Piloter: Sikkerheden er altid vores vigtigste opgave

Rutinerne fylder meget i cockpittet på et passagerfly - alligevel forsøger piloterne hele tiden at være klar til det uventede

Hvor vigtig er sikkerheden for en pilot? Emnet blev tidligere i dag diskuteret i studiet på Ekstra Bladet.

Dagens tragiske ulykke med Egypt Air er det, som både passagerer og piloter frygter: en situation, man ikke længere kan kontrollere, og hvor det går helt galt.

Og selv vi endnu ikke ved, om de egyptiske piloter kunne have gjort en forskel, så forsøger piloter verden over altid at forberede sig på den værst tænkelige situation:

- Pilotens rolle er meget at overvåge og sikre, at teknologien gør det, den skal.

- Flyet kan jo nærmest flyve sig selv, fortalte kaptajn hos Norwegian, Søren Hofgaard Møller, da Ekstra Bladet tidligere i år fløj med i cockpittet på selskabets rute mellem København og Prag.


Et fly, der ikke er i balance, falder ned. Derfor er det livsvigtigt, at piloterne altid har styr på balancen, inden de kører ud til startbanen. Se her hvordan de laver beregningerne. (Videoreportage: Heine Jørgensen)

Teknologi - 9. apr. 2016 - kl. 12:23 TV: Så meget styrer piloten når flyet lander

Flyet - et Boeing 737-800 - minder meget om det Airbus A320, der nu er styrtet ned. Og procedurerne og ruterne i cockpittet er verden over ens, uanset passagerflyets størrelse og type, fortæller luftkaptajnen:

- I cockpittet er rollerne altid nøje fordelt: den ene pilot tager sig af kommunikation og har overblikket - den anden flyver.

- Du kender det sikkert fra dine computere derhjemme, hvor der nogle gange skal rettes op på fejl.

- Og her er i cockpittet er vi endda to, der både overvåger og retter fejl. Men vi er også langt bedre end teknologien til at håndtere flyveren i ekstreme vejrforhold. Så er det os, der skal tage over.


Der er mange ting, der skal tjekkes på flyet, før det går i luften. Se med og hør her om alle de detaljer, piloterne skal have styr på under deres eksterne inspektion af et Boeing 737-800. (Videoreportage: Heine Jørgensen)

Teknologi - 6. apr. 2016 - kl. 20:19 TV: Dit fly går aldrig i luften før dette regnestykke er lavet

Søren Hofgaard Møller understregede under turen, hvor vigtig besætningen ude i kabinen er:

- Besætningen er jo mine ører og øjne ude i kabinen. De sørger for, at jeg får korrekt information, og at vi har godt styr på de mennesker, vi har med og skal passe på.

Og selvom kaptajnen erkender, at rutinen spiller en stor rolle, må det aldrig bare blive til rutine:

- Der er ikke plads til smarte piloter - man må aldrig blive træt af at høre sig selv sige de samme ting hele tiden.

- Det gode er så, at i samme sekund man afviger fra noget i det her spil, kan jeg omgående mærke: hov - her er noget, der ikke er, som det skal være.

Teknologi - 4. apr. 2016 - kl. 22:05 TV: Derfor går piloten altid rundt om flyet inden afgang

- Hvilke tanker går egentligt igennem hovedet på dig, når du laver det her arbejde?

- De tanker, der som pilot går igennem mit hoved under start og landing, er dem, man allerede har forberedt sig på at have.

- Jeg tænker over procedurer, vi har aftalt inden turen - og intet andet. Fx hvor vi alternativt kan lande.

- Hvad tænker du om, at der sidder næsten 200 passagerer bag os - og mange af dem hele tiden har den lille usikkerhed med sig i bagagen?

- Det er helt naturligt, hvis man en gang imellem som passager kan føle sig lidt usikker over at være i et metalrør i luften, hvor man ikke har kontrollen og ikke kan trække vejret udenfor.

- Men man skal også huske på, at der sidder to mennesker herude foran, der har en familie, de gerne vil hjem til. Så havde det her været den mindste smule farligt, gjorde jeg det ikke.


Ekstra Bladet fløj - tur/retur - til Prag og optog denne mini-dokumentar om livet i et cockpit, og hvad der skal gøres for at få flyet i luften og holde det sikkert der. (Videoreportage: Heine Jørgensen)

Piloten forklarer: Et lyn, turbulens, høje lyde - hvor farligt er det?

- Skal jeg være bange for turbulens?

- De fleste er lidt nervøse for turbulens, tror jeg. Og det er forståeligt. Men det er ikke en nervøsitet, som piloter deler, forklarer kaptajn Søren Hofgaard Møller fra Norwegian.

- Det er kun, hvis man står op eller sidder uden sikkerhedsbæltet spændt, at man skal bekymre sig om turbulens. For så kan man falde og slå sig. Turbulens er ellers bare irriterende.

- Er det farligt, når et fly bliver ramt af et lyn?

- Nej, og jeg har prøvet det masser af gange.

- Men vi vil gerne undgå lyn. Det er jo ikke særlig rart for passagererne, og der kan komme små huller i flyveren, som dog ikke går i stykker af det.

- Derfor er vi også meget flittige med at bruge vores vejrradar, så vi kan flyve uden om uvejr.

- Hvad betyder de mange høje lyde?

- Mange af funktionerne på en flyver styres med hydraulik, som løber igennem rør under et højt tryk, hvilket kan give hyletoner.

- Der sidder elektriske og hydrauliske systemer lige under kabinen, som specielt dem, der sidder i midten, vil kunne høre, når understellet trækkes op og sænkes. Lydene kommer også, når der køres flaps ud og ind på bagsiden af vingerne.

- Hvorfor bevæger flyet sig pludselig uroligt en gang imellem?

- Det skyldes ofte små bølger på ’lufthavet’, som tit opstår på grund af ændringer i temperaturen og vinden. Det kan man som passager naturligvis godt føle og undre sig over. Men der er ikke noget at være bange for.

- Flyet skal hele tiden holdes i balance. Men når man kører frem og tilbage i kabinen med serveringsvognene eller gæsterne går rundt, kommer flyet også en smule ud af balance.

- Og for at holde balancen er vi nødt til at trimme det vandrette haleplan.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere