Fiskehandler raser mod webfirma: - Bygget på en løgn

SAGSØGT: Risikerer at gå konkurs efter løgnagtigt salgsarbejde i stort webfirma, der i dag er ejet af en stor kapitalfond - håber at de seneste afsløringer kan føre til en ny dom i landsretten

- De har bygget hele deres forretning op på en løgn for at trække kunder som mig ind og så senere flå os for et kæmpe beløb.

Sådan lyder den vrede reaktion fra fiskehandler Patrick Wendin, efter Ekstra Bladet tidligere i dag kunne afsløre et detaljeret telefonmanuskript, som ledelsen i webfirmaet Optimeo - i dag Group Online - har brugt til at få sine sælgere til at lyve over for kommende kunder.

Fiskemanden fra Albertslund hænger på en regning på over 200.000 kroner fra Optimeo, som han føler sig groft narret til at underskrive i 2018, hvor det løgnagtige telefonmanuskript også blev brugt.

- Det kan da godt være, at Kuno Ystrøm (chefen for Optimeo, red.) nu siger, at hans sælgere ikke har løjet ude på salgsmøderne, men kun i telefonen.

- Men de har da bygget hele deres forretning på en løgn for at trække kunder som mig ind og så senere flået os for et kæmpe beløb, siger Patrick Wendin til Ekstra Bladet.

Dagsorden Ansatte i fupfirma: Fik salgstip fra millionsvindler

Hjælp os videre

I dag har Optimeo fået nyt navn og hedder Group Online. Tidligere hed Optimeo Identitøren.

Firmaet er fusioneret med det endnu større Danaweb, efter begge sidste år blev opkøbt for et trecifret millionbeløb af kapitalfonden CataCap.

Senest er et tredje webfirma, jyske PLICO, blevet en del af Group Online. PLICO hed tidligere Business Solution.

Kender du mere til firmaerne og deres arbejde? Enten som kunde eller nuværende/tidligere ansat? Del din viden med Ekstra Bladet i en mail til tech@eb.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes.

Teknologi Fiskemand advarer: Hold dig langt væk

- Hvad tænker du om direktørens forklaring om, at løgnen i telefonen netop ikke vandrer videre ud til salgsmøderne med for eksempel dig?

- Det opfatter jeg som en lodret løgn. Det er jo præcis det, sælgeren gjorde i min sag. Nemlig at lyve om hvad man skriver under på og så trække folk i retten bagefter.

- Og når vi har klaget til blandt andre Kuno, har der ikke været nogen form for imødekommenhed eller forståelse. Vi fik bare sælgeren forbi til et nyt møde, hvor han indrømmer, at han har løjet over for os. Og så svarer de senere med en stævning i stedet for at løse problemet.

Sådan ser toppen af det afslørende manus fra Optimeo ud.
Sådan ser toppen af det afslørende manus fra Optimeo ud.
 

Dokumentation: Det står i manus

Herunder kan du læse hele det telefonmanus, som de såkaldte mødebookere hos Optimeo i flere år brugte til at ringe til nye kunder med. Formålet med samtalen var at få et fysisk møde, hvor en sælger kunne få kunden til at underskrive en dyr kontrakt på websider og markeringsføring af dem.

Ifølge mødebookernes salgstræning er meningen med den løgnagtige tekst at skabe en tillid hos de små firmaer, der blev ringet til, ved at lade som om, at man allerede havde talt sammen.

Hvis mødebookeren fortalte sandheden, ville de nemlig risikere, at alt for mange bare lagde på:

Hej ..... Vi snakkede sammen her for et par måneder siden, hvor du forklarede mig en lille smule omkring jeres løsning på
nettet, og at i brugte (indsæt hvad de bruger idag), og at du egentlig var okay tilfreds, men at du også kunne give mig ret i,
at der var plads til nogle forbedringer, og jeg fik den fornemmelse at du som så mange andre ikke helt kan gennemskue
hvad du præcist får for dine penge.


Så derfor aftalte vi, at jeg lige skulle sætte mig sammen med en af mine eksperter (salgschef), og lave en lille analyse
omkring jeres markedsføring, og hvordan i var eksponeret generelt, for at få gjort det lidt mere konkret.
Den har jeg nu siddet og lavet og vi er kommet frem til nogle ret interessante ting, jeg ved ikke om det ringer en klokke
nogen steder? (Siger han nej, så sig: Nåh Sådan er det jo, der ringer så mange).


Når vi nu har kigget det igennem, så synes vi der er nogle steder, hvor du er rigtigt godt med.
Jeg vil starte med at rose dig for det du gør på jeres (Facebook eller Hjemmeside), hvor jeg synes du får ret godt fat i dine
kunder.


Men når jeg tænker på en (indsæt branche), så tænker jeg på (god service, professionel, kommer til tiden, osv.), men det
skriver alle de andre jo også!


Så når jeg tænker på dig, og det vi talte om sidst, så er du (forklaring af varemærke) – så det du sælger er... (varemærke) -
og det skal vi have frem!


Så når (salgschef) og jeg kigger din case igennem, bliver vi lidt frustrerede, for du fortalte mig jo sidst at den følelse jeres
kunder blev efterladt med var (kort varemærke), og hele den følelse kan vi bare slet ikke genkende når vi kigger på jer
online - hvilket er et kæmpe problem!


Så for at komme problemet til livs, skal vi have skabt noget indhold, som kan støtte om det du i virkeligheden sælger. Det
kunne for eksempel være en video, hvor det er vigtigt at vi får den følelse frem som dine kunder kender, og som er den du
lever af, nemlig (indsæt varemærke, og beskriv præcis hvordan du får den følelse frem på videoen – beskriv handlingen).
Den her følelse skal vi have ind på din hjemmeside, så de får samme oplevelse som det du reelt sælger, Men du kan jo
hører at jeg kan tale for evigt, så for at blive konkret, så det ikke kun ender i snak.


Det der sker nu, er at vi afholder et møde, som oftest tager en time, til halvanden, hvor du kan forvente at jeg vil
komme med et bud på hvordan jeg forbedrer din løsning på nettet, samt giver dig et reelt overblik over hvad dine penge
bruges på, og hvordan du får markant mere ud af de penge du bruger i dag. Og det jeg selvfølgelig forventer når jeg
kommer med mine analyser er, at hvis du overhovedet ikke kan se meningen i det jeg kommer med, så siger du
selvfølgelig pænt nej tak, men hvis du kan se det giver mening, så lover du mig også, at du siger ja tak til et samarbejde.
Men nu skal du hører, jeg har et hul på (denne uge helst), hvordan passer den xxx for dig? godt, så kommer jeg forbi den
xxx.


I forhold til budget, så bruger de fleste af mine kunder mellem 10-20.000, 20-30.000 eller derover om året, hvor ligger
du nogenlunde henne pr. år?


Jeg skal lige sikre mig, at du selvfølgelig er den tegningsberettiget.


Godt, jamen så ses vi den XXX, og hvis vi lige skal forberede os helt i bund, så kunne det være meget interessant lige at
hører lidt om hvem dine kunder er, hvilket arbejde du bedst kan lide at lave?


Okay, og hvis du skulle fortælle lidt om dine ambitioner for fremtiden, hvordan ser firmaet ud om 2-3 år hvis alt flasker
sig efter dit hoved?


Tak fordi du deler, vi glæder os i hvert fald til at komme ud og være med til at få dit varemærke frem, og hjælpe dig med
at indfri dine ambitioner.


Vi ses XXX – jeg ser frem til et godt møde.

- Så du tror ikke på, at løgnen er isoleret til telefonen?

- Nej da, jeg tror ikke en meter på dem, nej, siger Patrick Wendin, der som flere andre kunder har tabt sin sag med Optimeo i byretten, men nu går i landsretten for at få en ny dom. Her forventer han, at de nye oplysninger kan få stor betydning for udfaldet, da hans klage netop handler om, at sælgeren løj.

- Jeg mener faktisk, at alle sager, der har været ført om de år, hvor Optimeo har løjet (minimum 2018 og 2019, red.), bør Group Online (ny ejer af Optimeo, red.) tage op nu.

- Der er brug for en gang for alle at få de sager, hvor de har løjet, ordentligt løst. Det manglede da bare.

Salgsledelsen i Group Online har ikke ønsket at svare Ekstra Bladet på, om man af sig selv vil genoptage sagsbehandlingen og sikre, at de ramte Optimeo-kunder får en retfærdig afgørelse af deres sager. Herunder om dem, der har tabt sager med Optimeo - selvom der er blevet løjet over for dem under salgsarbejdet - kan få sagerne genoptaget.

Optimeo-sælgeren i sagen fra Albertslund, der fortsat arbejder for Group Online, ønsker heller ikke at udtale sig om sin rolle.

Fiskehandleren Patrick Wendin fra Albertslund har udløst en storm af kritik mod webfirmaet Optimeo, der i dag hedder Group Online. Han håber, at de nye ejere fra kapitalfonden CataCap tager deres ansvar alvorligt og nu får ryddet op i det, de har købt for et meget stort millionbeløb. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Fiskehandleren Patrick Wendin fra Albertslund har udløst en storm af kritik mod webfirmaet Optimeo, der i dag hedder Group Online. Han håber, at de nye ejere fra kapitalfonden CataCap tager deres ansvar alvorligt og nu får ryddet op i det, de har købt for et meget stort millionbeløb. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
 

Hjælp os videre

I dag har Optimeo fået nyt navn og hedder Group Online. Tidligere hed Optimeo Identitøren.

Firmaet er fusioneret med det endnu større Danaweb, efter begge sidste år blev opkøbt for et trecifret millionbeløb af kapitalfonden CataCap.

Senest er et tredje webfirma, jyske PLICO, blevet en del af Group Online. PLICO hed tidligere Business Solution.

Kender du mere til firmaerne og deres arbejde? Enten som kunde eller nuværende/tidligere ansat? Del din viden med Ekstra Bladet i en mail til tech@eb.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes.

43 kommentarer
Vis kommentarer