Kan du stole på Apple Watch? Her er svaret fra dansk eliteløber

Det nyeste Apple Watch er forbedret, men du kan fint leve med forgængeren, mener Ekstra Bladets gæsteanmelder

Smarte ure er bygget til motion, sundhed og dit hverdagsliv. Her er Apple Watch et rigtigt godt bud på en alt-i-en løsning, mener eliteløberen Anders Ejbye-Ernst. Foto: Jonas Olufson
Smarte ure er bygget til motion, sundhed og dit hverdagsliv. Her er Apple Watch et rigtigt godt bud på en alt-i-en løsning, mener eliteløberen Anders Ejbye-Ernst. Foto: Jonas Olufson

Han har slidt flere løbesko end smarture op. Alligevel betyder den elektroniske hjælper på håndleddet meget for 38-årige eliteløber Anders.

- Det har ændret min opfattelse af, hvad et ur er, siger Anders, der til hverdag arbejder som journalist og har skrevet bogen ’Kom i form til halvmaraton på 100 dage’.

- Jeg prøver jo at undgå at være bundet så meget til min mobil. Men uret har vist sig at være den perfekte mellemløsning, hvor jeg ikke bliver stresset af at have uret på, fordi det sætter nogle naturlige begrænsninger for, hvad man kan.

- Det er lidt som at have en gammel Nokia-telefon, hvor man kan tage et opkald og læse beskeder. Men alt det andet, som forstyrrer på en mobil, slipper jeg for. Man bliver ikke styret ind i Instagram eller Twitter, hvor man pludselig laver en masse overspringshandlinger.

- Det kan jeg super-godt lide.

Trailløb gør løbeturen langt mere udfordrende end almindeligt asfaltløb. Især nedløbene er utroligt sjove, hvis man har helt styr på teknikken. Foto: Stine Tidsvilde Krop og træning Styrk din krop: Løb i naturen

Mangler vigtig knap
Anders har testet både forgængeren Series 3 fra sidste år og den nyeste model Series 4, hvor sidstnævnte ifølge ham alene er en lille forbedring.

- Jeg kan godt lide, at der er en større skærm på det nye Apple-ur. Det synes jeg er fedt.

- Hvorfor?

- Det gør uret mere brugervenligt. Men helt ærligt er det også den eneste virkelige forskel, jeg har lagt mærke til.

- Som eliteløber må præcisionen af de data, som uret viser, være afgørende. Men hvor godt er Apple-uret til det?

- Uret giver helt sikkert noget ekstra for sådan en som mig, men det kan ikke erstatte et professionelt løbeur.

- Når jeg laver et hårdt intervalpas, har jeg brug for et ur, der stopper og begynder på sekundet. Jeg vil vide, nøjagtig hvad mine gennemsnitstider har været. Det kan man godt gøre på uret, men det er bøvlet og svært, hvis man har svedige fingre. Der ville jeg ikke bruge det.

- Hvad anbefaler du i stedet?

- Der ville jeg bruge et specialiseret ur med en dedikeret knap til netop den funktion.

Bag om Apple Watch

Det første Apple Watch blev lanceret i september 2014, men blev først sat til salg i april året efter.

Næste version af uret hed Series 1 og 2 og så dagens lys i september 2016, hvorefter Series 3 kom i september sidste år og endelig Series 4 i september i år.

Både Series 3 og 4 findes i to udgaver med eller uden indbygget mobilforbindelse. Forbedringer i Series 4 er et større display, hurtigere processor, bedre mikrofon og højttaler samt en helt ny hjertesensor.

For ikke at slide for meget på kroppen, er det en god ide at løbe i et roligt tempo på dine løbeture. Et roligt tempo er kendetegnet ved, at du kan snakke rimeligt ubesværet, mens du løber. Foto: Stine Tidsvilde Krop og træning Seks uger med løb: Derfor skal du løbe langsomt

Upræcis kaloriemåler
Også evnen til at måle kalorier har Apple Watch en svaghed ved.

- Måling af distancer virker meget troværdigt, men målingen af kalorieforbrænding tror jeg ikke er helt rigtig.

- Mit indtryk er, at uret viser, at jeg forbrænder mere, end jeg reelt gør. Men jeg synes stadig, at det er en sjov funktion.

- Så det kan godt være, at jeg ikke forbrænder nøjagtig 1000 kalorier, men det er med til at motivere mig til, at jeg får forbrændt det, som på uret svarer til 1000 kalorier.

- Hvad med pulsmåleren?

- Pulsmålingen er, som den skal være. Står jeg på et løbebånd, er den bedst, fordi du kan måle din tid direkte på løbebåndet og så bruge pulsdata fra uret.

På et område mener Anders, at Apple Watch kan noget helt særligt.

- Jeg har aldrig troet, at teknologi kunne påvirke, hvad jeg gør. Men det kan uret her.

- Jeg har nogle gange ondt i min lænd og derfor brug for jævnligt at stå op i løbet af dagen.

- Det er jeg dårlig til og bliver ofte i den samme arbejdsstilling, indtil jeg går til frokost. Og bagefter indtil jeg går hjem igen.

- Men uret minder mig om, at jeg skal rejse mig op. Det betyder, at jeg faktisk får stået op.

Anders troede aldrig, at han ville gå med ur, medmindre han trænede. Men det synspunkt har Apples smartur ændret drastisk på. Privatfoto
Anders troede aldrig, at han ville gå med ur, medmindre han trænede. Men det synspunkt har Apples smartur ændret drastisk på. Privatfoto

Den rigtige kost før, under og efter træningen er afgørende. For hvis du vil tabe dig, bliver du nødt til at supplere træningen med kostændringer. Foto: Jonas Olufsen Krop og træning Derfor er løb en dårlig slankekur

- Hvad er din dom over uret så?

- For almindelige mennesker, der ikke går så meget op i, at de løber nogle sekunder fra eller til, kan man godt nøjes med uret her. Men dem, der vil træne mere seriøst, bør overveje et professionelt ur.

- Jeg synes også, at evnen til at give et mere offline liv taler til fordel for Apple Watch. Jeg kan godt lide, at jeg på den her måde stadig kan bevare kontakten til omverdenen, hvis min familie har brug for at få fat i mig. Men at jeg slipper for alt det andet gejl, som virkelig forstyrrer det fokus, jeg har brug for på mit arbejde, når jeg løber eller fisker.

- Hvad er dit største forbehold over for uret?

- Det er jo minicomputere, der kan samle en masse data. Og de data er noget af det mest fortrolige, man har som menneske. Her kan jeg – trods Apples forsikringer om, at de beskytter data – godt være lidt bekymret for, hvor udviklingen ender.

- Hvorfor det?

- Fordi det er vigtigt at overveje, hvad det betyder, hvis dine data ryger et andet sted hen.

- Stiger min forsikringspræmie så? Eller skader det mig på andre måder? Jeg er i hvert fald naturligt skeptisk, når data først er samlet sammen og ligger på nettet.

Fart er ikke alt, når du løber. Foto: Stine Tidsvilde Krop og træning Den store løbeguide

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Kan du se forskellen? Det er Series 3 med det grønne armbånd og Series 4 med det lyseblå. Privatfoto
Kan du se forskellen? Det er Series 3 med det grønne armbånd og Series 4 med det lyseblå. Privatfoto

Gode råd om træningsure

 

Køb simpelt. Avancerede ure er ikke nødvendigvis bedre for din træning. Jo færre ting du skal indstille og overvåge, jo mere brugbart kan uret blive.

Du styrer uret – ikke omvendt. Det er din træning og din krop. Og hvis du lader uret styre dig, risikerer du skader og en dårligere træning.

Lær af andre. Hvis du er usikker på brugen af et trænings-ur, så tal med andre, der

allerede har erfaringer.

Smid uret – du skal også kunne holde fri. Det kan give eksem og irritation i huden, hvis du hele tiden har uret på. Brug det, når du træner – og lad det hvile, når du er i gang med andre aktiviteter.

Passer uret med din telefon? Måske kan du få ekstra glæde af et trænings-ur, hvis du også kan kontrollere din telefon eller styre musik under træning direkte fra uret. Tjek også, om du kan tilslutte et pulsbælte.

Kan uret opdateres? Hvis ikke risikerer du, at uret aldrig kan udvikles til mere, end hvad det kan nu.

Tjek batteritiden. Løber dit nye trænings-ur tør, før løbeturen er ovre? Batteritiden kan være meget forskellig fra model til model.

Kræver uret kontakt til en telefon hele tiden? Eller skal du altid have mobilen med på turen?

Kan uret nemt betjenes og aflæses? En våd finger på en lille touchskærm er sjældent den bedste kombination. Undersøg derfor funktionaliteten, inden du køber.

Skal der bruges kabel til overførsel af data? Den trådløse udgave er nemmere at bruge. Find også ud af, om data kan deles med tjenester som Endomondo.

Fart er ikke alt, når du løber. Foto: Stine Tidsvilde Krop og træning Den store løbeguide

5 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere