Kendt højttalerfirma: Derfor kan du ikke få Bluetooth hos os

Sonos er kendt for at være fornuftigt konservative - og det har en ganske god forklaring, fortæller firmaet i interview med Ekstra Bladet

'Troldmandens værksted' hos Sonos. PR-foto
'Troldmandens værksted' hos Sonos. PR-foto

Efter seks år hos Sonos kender Scott Fink efterhånden alle hjørner af det amerikanske højttalerfirma.

Som produktmanager for hjemmeprodukter er han en af dem, der har ansvaret for, at Sonos tidligere i år lancerede den såkaldte PlayBase, som fik rosende anmeldelser blandt andet i Ekstra Bladet. Det er et af de få produkter, firmaet de seneste år har sendt på markedet:

- Vi er 15 år gamle, men mange vil beskrive stedet som et startup, fortæller Scott Fink.

- Vi har en passion fra første dag om at fylde hjemmet med musik. Vi forsøger at gøre netop dette og intet andet.

Der er gået flere års udviklingsarbejde hos Sonos med at udvikle den nye PlayBase. PR-foto
Der er gået flere års udviklingsarbejde hos Sonos med at udvikle den nye PlayBase. PR-foto

Ideen med Playbase er, at højttaleren skal stå under fjernsynet. Men tjek lige om dit fjernsyn og enheden passer sammen, hvis fjernsynet bæres af støtteben i siderne. Så må der nemlig maksimalt være 58 millimeter under fjernsynet. Foto: Sonos Tech Test: Sonos gør lyden helt flad - og det er skønt

Går efter den brede gruppe
Netop enkelthed og dermed også få typer af produkter er en del af missionen hos Sonos:

- Der er millioner af musikelskere i verden, men mange af dem er ikke super tekniske mennesker. De elsker musik og vil bare have en god måde at lytte til musik på i deres hjem.

- Vi vil gerne ramme den brede gruppe af musikelskere. Derfor er produkterne designet til at være simple at installere og bruge, forklarer Scott Fink til Ekstra Bladet.

- Hvorfor har I truffet det valg, hvor der ikke er mange produkter på hylderne?

- Hvis vi havde 20-30 forskellige modeller, ville det bare skabe forvirring og gøre det mere besværligt.

- Det skal være simpelt. Også når brugerne skal vurdere, hvad de har brug for. Det kræver, at vi har et begrænset, men det rigtige udvalg, mener Scott Fink og fortsætter:

- Vi har kun brug for et lille udvalg af modeller for at kunne spille godt. Jeg mener, at vi i dag er tæt på at have det rigtige antal, men der kan godt være et par modeller mere, som mangler.

- Jeg vil ikke bruge ordet konservative, men vi er forsigtige, siger Scott Fink fra Sonos om firmaets valg og ikke mindst fravalg af teknologier. PR-foto
- Jeg vil ikke bruge ordet konservative, men vi er forsigtige, siger Scott Fink fra Sonos om firmaets valg og ikke mindst fravalg af teknologier. PR-foto

Chef's Table på Netflix er en af perlerne blandt meget skrald på tjenesten. PR-foto Tech Videostreaming: Her er de værste og de bedste tjenester

PlayBase tog længere tid end planlagt
Selv om Scott Fink ikke er vild med at betegne Sonos som konservativ, erkender han, at firmaets produktudvikling kan virke langsom og konservativ:

- Der er firmaer, som følger nogle meget bestemte deadlines og har en fast livscyklus på deres produkter. Men konsekvensen kan blive, at brugerne ikke får den oplevelse, de har krav på.

- Derfor vil vi ikke frigive et produkt, der ikke er klart.

- Er PlayBase udviklet i den ånd?

- Ja, sådan var det også med PlayBase, der tog en del tid at udvikle. Vi regnede med, at udviklingen ville tage et par år, men vi endte med at bruge tre.

- Der opstod hele tiden nye udfordringer med designet, som vi enten måtte designe rundt om eller skabe helt nye løsninger til. Det var sjovt, men tog os længere tid, end vi havde ønsket.

- Vores valg er, at hvis tingene ikke er færdige, så bliver de i vores udviklingsafdeling lidt længere. Kun på den måde kan vi sikre, at det bliver en fantastisk oplevelse, når produktet frigives.

Her er alle stumperne, der skal til for at bygge den seneste højttaler fra Sonos. PR-foto
Her er alle stumperne, der skal til for at bygge den seneste højttaler fra Sonos. PR-foto
 

Nej tak til Bluetooth
Det meste af udviklingsarbejdet hos Sonos foregår i dag i Santa Barbara og Boston. Firmaet har også en afdeling i Shanghai og andre steder i Kina:

- Det er en global indsats, men hvor det meste udvikles i firmaet, forklarer Scott Fink.

Og en god idé kan begynde alle steder:

- Det kan være designere eller ingeniører, der foreslår noget. Eller det kan være, at der sker noget i markedet, som vi også bør interessere os for - for eksempel måden folk bruger deres tv på. Der er et meget tæt samarbejde mellem de forskellige afdelinger.

Apple lancerer næste år denne højttaler, HomePod, i Danmark. Højttaleren har naturligvis AirPlay 2 og kan sættes sammen med andre enheder med samme teknologi indbygget. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP Teknologi - 7. jun. 2017 - kl. 06:52 Apple går i krig med Sonos: Ny funktion gør AirPlay genial

- I virker jo meget konservative i jeres udviklingsarbejds. Hvorfor fravælger I fx Bluetooth som standard?

- Jeg vil ikke bruge ordet konservative, men vi er forsigtige.

- Når folk kommer hjem, har de set på skærme hele dagen. Det sidste, de har lyst til, er at skulle kigge på deres telefon hele tiden for at styre musikken i hjemmet.

- Vi har heller ikke set andre trådløse teknologier, som vi mener, fungerer lige så godt som den, vi har valgt. Men man skal aldrig sige aldrig.

- Som bruger savner jeg jo, at jeg kan sende lyd nemmere fra et videoklip eller andet indhold på min mobil og tablet?

- Ja, men det er også en af de problemstillinger, vi helt sikkert vil kigge på fremover. Altså, at brugerne ser meget videoindhold på deres mobile enheder og gerne vil have lyden ud på deres Sonos-anlæg, siger Scott Fink uden at kunne love, hvornår det så sker.

Tips og guides Kom i gang med Sonos: Styr dit musikliv med én app

46 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere