Se manuskriptet: Løj for at skaffe nye kunder

JAGTER SMÅ KUNDER: Webfirmaet Optimeo har detaljeret instrueret ansatte i at lyve sig til nye kunder - det er 'beklageligvis korrekt', erkender ny salgschef

Se her hvordan Patrick Wendin opfatter sagen om Optimeo og deres salgsmetoder. Video: Rasmus Flindt Pedersen/Emma Svendsen (redigering)

Webfirmaet Optimeo - der i dag er en del af det kapitalfondsejede Group Online - har i flere år konsekvent løjet for at skaffe nye kunder.

Det viser de dokumenter, som Ekstra Bladet den seneste uge har fået fra ansatte, der ringede nye kunder op for at få dem til i sidste ende at indgå en dyr aftale om markedsføring af hjemmesider.

Både ansatte og kunder har nemlig reageret i stort tal, efter Ekstra Bladet forleden kunne afsløre, hvordan blandt andre en fiskehandler fra Albertslund føler sig narret til at underskrive en kontrakt, der nu risikerer at sende hans firma i graven.

Dagsorden Ansatte i fupfirma: Fik salgstip fra millionsvindler

Hjælp os videre

I dag har Optimeo fået nyt navn og hedder Group Online. Tidligere hed Optimeo Identitøren.

Firmaet er fusioneret med det endnu større Danaweb, efter begge sidste år blev opkøbt for et trecifret millionbeløb af kapitalfonden CataCap.

Senest er et tredje webfirma, jyske PLICO, blevet en del af Group Online. PLICO hed tidligere Business Solution.

Kender du mere til firmaerne og deres arbejde? Enten som kunde eller nuværende/tidligere ansat? Del din viden med Ekstra Bladet i en mail til tech@eb.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes.

Teknologi Fiskemand advarer: Hold dig langt væk

Klar til at blive afsløret
Og fiskehandleren og andre forurettede kunder hos Optimeo har bestemt noget at have deres skepsis i. Det mener flere af de ansatte, som Ekstra Bladet har talt indgående med.

De fortæller nemlig præcis den samme historie om, hvordan de i løbet af nogle få dage gennemgik en intensiv salgstræning, hvor salgsledelsen i Optimeo instruerede dem i at lyve, når de nye kunder skulle ringes op.

Det fremgår af et detaljeret telefonmanus, at kunderne ved første opkald skulle narres til at tro, at der allerede var en aftale om at kigge på deres hjemmeside.

’Vi snakkede sammen her for et par måneder siden,’ indledes snakken med og fortsætter senere.

’Så derfor aftalte vi, at jeg lige skulle sætte mig sammen med en af mine eksperter.’

I papirerne kan man også se, hvad firmaets ledelse beder mødebookerne svare, hvis de bliver afsløret i at lyve:

’Siger han nej, så sig: Nåh Sådan er det jo, der ringer så mange.’

Sådan ser toppen af det afslørende manus fra Optimeo ud.
Sådan ser toppen af det afslørende manus fra Optimeo ud.
 

Dokumentation: Det står i manus

Herunder kan du læse hele det telefonmanus, som de såkaldte mødebookere hos Optimeo i flere år brugte til at ringe til nye kunder med. Formålet med samtalen var at få et fysisk møde, hvor en sælger kunne få kunden til at underskrive en dyr kontrakt på websider og markeringsføring af dem.

Ifølge mødebookernes salgstræning er meningen med den løgnagtige tekst at skabe en tillid hos de små firmaer, der blev ringet til, ved at lade som om, at man allerede havde talt sammen.

Hvis mødebookeren fortalte sandheden, ville de nemlig risikere, at alt for mange bare lagde på:

Hej ..... Vi snakkede sammen her for et par måneder siden, hvor du forklarede mig en lille smule omkring jeres løsning på
nettet, og at i brugte (indsæt hvad de bruger idag), og at du egentlig var okay tilfreds, men at du også kunne give mig ret i,
at der var plads til nogle forbedringer, og jeg fik den fornemmelse at du som så mange andre ikke helt kan gennemskue
hvad du præcist får for dine penge.


Så derfor aftalte vi, at jeg lige skulle sætte mig sammen med en af mine eksperter (salgschef), og lave en lille analyse
omkring jeres markedsføring, og hvordan i var eksponeret generelt, for at få gjort det lidt mere konkret.
Den har jeg nu siddet og lavet og vi er kommet frem til nogle ret interessante ting, jeg ved ikke om det ringer en klokke
nogen steder? (Siger han nej, så sig: Nåh Sådan er det jo, der ringer så mange).


Når vi nu har kigget det igennem, så synes vi der er nogle steder, hvor du er rigtigt godt med.
Jeg vil starte med at rose dig for det du gør på jeres (Facebook eller Hjemmeside), hvor jeg synes du får ret godt fat i dine
kunder.


Men når jeg tænker på en (indsæt branche), så tænker jeg på (god service, professionel, kommer til tiden, osv.), men det
skriver alle de andre jo også!


Så når jeg tænker på dig, og det vi talte om sidst, så er du (forklaring af varemærke) – så det du sælger er... (varemærke) -
og det skal vi have frem!


Så når (salgschef) og jeg kigger din case igennem, bliver vi lidt frustrerede, for du fortalte mig jo sidst at den følelse jeres
kunder blev efterladt med var (kort varemærke), og hele den følelse kan vi bare slet ikke genkende når vi kigger på jer
online - hvilket er et kæmpe problem!


Så for at komme problemet til livs, skal vi have skabt noget indhold, som kan støtte om det du i virkeligheden sælger. Det
kunne for eksempel være en video, hvor det er vigtigt at vi får den følelse frem som dine kunder kender, og som er den du
lever af, nemlig (indsæt varemærke, og beskriv præcis hvordan du får den følelse frem på videoen – beskriv handlingen).
Den her følelse skal vi have ind på din hjemmeside, så de får samme oplevelse som det du reelt sælger, Men du kan jo
hører at jeg kan tale for evigt, så for at blive konkret, så det ikke kun ender i snak.


Det der sker nu, er at vi afholder et møde, som oftest tager en time, til halvanden, hvor du kan forvente at jeg vil
komme med et bud på hvordan jeg forbedrer din løsning på nettet, samt giver dig et reelt overblik over hvad dine penge
bruges på, og hvordan du får markant mere ud af de penge du bruger i dag. Og det jeg selvfølgelig forventer når jeg
kommer med mine analyser er, at hvis du overhovedet ikke kan se meningen i det jeg kommer med, så siger du
selvfølgelig pænt nej tak, men hvis du kan se det giver mening, så lover du mig også, at du siger ja tak til et samarbejde.
Men nu skal du hører, jeg har et hul på (denne uge helst), hvordan passer den xxx for dig? godt, så kommer jeg forbi den
xxx.


I forhold til budget, så bruger de fleste af mine kunder mellem 10-20.000, 20-30.000 eller derover om året, hvor ligger
du nogenlunde henne pr. år?


Jeg skal lige sikre mig, at du selvfølgelig er den tegningsberettiget.


Godt, jamen så ses vi den XXX, og hvis vi lige skal forberede os helt i bund, så kunne det være meget interessant lige at
hører lidt om hvem dine kunder er, hvilket arbejde du bedst kan lide at lave?


Okay, og hvis du skulle fortælle lidt om dine ambitioner for fremtiden, hvordan ser firmaet ud om 2-3 år hvis alt flasker
sig efter dit hoved?


Tak fordi du deler, vi glæder os i hvert fald til at komme ud og være med til at få dit varemærke frem, og hjælpe dig med
at indfri dine ambitioner.


Vi ses XXX – jeg ser frem til et godt møde.

Teknologi Pas på: Så lidt får du

Bekræfter oplysningerne
Hos Group Online bekræfter salgschef Thomas Frost oplysningerne.

’Det er beklageligvis korrekt, at der tidligere ved Optimeo er anvendt et manus med fejlagtige oplysninger i forbindelse med bookning af møder med potentielle kunder,’ skriver han i et mailsvar til Ekstra Bladet.

’Det er ikke i overensstemmelse med Group Onlines værdier og retningslinjer. Vi skal naturligvis give korrekte oplysninger og sørge for en ordentlig forventningsafstemning i vores salgsarbejde.’

Han forklarer videre, at efter kapitalfonden Catacap opkøbte både Optimeo, Danaweb og senest jyske PLICO har man lavet et arbejde i det nye firma, Group Online, for at få en fælles og ordentligt salgspolitik.

'Ved opkøb af selskaber til Group Online – senest Plico – har vi stort fokus på, at de agerer i overensstemmelse med vores retningslinjer for salg herunder bookning og opfølgning. Skulle en virksomhed - mod forventning - opleve noget andet, når Group Online tager kontakt, så opfordrer jeg til, at de omgående tager fat i os. Vi er i gang med at sikre, at der ingen steder i vores virksomhed er adfærd, som afviger fra vores værdier og retningslinjer.'

'Det skal understreges, vi kun afholder møder med virksomheder, som selv har accepteret dette. Vi må og vil ikke forstyrre virksomheder, som har reklamebeskyttelse. Det har vi ingen interesse i at gøre. I tilfælde, det er sket eller måtte ske, er det en fejl.'

Thomas Frost, der oprindeligt kommer fra Dataweb, har ikke svaret Ekstra Bladet på, om man nu aktivt vil opsøge de mange firmaer, der i både 2018 og 2019 - og muligvis endnu tidligere - har været udsat for det løgnagtigt salgsarbejde fra Optimeos side. Og om de ledere, der er overgået fra Optimeo til Group Online - herunder topchefer og stiftere Kuno og Silas Ystrøm - kan fortsætte i det nye firma.

Teknologi Patrick er ikke alene: Samme sælger på spil

Sagen kort

19. juni 2018: En sælger fra Optimeo opsøger Rejekælling & Søn i forretningen i Albertslund, hvor han får Patrick Wendin til at underskrive en aftale. Sælgeren udleverer ikke en kopi af aftalen. Heller ikke af forretningsbetingelserne, der aldrig blev gennemgået.

20. juni 2018: Optimeos økonomikontor ringer for at få et kontonummer. Det afviser Patrick at udlevere, da det lovede opstartsmøde ikke er gennemført, og der efter hans opfattelse ingen endelig aftale er. Han forsøger de følgende måneder forgæves at få en brugbar kontakt til Optimeo og en kopi af aftalen og betingelserne.

September 2018: Der holdes et kort møde hos Optimeo, hvor det stadig ikke er muligt for Patrick at få papirerne udleveret. Det sker først senere, hvor firmaet nu fortæller, at aftalen på 200.000 kroner ikke kan ændres.

December 2018: Patrick mødes med sælgeren. Ifølge Patrick erkender sælgeren nu, at han under salgsmødet i juni 'ikke forklarede tingene ordentligt'. Han vil tale med sin chef for at få fejlene rettet. Det sker aldrig.

2. juni 2019: Rejekælling & Søn stævnes med et krav om at betale hele beløbet.

29. juli 2020: Optimeo vinder sagen i byretten, da dommeren vurderer, at aftalen uanset forløbet står ved magt.

Sagen er nu anket til landsretten.

Direktør: Her lyver vi ikke
Netop stifter og direktør for Optimeo, Kuno Ystrøm, afviser over for Ekstra Bladet, at løgnene i telefonen også betyder, at der blev løjet, når kunderne senere underskrev meget dyre kontrakter ved et senere salgsmøde. Noget, som blandt andre fiskehandleren fra Albertslund føler sig som offer for.

’Forstår skepsissen, men virksomheder har kunnet stole på resten,’ skriver Kuno Ystrøm.

’Jeg kan garantere at Optimeos sælgere ikke er lært op i at dele forkerte oplysninger på møderne. Har der været eksempler på det modsatte ude på møderne, skyldes det ikke noget manus eller instruktioner, men fejl, som ikke må ske,' skriver han i et mailsvar fredag.

Optimeo-sælgeren i sagen fra fiskehandleren i Albertslund, der fortsat arbejder for Group Online, ønsker ikke at udtale sig om sin rolle.

Hjælp os videre

I dag har Optimeo fået nyt navn og hedder Group Online. Tidligere hed Optimeo Identitøren.

Firmaet er fusioneret med det endnu større Danaweb, efter begge sidste år blev opkøbt for et trecifret millionbeløb af kapitalfonden CataCap.

Senest er et tredje webfirma, jyske PLICO, blevet en del af Group Online. PLICO hed tidligere Business Solution.

Kender du mere til firmaerne og deres arbejde? Enten som kunde eller nuværende/tidligere ansat? Del din viden med Ekstra Bladet i en mail til tech@eb.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes.

82 kommentarer
Vis kommentarer