Nu kommer der reklamer på Instagram: Det betyder det for dig

Reklamer vil snart være en indgroet del af Instagram - men hvad skal du være opmærksom på som bruger? Få gode råd her

Nu er det snart slut med et annoncefrit Instagram (Foto: AP/Karly Domb Sadof)
Nu er det snart slut med et annoncefrit Instagram (Foto: AP/Karly Domb Sadof)

Instagram har siden sin 'fødsel' i 2010 været fuldstændigt gratis og annoncefri, men det slutter nu. Fra onsdag den 30. september vil du som dansk bruger ikke længere kunne undgå reklamer i dit 'feed'. Men hvad kommer det helt konkret til at ændre for dig som bruger?

Ekstra Bladet har talt med Mads Bukholt, der er managing director hos CupoNation.dk og som ofte holder foredrag om, hvordan virksomheder kan forbedre deres markedsføring. Han giver sit bud på, hvad det kommer til at betyde for brugerne.

Se også: Nu kan du få hemmelige præmier på Snapchat: Sådan gør du

Så mange annoncer kommer der
Mads Bukholts vurdering ud fra egne erfaringer er, at der vil komme en annonce efter cirka hvert fjerde eller femte billede, du 'scroller' igennem.

Han fortæller, at annoncerne vil irritere, men at de samtidig også bliver meget målrettede og dermed mere relevante for brugerne - og det kan ses på tallene.

- Den gennemsnitlige bruger vil blive forstyrret af annoncerne og udtrykke en irritation over det, men samtidig er der omkring 2,5 gang større chance for, at folk klikker på Instagram-annoncer fremfor andre steder, siger Mads Bukholt til Ekstra Bladet.

Som et eksempel på lige netop det paradoks fortæller Mads Bukholt om et forsøg i testperioden med designeren Michael Kors.

- De var de første og fik en masse negative kommentarer for annonceringen, men deres følgeskab voksede alligevel helt dramatisk, siger Mads Bukholt.

Facebook ejer Instagram, og da Facebook i forvejen har rigtig mange data om brugerne, kan de bruge det til at målrette annoncerne utroligt præcist.

Danske kendte - 24. sep. 2015 - kl. 18:28 Disse danske babes blev bestormet på Instagram

Du kan slippe for uønskede annoncer
Med det nye annonce-tiltag vil der helt sikkert være nogle, der melder sig ud af Instagram, vurderer Mads Bukholt.

- Jeg vil vædde med, at nogle brugere bliver så irriterede, at de sletter deres profil og finder et alternativ. Men det er et fåtal og dem, der gør det, er set med kølige øjne heller ikke så meget værd for Instagram alligevel. Dem, der er noget stort på Instagram, skal nok fortsætte med at bruge det, siger Mads Bukholt.

Hvis du ser en annonce, du ikke bryder dig om, er der dog hjælp at hente. Du kan fjerne annoncen ved at trykke på 'Sponsered' eller 'Sponsoreret' på dansk og så vælge, at du ikke vil se flere annoncer fra annoncøren.

- Du kan ikke slippe fuldstændigt for annoncer, men på den måde kan du selv være med til at påvirke, hvad du vil se, siger Mads Bukholt.

Se også: Ny iPhone-funktion kan koste dig dyrt: Sådan slår du den fra

Væk fra Instagram med et klik
Noget nyt bliver også, at man kan gå direkte fra Instagram og ud til annoncesiden med et klik - det kunne man ikke før, når man lagde links på sit billede. Linket blev nemlig ikke aktivt.

- For første gang nogensinde kan du nu gå direkte fra billedet i dit feed og komme ud af Instagram til annoncen ved at klikke på den. Førhen kunne man kun linke til noget i sin 'bio', forklarer Mads Bukholt.

Annoncer bliver milliard-forretning
Mads Bukholt vurderer, at det med de kommende annoncer har været en kæmpe gevinst for Facebook at købe Instagram. De købte det i sin tid for cirka 6 milliarder danske kroner, men det er ingenting i forhold til, hvad de kan tjene på det.

- De estimater, jeg har kunne finde og selv tror meget på, er at de efter et år med annoncer har tjent omkring 15 milliarder på det. Hvis de får flere brugere og bliver bedre til at lave annoncer, så er vi nok ude i, at de efter fem år kan tjene omkring 54-55 milliarder kroner om året. Det er helt vanvittigt, siger Mads Bukholt.

Her ses eksempler på, hvordan annoncerne kan se ud (Foto: CupoNation.dk)
Her ses eksempler på, hvordan annoncerne kan se ud (Foto: CupoNation.dk)
 

Se også: Så mange penge tjener Facebook på dig i år

Fem babes du skal følge på Instagram

27 kommentarer
Vis kommentarer