Google: Nu krypterer vi 75 procent af trafikken

Hensynet til annoncer og forældet teknologi forhindrer søgemaskinen i at kryptere alt

Krypteringen bliver år for år bedre hos Google, men er ikke 100 procent på alle firmaets tjenester. (Grafik: Google)
Krypteringen bliver år for år bedre hos Google, men er ikke 100 procent på alle firmaets tjenester. (Grafik: Google)

I en tid, hvor myndigheder og skurke verden over vil have fat i dine private data, er kryptering blevet en meget efterspurgt vare.

Så når du bruger Googles mange tjenester, skal du være særligt opmærksom. For krypteringen afhænger helt af, hvilke af tjenesterne du bruger, viser en ny opgørelse fra Google.

Der er også stor forskel de enkelte lande imellem, da teknologien er forskellig fra land til land.

Se også: Ændrer rækkefølgen: Nu får du ny tidslinje på Instagram

Der er stor forskel på, hvor meget af trafikken der er krypteret på Googles forskellige tjenester. (Grafik: Google)
Der er stor forskel på, hvor meget af trafikken der er krypteret på Googles forskellige tjenester. (Grafik: Google)
 

Ikke alt er krypteret
Fx er Gmail og Google Drive i dag 100 procent krypteret, mens korttjenesten Google Maps, nyhedstjenesten og annoncerne på Google kan være ukrypteret i op til 40 procent af trafikken.

Ifølge Googles seneste rapport om sikkerhed og privatliv er forklaringen på den manglende kryptering blandt andet, at teknologien hos brugerne skal være den nyeste for at få gavn af krypteringen:

- Vi fortsætter med at bryde de tekniske barrierer, der gør det svært at understøtte kryptering på nogle af vores produkter, oplyser Google i sin rapport.

Samtidig er der teknologisk nogle tjenester, hvor kryptering er svær at få til at fungere. Brugernes adfærd på nettet og egne valg af sikkerhedsløsninger har også en betydning.

Kryptering betyder flere ting

Kryptering hos Google er typisk et spørgsmål om at beskytte de data, du sender og modtager, når du bruger Googles søgemaskine, email-tjeneste, cloudservice og kortservice.

Der er også brug for kryptering, når du chatter, laver et taleopkald eller videosamtaler med Googles tjenester. Her skal man lave en end-to-end kryptering som sker direkte mellem de to apparater, der bruges til at kommunikere med. Og uden at Google eller andre får adgang til kommunikationen undervejs

Modsat fx Apple har Google en økonomisk interesse i at overvåge og bruge anonyme informationer fra brugernes adfærd - disse data udnyttes nemlig til at vise målrettede annoncer til brugerne.

Hvis al kommunikation er krypteret, vil Google ikke længere kunne opsamle disse data og sælge annoncer på den måde, det sker i dag. Google arbejder derfor intenst på ny løsninger, der både tager hensyn til annoncørerne og brugernes sikkerhed.

Annoncer eller sikkerhed?
En anden mulig forklaring er også, at Google har en interesse i at samle så meget viden som muligt om brugernes adfærd på nettet.

Derfor har søgemaskinen ifølge Guardian heller ikke færdigudviklet sin egen krypterede end-to-end løsning, da konflikt mellem hensynet til annoncer og brugernes sikkerhed er uløst.

Et fald på fortorvet og din dyre investering i en Galaxy S7 kan være fortid. (Foto: SquareTrades) Mobil - 15. mar. 2016 - kl. 22:20 Pas på: Det må du ALDRIG gøre med din Galaxy S7

Internt i Google er der dog aktuelt en stor debat om kryptering og om behovet for, at Google gør meget mere.

Debatten kommer i forlængelse af den kamp, som Apple har med amerikanske FBI om åbningen af en terrorists iPhone.

Mobil - 15. mar. 2016 - kl. 12:22 Vil slagte Apples nye iPhone med miniudgave af Galaxy S7

1 kommentar
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere