Ny mobiltelefon under Black Friday kan koste dig dyrt

Regningen bliver alt for stor, hvis du ikke overvejer både model og abonnement nøje

Er Black Friday overhovedet et køb værd? Få svaret her fra Forbrugerrådet Tænk og Ekstra Bladets tech-redaktør. Videoreportage: Ekstra Bladet TV/producer: Martin Lorentsen

Sådan finder du de bedste tilbud under Black Friday

Hvem er skurken? Ham, der graver hullet i jorden - eller manden, der falder i det?

Spørger man den førende analytiker af det danske telemarked, deler både selskaber og kunder ansvaret for, at alt for mange fortsat har dyre og unødvendige mobilabonnementer.

- Et eller andet sted findes det billigste abonnement jo.

- Men den almindelige bruger har meget svært ved at finde det, fordi udbuddet er så stort, mener Nicolas Fredriksen, der i over ti år har drevet Tele-PrisTjek.dk.

Teknologi - 21. nov. 2018 - kl. 11:30 Rent bluff: Butikker hæver priserne før Black Friday

Læs det med småt
Ifølge ham er problemet også, at vi som kunder glemmer at læse det med småt.

- Det er sammenligneligt, men det siger intet om vilkårene inde bagved, dækningen eller om de behov, du har, bliver opfyldt.

- Hvad er det, man overser?

- Det kan være intervallet, som tale og data afregnes med. Du har måske ti timers tale i dit abonnement, som ser ud til at være en god pris.

- Men hvis der afregnes for hvert påbegyndt minut, betyder det statistisk set, at de ti timer reelt bliver til syv timer.

- I gennemsnit afsluttes samtaler nemlig i det 30. sekund i det sidste minut af en samtale, hvilket betyder, at du jo mister halvdelen af det sidste minut hver gang, advarer Nicolas Fredriksen.

Dovenskab og utidssvarende vaner gør det alt for dyrt at være mobilkunde, mener Nicolas Fredriksen. Foto: Olivia Loftlund
Dovenskab og utidssvarende vaner gør det alt for dyrt at være mobilkunde, mener Nicolas Fredriksen. Foto: Olivia Loftlund
 

Pas på: Mobilmærke koster dyrt

Du kan spare endnu mere end de gennemsnitlige 1500 kroner på abonnementet, hvis du tænker dig godt om, når der købes ny mobil.

- Køber du en ny mobil med det rigtige forbrug, er der mange penge at spare, siger Nicolas Fredriksen.

Dobbelt så dyr
Også valget af telefon har betydning for den samlede regning.

En iPhone XR i den mindste udgave koster 6699 kr., mens en Nokia 7.1 kræver 2790 kroner i investering.

I praksis er forskellen mellem modellerne imidlertid mere et spørgsmål om prestige og design, end at man får en markant dårligere produkt. Kan du leve med et andet styresystem end Apples og ikke har brug for det absolut bedste kamera, kan du trygt vælge en Nokia-model.

Stor besparelse
En husstand med blot to medlemmer kan i det tilfælde spare hele 7818 kroner.

- Mange har en Apple-mobil i baglommen, som er svinedyr. De er bare slet ikke så gode, som de bedste telefoner på markedet.

- Du kan få telefoner, der koster en tredjedel af en iPhone, og som er bedre.

- Så tænk lige over, hvor mange penge det bliver til, når du ganger op med alle i familien, som har en mobiltelefon.

Alt for meget data
Men også behovet for data og taletid overvurderer mange.

- Jeg plejer at sige, at du kun har brug for data på mobilen, hvis du er ude og fange fisk på molen i Esbjerg.

I skolen, på arbejdet og derhjemme har du gratis wi-fi.

- Det er derfor meget sjældent, at man har brug for de datamængder, som teleselskaberne sælger til os, forklarer han.

Og så er der taletiden.

- Når jeg hører, at en bruger mener, at han taler ti timer om måneden, minder jeg altid om, at det ikke alene er ham, som ringer op, siger Nicolas Fredriksen.

- Andre ringer også til dig. Og så bruger du måske kun fem timer.

I gennemsnit kan danske mobilbrugere derfor spare op mod 1500 kroner om året, lyder vurderingen fra Nicolas Fredriksen.

- Det er naturligvis meget individuelt, men mange slæber altså rundt på abonnementer, der slet ikke sælges mere og måske er flere år gamle.

- Og mange af abonnementerne er dyrere end de 119 kroner, som 80 procent af vores brugere typisk har brug for. Så der er mange penge at spare, mener Nicolas Fredriksen.

Teknologi - 21. nov. 2018 - kl. 13:44 Kæmpe pris-fælde: Så ringe er skopriserne på Black Friday

Det bedste mobilabonnement er mere end beløbet i bunden af regningen, mener direktør David Elsass fra teleselskabet 3. Trygheden ved at få den samme regning hver måned og billig udlandstelefoni tæller også med. Foto: Olivia Loftlund
Det bedste mobilabonnement er mere end beløbet i bunden af regningen, mener direktør David Elsass fra teleselskabet 3. Trygheden ved at få den samme regning hver måned og billig udlandstelefoni tæller også med. Foto: Olivia Loftlund
 

Teleselskab: Vi skal gøre os umage

Det er en fejl at tro, at danske teleselskaber spekulerer i at lave de dyreste og mest ubrugelige abonnementer til deres kunder.

Dertil er konkurrencen simpelthen for hård og betingelserne for stramme, lyder det fra David Elsass, der er direktør for privatmarkedet hos 3.

- I Danmark er kontraktperioden på maksimalt seks måneder på privatmarkedet.

Og efter der for en del år siden kom smartphones, som er ganske dyre, ændrede det fuldstændig prisstrukturen.

- Så når du kun har en kunde i seks måneder, skal du være skarp for at kunne beholde kunden.

Lille ekstrapris
Han erkender, at der sagtens kan være kunder, som på papiret har både for meget tale og data i deres abonnement. Men det betyder ikke nødvendigvis, at kunderne har lavet en dårlig handel.

- Der er da masser af kunder, som har for meget i deres abonnement. Men de betaler forholdsmæssigt heller ikke ret meget for det.

- Det er måske 20-30 kroner om måneden, der til gengæld giver en tryghed og sikkerhed for, at de ikke behøver tilkøbe ekstra data, samtidig med at de for eksempel kan tale og bruge data til samme pris med vores 3LikeHome-pakke, selv når de rejser langt væk.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

25 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jesper Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen