Sådan vil kendt højttalerfirma svigte kunderne

Sonos overvejer at droppe supporten til kunder, der ejer firmaets ældre højttalere

Ældre modeller af Sonos' højttalere risikerer at miste den support, de hidtil har fået, erkender firmaet nu. Pr-foto
Ældre modeller af Sonos' højttalere risikerer at miste den support, de hidtil har fået, erkender firmaet nu. Pr-foto

Der kan være dårligere service på vej til en eller flere af de højttalere, som amerikanske Sonos sælger på det danske marked.

Det erkender firmaet i et dokument, hvor de forsøger at lokke investorer til at indskyde 100 millioner dollars:

'Historisk har vi fastholdt - og vi tror, at vores kunder forventer - en omfattende bagudrettet kompatibilitet for vores ældre produkter, og den software der understøtter dem. Det betyder, at ældre produkter fortsat får glæde af nye softwareopdateringer,' fremgår det af dokumentet.

'Vi forventer, at denne bagudrettet kompatibilitet i en forudsigelig fremtid ikke længere er praktisk eller omkostningseffektiv. Og måske vil vi begrænse eller droppe service for ældre produkter.'

Se også: Ejer du disse højttalere? Så bliver du snydt for AirPlay 2

Kan koste kunder
Sonos erkender samtidig, at sådan et skridt kan ende skidt for firmaet og dets investorer:

'Vi kan ødelægge vores forhold til kunderne, og værdien af produkterne for eksisterende og potentielle kunder kan falde.'

'Vi kan miste eksisterende kunder, fordi deres ældre produkter ikke kan fungere med nyere versioner af vores software. Det kan også give dårlig omtale.'

Bløder mange penge

Sonos er privatejet, men firmaet forsøger nu at skaffe penge ved at gå på den amerikanske børs.

Og det bliver et firma, der bløder mange penge, som investorerne får mulighed for at købe aktier i. Ifølge Sonos var der pr. 31. marts 2018 oparbejdet et underskud på mere end 1,1 milliarder kroner.

De seneste år er underskuddet dog blevet mindre. I 2017 var resultatet et underskud på 90 millioner kroner ud af en omsætning på 6,3 milliarder kroner.

Der er på verdensplan registreret over 19 millioner Sonos-produkter, som står i godt 6,9 millioner hjem.

Se også: Sonos sender soundbar på skrump - og tilføjer vigtigt stik

Funktioner for de udvalgte
At Sonos faktisk er parat til at tage sådan et skridt, viser firmaets beslutning om, hvordan den nye AirPlay 2-standard vil blive udrullet senere i denne måned.

Alene kunder, der har en Sonos One, en Playbase eller 2. generation af Play 5 kan bruge AirPlay 2. Også den nyeste Beam-højttaler understøtter teknologien.

Ifølge Sonos er forklaringen, at de ældre modeller ikke er i stand til at understøtte AirPlay 2 ordentligt. Også selv om for eksempel Play 1-højttaleren har indbygget den chip, der skal til for at bruge Apples streaming-teknologi.

På samme måde har brugere af den forholdsvis nye Playbase, der koster næsten 6000 kroner, ikke få adgang til stemmestyring, som man for eksempel kan i den markant billigere Sonos One-højttaler og den nye mini-playbar Beam.

Hvad tænker du om Sonos' planer?

Se resultat

Hvad tænker du om Sonos' planer?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Tænk dig om før du køber
Rent praktisk er det naturligvis svært for eksisterende kunder at gøre noget, hvis Sonos forringer sin support.

Men hvis du i dag overvejer at købe en af firmaets nuværende højttalere, skal du vide, at modeller som Play 1, Play 3 og den ældste udgave af Play 5 kan give problemer med kompatibiliteten.

Et mere sikkert valg er den nye mini-playbar kaldet Beam, Play One og delvist Playbase.

Se også: Sonos springer ud som moderne med ny højttaler

Dokumentation: Det skriver Sonos

We have historically maintained, and we believe our customers have grown to expect, extensive backward compatibility for our older products and the software that supports them, allowing older products to continue to benefit from new software updates.

We expect that in the near to intermediate term, this backward compatibility will no longer be practical or cost-effective, and we may decrease or discontinue service for our older products.

Therefore, if we no longer provide extensive backward capability for our products, we may damage our relationship with our customers, and the value proposition of our products with existing and prospective customers may decline.

We may lose existing customers if their older products cannot integrate with newer versions of our software, and this may also result in negative publicity that could adversely affect our reputation and brand loyalty and impact our ability to attract new customers or sell new products to existing customers.

For these reasons, any decision to decrease or discontinue backward capability may decrease sales and adversely affect our business, operating results and financial condition.

Kilde: Sonos' IPO, side 24

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen