Forbrugerrådet Tænk advarer efter svindel: Drop Facebook til private handler

Facebook har et klart ansvar for at sikre forbrugerne bedre, mener Forbrugerrådet Tænk - vi bekæmper allerede svindlen, siger det sociale netværk

Henrik Kristensen er en af de mange netbrugere, der er blevet narret groft på Facebook. Videoreportage: Jakob Jørgensen

TIP OS: Er du blevet narret på Facebook? Del din historie i en mail til tech@eb.dk

Ekstra Bladet kan lørdag afsløre et nyt, udspekuleret trick, som svindlere bruger til at narre tusindvis af kroner ud af danske netbrugere. Og sagen får nu Forbrugerrådet Tænk til at rette en alvorlig kritik mod Facebook, hvor svindlerne florerer:

- Det er virkeligt groft og et godt eksempel på, hvor udspekulerede svindlerne er blevet, siger seniorjurist Anette Høyrup om Ekstra Bladets afdækning af omfattende svindel på Facebook.

- Det er jo gået op for svindlerne, at de ikke bare selv kan oprette profiler, fordi brugerne har lært, at de skal undersøge, om det er en ny profil uden venner. Derfor køber svindlerne i stedet profilerne fra andre, hvilket gør det sværere for netbrugerne at gennemskue, om de bliver narret.

Her sender bagmændene serien af både postbilleder og kvitteringer, der skal overbevise et offer om, at den købte iPhone er på vej. Privatfoto Teknologi - 18. nov. 2017 - kl. 17:21 Kender du dette billede? Så er du sikkert blevet svindlet på Facebook

- Hvilket ansvar mener I, at Facebook har for at bekæmpe svindlen?

- Vi håber, at Facebook langt om længe kommer på banen i de her svindelsager, fordi det er virkeligt svært at give andre råd til forbrugerne, end at de skal lade være med at handle igennem Facebook. Det er simpelthen for usikker en platform, hvor der ikke sker nogen validering af, hvem sælgerne er.

- Hvad bør Facebook gøre?

- Facebook overvåger jo allerede deres platform tæt og kan i dag slå ned på bare bryster og andet, som de ikke vil have. På samme måde bør de slå hårdere ned på svindel. Jeg håber i hvert fald, at Facebook indfører nogle mekanismer, der offensivt kan bremse det her. Lige nu er forbrugerne nemlig prisgivet.

Sådan har vi gjort

For et par måneder siden bliver Ekstra Bladet kontaktet af en gruppe af fuppede netbrugere, der er gået sammen i en hemmelig chat på Facebook.

Ekstra Bladet lukkes ind i chatten, hvilket giver os mulighed for at samle mere end 1000 skærmdumps, billeder, kvitteringer og andet, som køberne har gemt om svindlen.

Ekstra Bladet har gennemført en række af interviews med netbrugere, der er blevet snydt for penge, har taget imod penge eller fået deres pas- og kørekort misbrugt.

- Det er rystende, at det kan lade sig gøre at snyde i så stort et omfang, mener Henrik Kristensen, der er en af de mange, der er blevet ofre for den nye svindel på Facebook. Foto: Jakob Jørgensen
- Det er rystende, at det kan lade sig gøre at snyde i så stort et omfang, mener Henrik Kristensen, der er en af de mange, der er blevet ofre for den nye svindel på Facebook. Foto: Jakob Jørgensen

Henrik Kristensen (t.h.) blev snydt, da han handlede med en af de mange Facebook-profiler, der senere viste sig at være en del af et større svindelnummer. Foto: Jakob Jørgensen Tech Henrik blev snydt af nyt trick på Facebook: - Troede jeg havde sikret mig

Facebook: Ikke nemt at stoppe
Hos Facebook beklager firmaets nordiske talsmand, at netværket er plaget af svindel.

- Det er desværre ikke noget nyt fænomen, at uærlige personer forsøger at svindle andre, og det er noget vi konstant arbejder på at holde væk fra vores platform, siger Peter Münster til Ekstra Bladet.

- Vi er bekendte med denne type svindel på Facebook, og vi har derfor også en række forskellige manuelle og automatiserede systemer på plads til at bekæmpe det.

Ifølge Peter Münster arbejder Facebook konstant på at forbedre sine systemer og sikre, at de tager højde for nye typer af svindel og mistænkelig adfærd:

- Det er desværre bare ikke lige til at stoppe, da svindlerne er opfindsomme, og hver gang vi løser et problem, finder de nye metoder til at snyde folk på. Derfor er det også helt afgørende, at brugerne er opmærksomme og følger deres sunde fornuft, særligt når der for eksempel er penge involveret.

En troværdig venneliste på en flere år gammel profil fik Camilla Poulsen til at sende penge til svindleren. Hun vidste ikke, at profilen var falsk og købt fra en anden bruger. Foto: Jakob Jørgensen Tech Politiet advarer: Bedragerne er flyttet ind på nettet

TIP OS: Er du blevet narret på Facebook? Del din historie i en mail til tech@eb.dk