Ny musiktjeneste på Sonos

YouTube Music er seneste musiktjeneste på multirums-systemet

YouTube er ikke længere gratis for alle. Du skal betale, hvis du vil slippe for reklamer eller lytte ubegrænset på musik. Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpiz
YouTube er ikke længere gratis for alle. Du skal betale, hvis du vil slippe for reklamer eller lytte ubegrænset på musik. Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpiz

Sonos har netop opdateret sin app og multirums-system med en ny musiktjeneste.

YouTube Music er kommet med på den omfattende liste af musik- og lydtjenester, man kan koble på sit Sonos-anlæg.

Derimod skal du fortsat vente på integrationen af Google Assistent, som Sonos lovede at integrere sidste år, men altså ikke fik klar.

Se også: Slut med alt-er-gratis: Nu vil YouTube have penge af dig

Musiktjenesten er blandt andet en del af YouTube Premium-abonnementet, hvor man for 119 kroner om måneden både slipper for reklamer på YouTube, får adgang til eksklusivt videoindhold og altså til musiktjenesten YouTube Music.

Det er også muligt at købe YouTube Musik som enkeltstående tjeneste.

Første dom over YouTube Music

- Åh nej, endnu en musiktjeneste, vil flere sikkert tænke om de nye abonnementer fra YouTube.

Og jo, der er efterhånden mange. Både dem, som danske teleselskaber med skiftende succes lancerer, og de internationale som Spotify, Apple Music og Tidal.

Med så mange aktører bliver der en hårdere kamp om kunderne, hvilket Googles globale lancering af YouTube Music og YouTube Premium er et udtryk for.

Google har imidlertid et stærkt kort på hånden. For ikke nok med, at de betalende brugere får adgang til et musikkatalog af samme styrke, som alle de andre tjenester har. Techgiganten har YouTube og et omfattende videounivers, som for 20 kroner ekstra om måneden får en helt anden værdi for brugerne.

Eksperter i data
Samtidig er Google eksperter i at analyse data og kan tilpasse deres musiktjeneste til nøjagtigt det indhold, der passer på din brugerprofil.

Hvis man for eksempel har Spotify i dag og betaler for tjenesten, kan det med andre ord godt give mening at skifte. Allerede for de 99 kroner om måneden, som også Spotify tager, får man mere for pengene hos YouTube. I hvert fald hvis drømmen er endnu mere musikindhold i form af levende billeder.

Og for 119 kroner får man som nævnt musiktjenesten plus et reklamefrit og mere funktionelt YouTube.

En kedelig tendens er dog, at den øgede konkurrence tilsyneladende ikke fører til billigere abonnementer, men bare meget mere indhold og flere produkter at vælge imellem til ofte ganske ens priser.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere