Slut med forsvundne fly: Nu skal alle overvåges bedre

Passagerfly skal fremover automatisk sende deres position hvert minut, hvis de kommer i problemer

Den nye teknologi kan ikke forhindre flystyrt - men det skal være nemmere at finde flyvrag og give de efterladte vished for, hvad der skete. (Foto: Vincent Thian/AP)
Den nye teknologi kan ikke forhindre flystyrt - men det skal være nemmere at finde flyvrag og give de efterladte vished for, hvad der skete. (Foto: Vincent Thian/AP)

Mysteriet om MH370, der i 2014 forsvandt ruten fra Kuala Lumpur til Beijing, skal være det sidste, som verden har set.

Det mener den internationale FN-organisation for luftfart, ICAO, der fremover vil stille skrappere krav til verdens flyselskaber.

Et af problemerne er, at fly i dag ikke pr. automatik sender deres position, når de fx er over Atlanterhavet eller andre øde steder. Men det vil ICAO lave om på.

112 - 4. mar. 2016 - kl. 16:43 UFO-jæger er sikker: Jeg har fundet MH370

Der er brugt millioner på at lede efter Malaysia Airlines forsvundne fly. Den nye teknologi skal gøre det nemmere at finde ud af, hvor et fly har været, selv når det styrter over åbent vand. (Foto: Bradley Darvill/AP)
Der er brugt millioner på at lede efter Malaysia Airlines forsvundne fly. Den nye teknologi skal gøre det nemmere at finde ud af, hvor et fly har været, selv når det styrter over åbent vand. (Foto: Bradley Darvill/AP)
 

Skal sende signal hvert minut
Løsningen bliver at bygge teknologi ind i passagerfly, som - hvis flyet kommer i problemer - automatisk og helt uafhængig af piloterne sender flyets position til en satellit hvert minut.

Og det skal ske, uanset hvor i verden flyet befinder sig.

Samtidig skal lydoptagelser af samtaler i cockpittet udvides til at gå mindst 25 timer tilbage.

(Foto: AP) Krig & katastrofer - 7. mar. 2016 - kl. 13:37 Verdens største flymysterie bliver 'højst sandsynligt' opklaret

Der gik næsten to år, før det lykkedes at finde den sorte boks efter Air France 447, der styrtede i Atlanterhavet i 2011. Derfor skal det nu være nemmere at finde boksene, selv hvis de ender i havet. (Foto: Johann Peschel/AP)
Der gik næsten to år, før det lykkedes at finde den sorte boks efter Air France 447, der styrtede i Atlanterhavet i 2011. Derfor skal det nu være nemmere at finde boksene, selv hvis de ender i havet. (Foto: Johann Peschel/AP)
 

Sorte bokse er svære at finde
Det er også et problem, at man i flere tilfælde har haft svært ved at finde de sorte bokse efter flystyrt over vand.

ICAO forlanger derfor, at teknologien i boksene forbedres, så de bliver nemmere at lokalisere og bjærge.

Det er planen, at kravene om ny teknologi senest er på plads i 2021.

Krig & katastrofer - 6. aug. 2015 - kl. 19:39 Malaysisk minister: Flere flydele skyllet i land på MH370-ø

11 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere