Ny krig om billigt bredbånd

Konkurrenter er på jagt efter TDC-kunder - priskrigen kan også give dig en klækkelig rabat

Hvis TDC troede, at de kunne stoppe konkurrencen på det danske marked for bredbånd ved at købe Hiper, så tog de helt fejl. De seneste måneder er nye og stærkere konkurrenter nemlig kommet ind på markedet. Foto: Jonas Olufson
Hvis TDC troede, at de kunne stoppe konkurrencen på det danske marked for bredbånd ved at købe Hiper, så tog de helt fejl. De seneste måneder er nye og stærkere konkurrenter nemlig kommet ind på markedet. Foto: Jonas Olufson

Der er god grund til at holde kritisk øje med din bredbåndsregning de kommende måneder.

Flere af de store spillere på bredbåndsmarkedet som det TDC-ejede YouSee, Hiper og Fullrate har nemlig skruet op for priserne, samtidig med at flere nye konkurrenter har meldt sig.

- Og de nye udbydere kommer med nogle aggressive priser og vil intensivt jagte privatkunderne, forudser teleanalytikeren John Strand fra Strand Consult.

En af de vigtigste nye konkurrenter er Boxer, der allerede har en kvart million tv-kunder og nu vil sælge bredbånd via kabel-tv-nettet.

Se også: Solgte til TDC og lovede gode priser: Nu bliver det dyrere

Mobilt bredbånd
Og i denne uge lancerede Teleselskabet 3 samtidig et mobilt bredbåndsabonnement, hvor man for 230 kroner om måneden kan bruge op til en terabyte data via sin netforbindelsen.

- Det er interessant, fordi med de nye 4G- og snart 5G-standarder, så kommer vi til at se et seriøst alternativ til normale bredbåndsforbindelser.

- Og når 3 begynder at markedsføre mobilt bredbånd til hjemmet, som de gør, så følger Telenor og Telia også med på den vogn. Det er helt sikkert, siger John Strand til Ekstra Bladet.

Den tredje spiller

Udover Boxer og Teleselskabet 3 har et helt nyt selskab kaldet Fastspeed meldt sig i kampen. Modsat de andre på markedet går firmaet også målrettet efter at kapre landets antenneforeninger som kunder.

Se også: Loyale kunder flås: Betaler kæmpe overpris for bredbånd

Lokale monopoler
Konsekvensen for kunderne er, at de nu får nogle billigere alternativer, der kan tage luften ud af de prisstigninger, de store på markedet forsøger at tvinge igennem.

- Men det bliver også en helt anden type af konkurrence, som TDC nu oplever. Og selskabet kommer under et massivt pres.

Teleselskabet 3 har således som en målsætning, at de vil stjæle op mod 100.000 af de kunder, som i dag får deres netforbindelse via TDC’s kobbernet.

- Jeg tror også, at der i det kommende år kommer en masse debat om, at de lukkede fibernet i særligt Jylland reelt er lokale monopoler.

- Men indtil de bliver åbnet op, vil det være alle de steder, hvor TDC har kabel-tv og fiber, at kampen først kommer til at stå, vurderer John Strand.

Teknologi - 17. okt. 2018 - kl. 19:37 Efter salget af Hiper til TDC: - En trist dag for danske forbrugere

Sådan vinder du priskrigen

Det er med løftet om kontante gevinster, at de nye bredbåndsselskaber de kommende måneder byder sig til. Men for at vinde priskrigen kræver det en indsats af dig som kunde.

Det vigtigste arbejde handler om at finde ud af, hvilke behov du i dag har, og hvor meget du betaler.

Mange vil på den måde opdage, at de har et alt for ringe og for dyrt abonnement i forhold til det, der er nødvendigt for dem.

Næste opgave er så at indkredse, hvilke udbydere du har mulighed for at få et tilbud fra. I nogle områder af Danmark findes der nemlig mange selskaber, mens man i andre reelt er bundet til et lokalt monopol.

Udover de billigste tilbud fra konkurrenterne, kan du bede dit nuværende selskab om bedre priser.

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere