Sidder du fast i en bilkø: Her kan nødsporet tages i brug

Vejdirektoratet har udpeget 10 motorvejsstrækninger, hvor nødsporet kan bruges i myldretiden - men det er en tvivlsom forretning at gøre det, viser ny rapport

Det er synet her, som kørsel i nødsporet kan ændre. (Foto: Joachim Adrian/Polfoto)
Det er synet her, som kørsel i nødsporet kan ændre. (Foto: Joachim Adrian/Polfoto)

Hvis du kører i bil på nogle af Danmarks mest travle motorvejsstrækninger, kender du sikkert fornemmelsen: tiden snegler sig lige så langsomt af sted som køen foran dig.

Men der findes en løsning, som allerede bruges flere steder i udlandet. Nemlig at inddrage nødsporet til kørsel i myldretiden.

En ny rapport fra Vejdirektoratet viser, at det faktisk er muligt at gøre på 10 motorvejsstrækninger. Men det er en tvivlsom forretning, skriver Ingeniøren i dag.

Tip om tech HEINE

En af bilerne involveret i ulykken på Hillerødmotorvejen. (Foto: Kenneth Meyer) 112 - 24. jan. 2016 - kl. 08:12 Sådan beskytter du dig mod spøgelsesbilister

Disse 10 strækninger er blevet undersøgt. Særligt på Fyn og ved Aarhus er trafikpresset hårdt i myldretiden. (Grafik: Vejdirektoratet)
Disse 10 strækninger er blevet undersøgt. Særligt på Fyn og ved Aarhus er trafikpresset hårdt i myldretiden. (Grafik: Vejdirektoratet)
 

Koster på hastigheden
Problemet er ifølge rapporten, at man allerede er i gang med at udbygge de værst ramte motorveje.

Og andre steder, hvor trafikken i dag er voldsom om morgenen og om eftermiddagen, hænger regnestykket ikke sammen.

Den tid, som bilisterne ender med at spare, bliver nemlig ædt op af, at hastigheden er nødt til at være langsommere end de nuværende op til 130 kilometer i timen.

Sådan kan nødsporet bruges

Man kan ifølge rapporten fra Vejdirektoratet lave kørsel i nødspor på flere måder:

- Man kan for eksempel helt nedlægge nødsporet, så motorvejen omdannes fra en 4 sporet motorvej med nødspor til en 6 sporet motorvej uden nødspor. Man skal så tage stilling til, i hvilket omfang man vil nedsætte hastighedsgrænsen, fordi der ikke er nødspor.

- Man kan alternativt vælge kun at inddrage nødsporet til kørsel i myldretiden. Det er et sådant system, der lægges til grund i Vejdirektoratets nye analyse. I analysen er det forudsat, at kørsel i nødspor i givet fald kun skal ske i en kortere årrække, indtil der er lavet en permanent udbygning.

Kilde: Vejdirektoratet

Politikere skal beslutte sig
Samtidig kræver det en investering at gøre motorvejene klar til kørsel i nødsporet - også selv om der ikke er brug for markante udbygninger for at lave de 10 strækninger om.

Blandt andet skal der investeres i systemer, der kan åbne og lukke op for nødsporet på udvalgte tidspunkter.

En 88-årig mand væltede en række kegler på motorvejen, og det gjorde, at 20 bilister pludselig alle blev til spøgelsesbilister. (Arkivfoto) 112 - 1. feb. 2016 - kl. 17:45 20 spøgelsesbilister på motorvej: Nu beklager Vejdirektoratet

Og selv om der ikke skal ske store udbygninger af de 10 strækninger, vil der være brug for at forstærke nødsporet og i nogle tilfælde også at lægge op til en halv meter ekstra til vejbanen.

Flere steder kan der samtidig være brug for at ombygge gennemkørslen ved motorvejsbroer og andre bygningsværker på strækningen.

Det er nu op til politikerne på Christiansborg at afgøre, om du fremover kan køre i nødsporet. De har nemlig bestilt rapporten som en del af trafikaftalen tilbage i 2014.

Konklusion: Kan ikke betale sig lige nu

Selv om det er en politisk afgørelse, om den nye rapport skal åbne nødsporet op, er rapportens forfattere ikke i tvivl. Det kan ikke betale sig lige nu.

Både fordi de hårdest ramte steder om nogle år udbygges - og fordi trafik trykket generelt ikke er stort nok:

'Beregninger af den samfundsøkonomiske forrentning viser, at kørsel i nødspor på de udvalgte strækninger, med de givne forudsætninger, ikke på nuværende tidspunkt er samfundsøkonomiske rentabelt, hvis hastighedsgrænsen sættes til 90 km/t. Under forudsætning af stigende trafikvækst, vil rentabiliteten stige i de kommende år.'

Skal nødsporet kunne bruges i myldretiden?

Se resultat

Skal nødsporet kunne bruges i myldretiden?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.
1 af 2 Det er synet her, som kørsel i nødsporet kan ændre. (Foto: Joachim Adrian/Polfoto)
2 af 2 Det er synet her, som kørsel i nødsporet kan ændre. (Foto: Joachim Adrian/Polfoto)
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen