Gør løbehjul grønnere

Dropper varevogne i København og cykler i stedet batteriet ud til de løbehjul, der har brug for mere strøm

Det er ladcykler som denne, Voi vil sende ud i gadebilledet i stedet for de store varevogne, der indtil nu har hentet 'flade' løbehjul og kørt dem til ladning. Pr-foto
Det er ladcykler som denne, Voi vil sende ud i gadebilledet i stedet for de store varevogne, der indtil nu har hentet 'flade' løbehjul og kørt dem til ladning. Pr-foto

I et forsøg på at gøre de populære elektriske løbehjul mere grønne, lancerer selskabet Voi nu en helt ny model i København.

Modellen med navnet Voiager 3x har nemlig modsat tidligere udgaver et udskifteligt batteri.

Der er plads til mange batterier i ladcyklen. Pr-foto
Der er plads til mange batterier i ladcyklen. Pr-foto
 

Skifter batteri på stedet
Det betyder ifølge Voi, at det er slut med at sende forurenende varevogne rundt i byen for at hente løbehjul, som så køres til en ladestation. Og som næste dag påny køres rundt i en varevogn for at blive placeret.

I stedet skal batterierne nu udskiftes de steder, hvor løbehjul er ved at løbe tør for strøm. Det sker med hjælp fra ladcykler, der er drevet af en kombination af muskelkraft og el.

De kommende uger udskifter Voi mere end 2500 løbehjul med den nye model, der har fået et større batteri, så der går længere tid mellem batteriskift. Den har også større hjul og bedre bremser end før.

Det er nemt at tage det brugte batteri ud og sætte et nyt i på stedet. Pr-foto
Det er nemt at tage det brugte batteri ud og sætte et nyt i på stedet. Pr-foto
 

Dykkere har på fire dage samlet 476 genstande op fra havnen. Blandt andet en dildo og et pengeskab. Foto: Amanda Goth Dissing/TV2 Lorry Samfund - 15. jun. 2020 - kl. 18:11 144 løbehjul fundet i havn: Svineri!

Længere levetid
København er den første store testby i Europa, hvor de nye løbehjul bliver sluppet fri. Men det er planen, at også byer som Aalborg, Aarhus og Odense får den nye model.

Det kommer bare til at ske i takt med, at de gamle modeller skal udskiftes.

Ifølge Voi er teknologien bag de nye løbehjul nu så avanceret, at det er muligt at genbruge mange dele, når løbehjulet er slidt ned. Samtidig er levetiden på et løbehjul steget voldsomt til nu minimum 24 måneder, hvor der tidligere var tale om langt under et års levetid.

Det nye løbehjul har fået en række nye funktioner og features, der skal gøre det mere anvendeligt. Pr-foto
Det nye løbehjul har fået en række nye funktioner og features, der skal gøre det mere anvendeligt. Pr-foto
 

Se også: Frisk fyr med løbehjul vinder over togkontrollør

27 kommentarer
Vis kommentarer