Techgigant lovede kæmpe rabat: Nu annullerer de alle ordrerne

Dustin Home nægter at sende varer til kunder, der fik 90 procents rabat på et grafikkort - ikke første gang de laver den fejl

Dustin Home laver som andre elektronikfirmaer ofte events på nettet, hvor varerne sælges med stor rabat. PR-foto
Dustin Home laver som andre elektronikfirmaer ofte events på nettet, hvor varerne sælges med stor rabat. PR-foto

TIP OS: Har du informationer i sagen? Fortæl din historie til tech@eb.dk

Et kæmpe udsalg på nettet trak i weekenden masser af kunder til techgiganten dustinhome.dk. Men nogle af tilbuddene var for gode til at være sande, mener firmaet nu.

Konsekvensen er, at kunder, der fik 90 procents rabat på udvalgte varer, nu har fået deres ordrer annulleret.

Det er blandt andet gået ud over Christina Lund, der fik annulleret sin ordre på et grafikkort, hun købte som en gave til sin mand.

Se også: Bilka kaldte denne pris urealistisk lav: Solgte iPhone billigere få dage før

Lovede stor rabat
På hjemmesiden var prisen for grafikkortet 169 kroner, hvilket hun også fik bekræftet skriftligt. I dag koster samme produkt 1699 kroner:

- Jeg og en masse andre har købt hos Dustin i god tro om, at det var et af de mange tilbud, de havde på deres hjemmeside i weekenden, siger Christina Lund til Ekstra Bladet.

- Her lovede de, at man kunne spare over 50 procent på flere af tilbuddene. I dag viser det sig så, at de har annulleret mit og andres køb med beskyldninger om, at vi har handlet i ond tro ved at købe varen.

- Og de er ligeglade med, at de allerede har bekræftet ordren flere gange.

Christina har nu gjort indsigelse over for Dustin og forlanger, at ordren gennemføres. Og hun er ikke alene om sin kritik.

Hjælp os: Hvor godt er dit bredbånd

Se også: Vrede Bilka-kunder: Billig iPhone blev jo solgt som et slagtilbud

Kunde: Det er bondefangeri
Trustpilot klager andre kunder som Christina således over, at firmaet lovede rabat, men alligevel ikke vil levere:

'Det var jo netop under deres rabat kampagne, at varerne figurerede,' skriver Per Sørensen.

'Desuden så modtog jeg en ordrebekræftelse fra Dustin. De har også hævet pengene. Det er simpelthen bondefangeri,' mener han.

'Ja, som de fleste andre fik jeg så også annulleret min ordre,' skriver en anden kunde Mikkel Müller.

'Vil ikke sige så meget andet end troede de havde lært noget af alle de andre gange de har lavet prisbommerter, meeeen nææh nej.'

Og Mikkel Müller har faktisk en pointe. For det er ikke første gang, at Dustin prissætter forkert og ved en fejl giver kunderne 90 procent i rabat.

Nøjagtig det samme skete for et par år siden, hvor en lignende rabatweekend endte galt. Dengang annullerede firmaet på samme måde kundernes ordrer og blev voldsomt kritiseret for det.

Se også: Bilka anklaget for Black Friday-snyd: Nu er super-tilbuddet tilbage

Dustin Home: Vi beklager
I dag bekræfter pressechef Eva Ernfors, at firmaet har fejlet:

- Vi har desværre haft en prisfejl på et grafikkort, som fik en rabat på 90 procent af den oprindelige pris. Det må betragtes som en åbenlys fejl, da vi normalt ikke giver så store rabatter på disse produkter, forklarer hun til Ekstra Bladet.

- Derfor har vi også annulleret ordrerne, da det ganske enkelt er umuligt at sende produkter ud med så store rabatter.

Men hun forstår godt, at kunderne er skuffede:

- Det beklager vi. Vi tjekker derfor vores rutiner, så lignende fejl ikke sker igen.

TIP OS: Har du informationer i sagen? Fortæl din historie til tech@eb.dk

Se også: Bilka i kæmpe prisbommert: Solgte iPhone billigt - nu vil de ikke levere

Forbrugerrådet Tænk: Firma skal bevise ond tro

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det butikkerne og ikke kunden, der skal bevise, at man har været i ond tro.

Det forklarede Jakob Steenstrup, der er juridisk konsulent i Forbrugerrådet Tænk, sidste år i forbindelse med en lignende rabatsag hos Bilka:

- Det klare udgangspunkt er, at prisen er bindende, når ordren er accepteret. Kun hvis forbrugerne har været i klart ond tro, kan butikken godt annullere ordren, siger han til Ekstra Bladet.

Men ond tro er ikke bare, at prisen er meget lav:

- Butikken skal kunne bevise, at kunden helt åbenlyst burde vide, at den her pris på det konkrete produkt er forkert, sagde han dengang.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna Cecilia Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen