Henriette fanget i mobil feriefælde: Troede det var gratis

Du risikerer fortsat en stor mobilregning på ferien, hvis du ikke passer på

Det er fristende at bruge mobilen på rejsen. Men du skal passe på, hvilket netværk telefonen kobler sig på - ellers kan det blive meget dyrt. Foto: Colourbox
Det er fristende at bruge mobilen på rejsen. Men du skal passe på, hvilket netværk telefonen kobler sig på - ellers kan det blive meget dyrt. Foto: Colourbox

Siden 15. juni skulle det være helt enkelt: rejser du rundt i EU, skal det koste dig det samme at bruge din mobiltelefon, som når du er hjemme.

Problemet er bare, at mobiltelefonen selv leder efter det bedste netværk. Derfor risikerer du fortsat at blive flået, hvis du ikke passer på.

Flere læsere har således henvendt sig til Ekstra Bladet med deres bitre erfaringer, selv efter EU lovede samme mobilpriser som i Danmark.

Se også: Har du en mobil? I dag ændres reglerne for dit abonnement

Flået på færgen
Forleden tog Øyvind Holm og hans 14-årige datter færgeturen fra København til Oslo. Men allerede i dansk farvand skiftede telefonen, som hans datter brugte til at streame video på, over til færgens mobilnet. Og så blev det dyrt:

- Efter kort tid lukkede telefonen ned, fordi der var brugt 450 kroner på nogle få megabyte data, forklarer Øyvind Holm til Ekstra Bladet.

Vi valfarter sydpå i sommermånederne, men det er også her, der traditionelt er flest forsinkelser. Her er din guide til, hvordan du får erstatning, hvis dit fly eller din kuffert er forsinket. Foto: /ritzau/Jens Dresling Tips og guides Flykaos forude: Sådan får du erstatning

Han undrer sig over, at EU med den ene hånd lover ens mobilpriser under rejser, men at det alligevel er tilladt rederier og teleselskaber at opkræve ågerpriser på deres sejlende mobilmaster:

- Man skal derfor slet ikke bruge telefonen, når man er om bord på et skib, er hans bitre erfaring i dag.

Sådan advarer 3 sine kunder.
Sådan advarer 3 sine kunder.
 

Sådan sikrer du dig bedre

Flere af landets teleselskaber advarer i dag deres kunder mod risikoen for en ekstraregning, når telefonen hopper på et dyrt netværk.

Hos blandt andet Teleselskabet 3 får kunderne information om risikoen på både firmaets hjemmeside og i den SMS, de modtager, når der første gang roames i et nyt land.

3 har samtidig som standard valgt at slå roaming på skibe og fly fra. Hvis kunderne vil benytte sig af denne meget dyre service, skal de aktivt vælge den til på selskabets hjemmeside.

Det bedste råd - uanset om man er kunde hos 3 eller andre selskaber - er, at man altid er meget opmærksom på, hvilket netværk telefonen kobler sig på. Du kan eventuel vælge manuelt at skifte mellem netværkene ved at slå automatisk valg af netværk fra i telefonens indstillinger.

Husk også at roaming på skibe og fly altid frarådes. Priserne her er nemlig markant højere end dem, du kender fra landjorden.

Som en læser gør opmærksom på, er det i øvrigt ikke alene de ydre EU-grænser, man kan få roaming problemer med. Rejser du tæt på eller igennem fx Monaco, risikerer du også at skulle betale ekstra.

Mobil gik på tyrkisk net
En anden læser, Henriette, tog med sin familie til græske Kos. Her endte erfaringen også at blive, at de aldrig skulle have brugt deres telefoner under ferien, selv om de var i et EU-land:

- Man skal virkelig være opmærksom, når man er i nærheden af landegrænser, hvor roamingaftalen ikke dækker/gælder. Så kan man pludselig blive koblet til en dyr mast, siger Henriette, der var på ferie sammen med sin mand og søn.

-  Da vi landede på Kos, fik vi en SMS med teksen: 'velkommen til Grækenland', og så tænker vi bare: det er fint med mobil her, hvor roamingaftalen gælder.

- Det er først, da jeg nogle timer senere ser en SMS om, at telefonen er på det tyrkiske netværk, det går op for mig, at vi er nogle få kilometer fra Tyrkiets kyst.

Se også: Kæmpe mobilfælde: Her bliver du flået på ferien

Kostede en ekstraregning
På ganske få timer udløste den fejltagelse en ekstraregning på cirka 450 kroner alene ved at forskellige apps hentede data i baggrunden (på familiens i alt tre telefoner, red.):

- Det er jo vanvittigt, mener Henriette.

- Jeg mener, at vi har handlet uforskyldt, da vi var i Grækenland og ikke i Tyrkiet. Da jeg inden sengetid opdager SMS'en om, at vi er på tyrkisk netværk, ændrer vi straks vores telefoner til manuelt at gå på græsk netværk.

- Jeg tør ikke at tænke på, hvad regningen ville lyde på, hvis vi ikke allerede havde ændret det samme aften, vi ankom.

Se også: Nu bliver mobilen billigere uden for Danmark: Men pas på denne dyre fælde

Slut med at roame
Henriette understreger, at det på ingen måde er hendes hensigt, at hænge sit teleselskab ud.

- Men jeg ønsker at advare andre om, at det her kan altså ske, selv når du rejser i et andet EU-land.

- Man bliver da utryg på roaming, når sådan noget sker. At man i et EU-land pludselig kan ryge på et andet lands master, og regningen kan blive så voldsom indenfor blot et par timer.

Tech Ole i tele-kaos: Gid jeg aldrig var skiftet til YouSee

- Vi slår helt sikkert roaming fra fremover, hvis vi rejser til steder, der er tæt på landegrænser uden for EU.

Henriette og hendes familie har fået eftergivet en del af regningen, da den SMS, der skal advare om forbruget, først kom frem et stykke tid efter, at forbruget var gået i gang. Resten af regningen hænger de fortsat på.

Se også: Pas på: Her koster 5 minutter på telefonen 100 kroner

Telenor: Vælg operatør manuelt

- Vi kan godt forestå, at Henriette synes det er ærgerlig situation. Vi opfordrer altid vores kunder til at vælge operatør manuelt, da telefonen altid vil vælge det stærkeste net – og det er ikke nødvendigvis i det land, som man befinder sig i rent fysisk, forklarer Anne Faigh Rydell, der er pressechef hos Telenor.

- Det gælder især, når man bevæger sig tæt på landegrænser, der ikke er en del af EU og man derfor skal være ekstra opmærksom. På vores hjemmeside har vi oprettet en hel side om hvilke muligheder vores Roam-Away produkter giver, og hvad man som kunde skal være skal være obs på.

Ifølge pressechefen sendes der altid en sms til kunderne, hvis de kobles på 'et forkert netværk'. Beskeden fortæller om taksterne i det pågældende land, som var Tyrkiet i Henriettes tilfælde.

- Det gør vi, så kunderne enten kan sørge for at slå mobildata fra eller koble sig på andet netværk med det samme.

- I Henriettes tilfælde sender vi desværre sms’en lidt for sent, og det beklager vi selvfølgelig. Derfor har vi også krediteret Henriette for det forbrug hun havde på telefonen, inden hun modtog beskeden fra os.

Anne Faigh Rydell understreger, at Telenor løbende ser på, om firmaet skal blive endnu bedre til at informere kunderne om, hvad de skal være ekstra opmærksomme på i forbindelse med brug af mobilen i grænseområder.

172 kommentarer
Vis kommentarer