Ekstra Bladet-effekten: Sådan fik Anne sine penge tilbage

Beskidte tele-tricks: Kan du stole på din mobilregning? 75-årige Anne kunne ikke. Hun var blevet snydt af Telenor

Ekstra Bladets tech-redaktør fortæller her om omfanget af Telenor-skandalen.

Da 75-årige Anne Larsen fra Valby i januar skiftede fra Teleselskabet 3 til Telenor, gjorde hun det for at få mere personlig hjælp.

I stedet endte hun med at blive bedraget for flere tusinde kroner i selskabets butik på Fisketorvet i København.

- Jeg valgte Telenor, fordi de har en butik, som jeg nemt kan besøge, når jeg alligevel handler der, fortæller pensionisten til Ekstra Bladet.

Se også: Rådden kultur i Telenor

Anne Larsen har nedsat syn, hvilket gjorde det sværere for hende at overskue de mange regninger, hun fik fra Telenor. Foto: Linda Johansen
Anne Larsen har nedsat syn, hvilket gjorde det sværere for hende at overskue de mange regninger, hun fik fra Telenor. Foto: Linda Johansen
 

Hun er dårligt gående og ser ikke særlig godt. Derfor betyder det meget for hende, at hun kan få hjælp til sine telefoner.

- Jeg har to telefoner, fordi jeg er bange for at falde. Så hvis den ene går i stykker eller ikke virker, har jeg en reserve, forklarer hun om sit telefonvalg. Derimod har hun hverken en computer eller en tablet.

Tjekliste: Sådan undgår du snyd

Man kan gøre meget selv for at undgå at blive snydt, når man køber ny mobil eller telefonabonnement. Her er tjeklisten, du ifølge Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk kan følge:

Inden du handler, bør du ifølge cheføkonomen altid gøre op med dig selv, hvad du har brug for, inden du besøger forretningen. Find ud af hvad dit forbrug typisk er og forsøg at få et abonnement, der passer bedst og billigt til dit behov.

Tag en god ven med i butikken hvis du er usikker på teknologi. Det kan give en større sikkerhed at være to, som lytter og stiller spørgsmål.

Forlang altid at få kontrakten detaljeret forklaret og udskrevet på et stykke papir. Det skal du forlange, selv når butikken bruger en elektronisk plade til at underskrive på.

Stil kritiske spørgsmål til sælgeren, når han pludselig siger, at du skal tegne flere abonnementer for at få en rabat. Forlang at få vist de forskellige beregninger og den samlede betaling inden du accepterer, at der oprettes flere abonnementer, når du alene ønsker en ny telefon og et abonnement.

Følg med i dine abonnementer når du har skrevet under. Det er ikke nok at tjekke, hvor meget der bliver trukket. Du skal også se de enkelte regninger måned for måned.

Reager med det samme hvis du opdager, at noget er forkert. Jo længere der går, jo sværere bliver det at bevise, at man aldrig har sagt ja til en mobilforsikring eller ekstra dataabonnementer.

Kontakt dit teleselskab og forlang en løsning. Hvis du ikke er tilfreds, kan du klage til Teleankenævnet. Du bør også politianmelde sagen, hvis du er blevet udsat for bedrageri eller dokumentfalsk.

Teknologi - 22. aug. 2019 - kl. 20:58 Telenor-skandalen vokser: Hundredvis af kunder ramt af snyd

Chokerende regning
Alligevel har Telenor udstyret Anne Larsen med to enorme mobilabonnementer med 60 gigabyte hver. Det var angiveligt betingelsen for, at hun kunne købe de billige Samsung og Doro-telefoner, hun havde brug for. Begge telefoner og en billig Huawei-telefon, der senere er købt som erstatning for Doro’en, er alle betalt kontant.

- Det er i orden, at jeg skal betale 400 kroner om måneden for de to abonnementer, siger Anne Larsen, der dog ikke bruger mere end 10 af de i alt 160 gigabyte, hun hver måned har til sin rådighed.

Men hun blev chokeret, da hendes månedsregning pludselig eksploderede til over 2000 kroner. Det skete, efter hun i juni besøgte forretningen på Fisketorvet to gange.

Anne Larsen er rasende over, at hun ikke kunne stole på de ansatte i Telenor-butikken. Foto: Linda Johansen
Anne Larsen er rasende over, at hun ikke kunne stole på de ansatte i Telenor-butikken. Foto: Linda Johansen

Se også: Kunde politianmelder Telenor

Datakort gemt i telefoner
Mod hendes ønske blev der under besøgene tegnet en række nye abonnementer. Også selvom hun under det sidste besøg alene ønskede at få hjælp til at lægge nogle numre ind i sin telefon.

- De bad mig underskrive på en iPad i butikken. De sagde, at jeg skulle gøre det, fordi jeg havde fået en service, forklarer hun.

Denne ’service’ var imidlertid en byge af nye abonnementer, så hun nu var udstyret med seks store data-abonnementer med samlet 95 ekstra gigabyte data oven i de 160 gigabyte, hun allerede har på sine to telefoner.

Da Ekstra Bladet i sidste uge besøgte Anne Larsen, fandt vi således to af disse datakort i hendes Android-telefoner. Her sad de sammen med hendes normale numre, og Anne har hverken kræfter i hænderne eller viden om telefonerne til selv at sætte kortene i.

- Jeg ved ikke, hvad de kort laver der, udbrød hun overrasket, da vi fiskede først et data-abonnement på 15 gigabyte ud af den ene telefon. Og et på ligeledes 15 gigabyte ud af den anden.

Se også: Afsløring: Telesvindel rammer hele landet

Mærkelige minut-abonnementer
Undervejs er det også lykkedes sælgerne at lægge et Telenor Minut-abonnement ind på hendes konto, som der blev opkrævet 126,71 kroner på. Anne kender intet til abonnementet. Heller ikke til de mobilforsikringer, hun indtil i dag har betalt næsten 400 kroner for.

- Jeg føler mig virkelig snydt, siger Anne Larsen, der også er dybt skuffet over den behandling, hun fik, da hun klagede. For først da Ekstra Bladet gik ind i sagen, lykkedes det hende at få opsagt alle numrene.

- Jeg forsøgte jo selv at få hjælp på Fisketorvet, efter I skrev om sagen første gang.

- Men jeg fik en meget dårlig behandling, fortæller pensionisten, der ellers havde taget sin lillesøster og svoger med i butikken.

Telenor har nu lukket alle abonnementerne og vil tilbagebetale 3782 kroner, som Anne Larsen uretmæssigt er blevet opkrævet.

- Nu flytter jeg min telefon tilbage til 3. Og så er jeg færdig med Telenor, lyder det fra hende.

Se også: Omfattende fupnummer: Kunder narret i teleselskab

- Havde det været min mormor, var jeg blevet så rasende, siger Mette Eistrøm Krüger om den grove svindel, som ældre kunder har været udsat for. Foto: Linda Johansen
- Havde det været min mormor, var jeg blevet så rasende, siger Mette Eistrøm Krüger om den grove svindel, som ældre kunder har været udsat for. Foto: Linda Johansen

Telenor: - Fuldstændigt uacceptabelt

Anne Larsen har oplevet alt det, som Telenor ikke ønsker at stå for: oversalg og direkte snyderi. Og sagen gør derfor stort indtryk hos Mette Eistrøm Krüger, der er juridisk direktør hos Telenor.

- Hun henvender sig i vores butik med et oprigtigt ønske om at købe noget. Og det får vi solgt hende.

- Efterfølgende er det fuldstændigt uacceptabelt, at vi senere sælger noget til hende, som hun helt åbenlyst ikke har brug for. Det er et oversalg, der er sket.

- Er det en sag, I har tænkt jer at politianmelde?

- Det er sindssygt pinligt, hvad der er sket for Anne Larsen. Havde det været min mormor, var jeg blevet så rasende. Det er simpelthen så uanstændigt.

- Jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan stå ude i den butik og så overhovedet få den idé. Derfor må vi også forholde os konkret til de medarbejdere, der har været i kontakt med Anne. Og så behandler vi de sager individuelt. I det omfang, at nogen har begået noget kriminelt, så bliver det politianmeldt.

- Det er på ingen måde i orden, hvad Anne er blevet udsat for. Der er jo ikke nogen Telenor-kunder, der skal gå ind i en butik og være bekymret over, om de bliver snydt.

- Men når det kommer til ældre eller svage kunder, har vi et særligt ansvar for, at de bliver oplyst ordentligt ude i vores butikker.

Tip os

Ekstra Bladet vil gerne høre fra både nuværende og tidligere ansatte i Telenor, men også fra kunder, der er berørt af sagen.

Du kan dele dit tip på telefon 24 25 13 13 eller sende en mail til tech@eb.dk.

Alle henvendelser behandles i fortrolighed, når dette ønskes.

74 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere