Pizzakæde narrer danske kunder

Ringer kunderne op og lover dem en gratis pizza for et svar - det koster bare penge at få udleveret 'gaven'

Det kræver køb af dip eller andre varer, hvis du skal have glæde af Dominos' såkaldte 'gratis pizza for et svar'. Foto: Lucy Nicholson/Ritzau Scanpix
Det kræver køb af dip eller andre varer, hvis du skal have glæde af Dominos' såkaldte 'gratis pizza for et svar'. Foto: Lucy Nicholson/Ritzau Scanpix

TIP OS: Er du også blevet lovet gratis pizza fra Dominos for et spørgsmål? Del din historie i en mail til tech@eb.dk.

'Vil du have en gratis pizza for at deltage i en tilfredshedsundersøgelse?'

Sådan lyder spørgsmål til talrige kunder hos pizzakæden Dominos i disse uger. Og det har fået adskillige af kunderne til at undre sig. For hvordan har Dominos Pizza lov til at bryde de ellers stramme danske regler for telefonsalg? Og hvordan kan en pizza være gratis, når man alligevel skal betale for den?

I flere samtaler, som Ekstra Bladet kender indholdet af, oplyser kæden nemlig intet om, at man faktisk skal købe noget for at få sin 'belønning'. Det opdager man først, når værdikuponen dukker op som en mail.

Selv i de tilfælde, hvor der undervejs siges, at man for eksempel kan købe en dip for at få sin pizza, så indledes samtalen altid med: Må vi stille et spørgsmål for en gratis pizza.

Og 'undersøgelsen' består alene af et enkelt spørgsmål om, hvad sandsynligheden - på en skala fra 1 til 5 - er for, at man vil bestille hos pizza hos firmaet igen.

Se også: Camilla klagede over pizza: Blev tilbudt penge for at ændre anmeldelsen

Bruger eksternt firma
Ekstra Bladet ville gerne tale med de ansvarlige hos kæden, men det har ikke været muligt at komme tættere på firmaet end mailsvar fra en unavngiven talsmand. Her lyder forklaringen, at man har hyret et eksternt firma til at foretage de mange opkald:

'Vi har et eksternt firma til at hjælpe os med kundeundersøgelserne, og de har et script, de skal følge, hvor det fremgår, at kunderne som tak for hjælp får en gratis pizza, hvis der købes et andet produkt mod betaling. Dette fremgår ligeledes meget klart af den mail, som kunderne får med kuponkode til den gratis pizza.'

Firmaet beklager samtidig, hvis kunderne føler sig spammet af et opkald, der mest alt virker som kynisk markedsføring for en presset pizzakæde:

'Vi er kede og ærgerlige over, hvis nogle forbrugere oplever vores kundetilfredsundersøgelser som spam, hvilket bestemt ikke er hensigten.'

Sådan ser kuponen ud, som brugerne modtager efter løftet om den gratis pizza. Læser man det med småt, opdager man, at der skal købes noget andet for at få pizzaen. Privatfoto
Sådan ser kuponen ud, som brugerne modtager efter løftet om den gratis pizza. Læser man det med småt, opdager man, at der skal købes noget andet for at få pizzaen. Privatfoto
 

Se også: Efter skandalerne: Nu udnytter Domino's smuthul til at slette smiley-rapporter

Dominos: Bare en kundeundersøgelse
Ekstra Bladet har bedt om en forklaring på, hvordan kæden mener, at de har fået lov til at lave telefonopkaldene. Ifølge reglerne skal man nemlig give et klart samtykke til telefonsalg og målrettet markedsføring. Og det samtykke er det slet ikke muligt at give på Dominos hjemmeside.

Men her forklarer den unavngivne talsmand, at der skam hverken er tale om et salg, selvom man skal betale for sin gave. Eller markedsføring.

'Vores formål med kundeundersøgelserne er at sætte kunden i centrum og få feedback på deres oplevelser, så vi hele tiden bliver bedre.'

'Derfor er der ikke tale om telefonsalg, men derimod en kundeundersøgelse beskrevet i vores persondatapolitik.'

Med andre ord mener kæden, at de danske kunder allerede har givet lov til at blive ringet op. At kunderne ikke er tilfredse med det, fremgår også af tidligere reaktioner på sagen på Trustpilot, hvor kunderne skælder kæden ud for at lyve om de gratis pizzaer og uønskede opkald.

Se også: Domino-effekten: Nu lukker pizzakæde syv butikker

Forbrugerrådet Tænk: De er i en klar gråzone

Hos Forbrugerrådet Tænk mener juridisk konsulent Paula Brammann, at Dominos Pizza bevæger sig i en klar gråzone ved at ringe til kunderne, som de gør.

- Det er med få undtagelser ulovligt, hvis man bare ringer op til forbrugerne for at brande en virksomhed eller for at sælge en vare uden forudgående samtykke fra forbrugeren. Og Dominos falder som udgangspunkt ikke ind under de undtagelser, der fremgår af loven.

Det kan dog i nogle få situationer være tilladt for en virksomhed, som for eksempel har en løbende aftale med forbrugerne om at sende servicemeddelelser ud, der kan have betydning for dem.

- Det kan være tilladt at henvende sig til forbrugerne med neutral og generel information, der kan have nytte for den enkelte.

Kræver klart samtykke
Ifølge Paula Brammann er det tilladt at ringe til forbrugere, der forud for opkaldet har givet et samtykke. Det skal bare være klart og tydeligt for forbrugeren, at vedkommende siger ja tak til at modtage henvendelser, der har til formål at sælge varer eller brande en virksomhed.

Det skal ligeledes tydeligt fremgå af samtykket, hvordan vedkommende vil blive kontaktet. For eksempel via et telefonopkald, en sms eller mail.

- Når Dominos her siger, at de slet ikke mener, at de markedsfører noget ved at lave denne form for tilfredshedsundersøgelser - der samtidig indeholder et tilbud om at modtage en gratis pizza under forudsætning af,  at man køber hos dem - kan man godt diskutere, om det passer.

- Bruger man et opkald til at foretage et mersalg, altså samtidig eller efterfølgende prøver at sælge et nyt produkt, vil dette også blive anset som markedsføring og som udgangspunkt kræve et forudgående samtykke.

Markedsfører virksomheden samtidig et produkt som værende gratis, men det kræver køb af noget andet, så skal betingelser og vilkår for at kunne benytte sig af dette tilbud være klart og tydeligt oplyst, vurderer Paula Brammann.

- At lokke forbrugere ind på en hjemmeside med lovning om at modtage et gratis produkt uden samtidig at oplyse dem om, at det forudsætter køb af yderligere varer, mener jeg er problematisk og kan være vildledende.

Sådan kan du klage
Forbrugere, der er utilfredse med de henvendelser, som Dominos Pizza laver over telefonen, kan klage til Forbrugerombudsmanden.

- Der er ingen garanti for, at sagen bliver taget op.

- Men det siger sig selv, at hvis mange kunder klager over uønskede telefonopkald, så kan det være med til at få Forbrugerombudsmanden til at blive opmærksom på problematikken.

Virksomheder, der overtræder reglerne for markedsføring og spam, risikerer at blive straffet med en bøde, hvis størrelse afhænger af en konkret vurdering, herunder af grovheden og antallet af henvendelser.

171 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen