskrevet på et stykke papir. Det skal du forlange, selv når butikken bruger en elektronisk plade til at underskrive på.

Stil kritiske spørgsmål til sælgeren, når han pludselig siger, at du skal tegne flere abonnementer for at få en rabat. Forlang at få vist de forskellige beregninger og den samlede betaling inden du accepterer, at der oprettes flere abonnementer, når du alene ønsker en ny telefon og et abonnement.

Følg med i dine abonnementer når du har skrevet under. Det er ikke nok at tjekke, hvor meget der bliver trukket. Du skal også se de enkelte regninger måned for måned.

Reager med det samme hvis du opdager, at noget er forkert. Jo længere der går, jo sværere bliver det at bevise, at man aldrig har sagt ja til en mobilforsikring eller ekstra dataabonnementer.

Kontakt dit teleselskab og forlang en løsning. Hvis du ikke er tilfreds, kan du klage til Teleankenævnet. Du bør også politianmelde sagen, hvis du er blevet udsat for bedrageri eller dokumentfalsk.

Ekstra Bladet brugte flere timer på at finde hoved og hale i Katrines regninger, som hun i over et år selv har forsøgt at få Telenor i tale om. Foto: Linda Johansen Tech Handicappet ribbet af Telenor: Nu får hun 5358 kroner tilbage

Se altid kontrakten
Man skal efter sagen med Telenor også huske, at ikke alle firmaer har en lige god kontrol med deres sælgere.

- Så man skal være lidt på vagt over for, hvad man får tilbudt.

- Der kan godt være en ekspertise i butikken, og at de kender produkterne godt. Men de kan jo have nogle incitamenter til at sælge dig noget, som ikke er i din interesse, men i deres.

Særligt på et område er der ifølge Martin Salamon brug for at stramme op. Det er nemlig ikke nok blot at se kontrakten på en computerskærm og så skrive under.

- Jeg vil kigge kontrakten igennem. Det bør man altid gøre.

- Det koster nemlig mere end blækket eller en elektronisk underskrift at skrive under. De kontrakter, der findes i dag, er også udformet, så man kan løbe dem igennem og få de væsentligste faktorer med.

Få alle rådene fra Martin Salamon her og undgå at blive snydt i telebutikken. Videoreportage: Ekstra Bladet TV (Producer: Lars Mathiasen)

Og man skal ikke finde sig i at blive presset til at skrive hurtigt under.

- Det kan blive ret mange penge. Derfor er det vores råd, at man får kontrakten skrevet ud og læst igennem. Og er man i tvivl så tag den med hjem og kom tilbage.

- Hvis du føler dig utryg, er der andre selskaber, som er lige så gode og billige.

- Hvis man vender tilbage til butikken og har læst det igennem, så siger de nok ikke nej, hvis du ønsker at lave en handel. Det er det, som de er der for.

Mette Eistrøm Krüger og Christian Drejer (t.h.), der er chef for kundeservice, tager de mange sager meget alvorligt. Foto: Linda Johansen
Mette Eistrøm Krüger og Christian Drejer (t.h.), der er chef for kundeservice, tager de mange sager meget alvorligt. Foto: Linda Johansen
 

Telenor-chef: Nej til oversalg

Hos Telenor fordømmer man det oversalg og bedrageri, som firmaet nu har konstateret i en række butikker i Københavns-området.

- Det er klart, at de fleste kunder går ind i vores butikker for at købe nogle produkter. Og det vil vi gerne stimulere dem til det behov, de har.

- Men der er her sket noget, som åbenlyst ikke skulle være sket, siger Mette Eistrøm Krüger, der er juridisk direktør hos Telenor, om de afsløringer, der indtil nu er kommet frem.

- Som virksomhed har vi altså ikke noget incitament til at oversælge. Vi lever af vores abonnementer, men også af at kunderne bruger dem og er hos os i lang tid.

- Bliver man behandlet på den her måde, får man ikke lyst til at komme igen.

Tip os

Ekstra Bladet vil gerne høre fra både nuværende og tidligere ansatte i Telenor, men også fra kunder, der er berørt af sagen.

Du kan dele dit tip på telefon 24 25 13 13 eller sende en mail til tech@eb.dk.

Alle henvendelser behandles i fortrolighed, når dette ønskes.

29 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere