Helt til grin: Sådan fik Telenor-svindlere frit spil

Ledelsen lyttede aldrig ordentlig på klager fra kunder og fra samvittighedsfulde ansatte - derfor er flere års svindel eller oversalg først kommet frem nu

Sagen om Telenor er kun lige begyndt, lyder vurderingen fra Ekstra Bladets tech redaktør. Videoreportage: Ekstra Bladet TV (Producer: Kristian Hansen)

Hundredvis af kunder frygtes at være blevet fuppet eller udsat for grove oversalg i Telenor de seneste år.

Men svindlen kunne være stoppet for længe siden, fortæller en række af nuværende og tidligere ansatte i det skandaleramte selskab nu til Ekstra Bladet.

Flere af de ansatte har selv klaget direkte til deres butikschefer og i nogle tilfælde distriktschefer, men er angiveligt blevet afvist og i nogle tilfælde direkte bedt om ikke at klage mere over det.

- Fokus i Telenor er at få lavet nogle ' pistolsalg' og ikke andet, fortæller en af de tidligere ansatte i en butik i København.

- Hvis vi klagede, var beskeden, at vi ikke skulle blande os i de andres salg.

Teknologi - 22. aug. 2019 - kl. 20:58 Telenor-skandalen vokser: Hundredvis af kunder ramt af snyd

Niels Rasmussen har politianmeldt Telenor i Lyngby Storcenter for at have brugt hans underskrift på et abonnement, som han aldrig har bedt om. Foto: Mogens Flindt
Niels Rasmussen har politianmeldt Telenor i Lyngby Storcenter for at have brugt hans underskrift på et abonnement, som han aldrig har bedt om. Foto: Mogens Flindt

Se også: Kunde politianmelder Telenor

Advarede forgæves
Og det er ikke alene lokale ledere i organisationen, der for lang tid siden kunne have stoppet den udbredte udnyttelse af særligt ældre og svage kunder. Telenor har nemlig et særligt rapportsystem, hvor såkaldte QA-rapporter skrives, når der er mistanke om svindel og andre fejl i salget.

Problemet er bare, at rapporterne aldrig blev taget alvorligt i toppen af Telenor.

De blev blot sendt direkte ud til den butik og de ansatte, der ifølge kunderne havde snydt dem.

Ekstra Bladet har således talt med flere nuværende ansatte i Jysk Telemarketing, der på vegne af Telenor tager imod klagerne.

Anne Larsen blev groft narret hos Telenor på Fisketorvet. Nu får hun over 3000 kroner tilbage. Foto: Linda Johansen
Anne Larsen blev groft narret hos Telenor på Fisketorvet. Nu får hun over 3000 kroner tilbage. Foto: Linda Johansen

Anne Larsen har nedsat syn, hvilket gjorde det sværere for hende at overskue de mange regninger, hun fik fra Telenor. Foto: Linda Johansen Teknologi - 22. aug. 2019 - kl. 23:15 Ekstra Bladet-effekten: Sådan fik Anne sine penge tilbage

Opgav registrering
De bekræfter uafhængigt af hinanden, hvordan rapporterne forsvandt ud af systemet. Derfor er de heller ikke overraskede over de seneste ugers afsløringer i selskabet.

- Vi er nogle, som helt har opgivet at registrere klagerne, fordi der sker jo åbenlyst ingenting, siger en af de ansatte, der ikke ønsker at træde frem, da hun fortsat er ansat hos Jysk Telemarketing.

En mandlig ansat i firmaet kalder det ' en løgn', når den øverste ledelse indtil nu har afvist, at de har kendt noget til svindlen.

- Det er lige så meget en løgn, som når konsulenterne i butikkerne står og oversælger produkter til samfundets svage.

Ekstra Bladet brugte flere timer på at finde hoved og hale i hjerneskadede Katrines regninger, som hun i over et år selv har forsøgt at få Telenor i Hillerød i tale om. Nu får hun mere end 5000 kroner retur. Foto: Linda Johansen
Ekstra Bladet brugte flere timer på at finde hoved og hale i hjerneskadede Katrines regninger, som hun i over et år selv har forsøgt at få Telenor i Hillerød i tale om. Nu får hun mere end 5000 kroner retur. Foto: Linda Johansen

Ekstra Bladet brugte flere timer på at finde hoved og hale i Katrines regninger, som hun i over et år selv har forsøgt at få Telenor i tale om. Foto: Linda Johansen Tech Handicappet ribbet af Telenor: Nu får hun 5358 kroner tilbage

Rapporterede forgæves
Han og en række andre ansatte har sendt QA-rapporterne forgæves til Telenor, uden at der blev gjort noget alvorligt ved problemerne i en række af butikker landet over. Og under flere møder med ledere fra Telenor er kritikken landet på gulvet.

- Reaktionen var ikke til at tage fejl af, siger manden, som fortsat arbejder hos Jysk Telemarketing, til Ekstra Bladet.

- Advarslen blev ikke taget seriøst. De grinte decideret ad os.

Teknologi - 23. aug. 2019 - kl. 21:06 Efter svindel i Telenor: Undgå at blive det næste offer

Mette Eistrøm Krüger og Christian Drejer (t.h.), der er chef for kundeservice, tager de mange sager meget alvorligt. Foto: Linda Johansen
Mette Eistrøm Krüger og Christian Drejer (t.h.), der er chef for kundeservice, tager de mange sager meget alvorligt. Foto: Linda Johansen
 

Telenor-chef: Ikke godt nok

Hos den øverste ledelse i Telenor erkender man i dag, at firmaets kontrol har fejlet. Og at man trods advarsler fra ansatte og talrige kritiske QA-rapporter ikke har formået at fange det grove snyd og oversalg før nu.

- Der har været enkeltsager, som vi har fået rapporter ind på. Og de sager er blevet håndteret løbende, hvor de ryger ud til den pågældende butikschef, forklarer Mette Eistrøm Krüger, der er juridisk direktør hos Telenor, til Ekstra Bladet.

- Her var det hensigten, at butikschefen skulle rydde op i det. Der er så bare nogle butikschefer, der ikke har formået at tage den opgave på sig.

- Der er også nogle butikschefer, vi har måttet sige farvel til, fordi de enten har medvirket direkte. Eller ikke har været deres ledelsesopgave voksen.

- Hvorfor har I ikke taget de data, I fik fra rapporterne og gjort noget?

- Selvfølgelig er det vores ansvar i ledelsen, at vores regler og værdisæt følges i hele organisationen. Og de skal også følges ude i butikkerne.

- I bagklogskabens klare lys kan vi jo nu se, at vi har masser af data fra vores kontroller. Men vi har ikke været gode nok til at stykke billedet sammen. Vi har ikke haft fantasi til, at nogle snød vores kunder i første omgang.

- QA-rapporterne er blevet håndteret som enkeltsager, hvor nogle af dem er blevet sendt tilbage til butikscheferne, der ikke alene har undladt at håndtere dem, men tilmed har holdt dem væk fra ledelsessystemet, så vi ikke har hørt om det.

- Så de her data kunne have advaret jer tidligere?

- Vi har handlet på de enkeltsager, som har været. Men vi har ikke kunne se mønsteret før nu.

- Derfor skal vi fremover kunne handle hurtigere på de her ting. Og naturligvis få genskabt tilliden til de medarbejdere, som rapporterer de her ting ind.

- Jeg kan godt forstå, at de har tænkt, om det her overhovedet nytter noget.

Se også: Rådden kultur i Telenor

Tip os

Ekstra Bladet vil gerne høre fra både nuværende og tidligere ansatte i Telenor, men også fra kunder, der er berørt af sagen.

Du kan dele dit tip på telefon 24 25 13 13 eller sende en mail til tech@eb.dk.

Alle henvendelser behandles i fortrolighed, når dette ønskes.

33 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere