Teleselskab betaler kompensation: Løb fra løfte om fast pris

Teleankenævnet giver kunder ret i, at Oister lovede for meget

Det er bestemt ikke god stil at love de samme priser for altid og så løbe fra løftet, har Teleankenævnet netop afgjort. PR-foto
Det er bestemt ikke god stil at love de samme priser for altid og så løbe fra løftet, har Teleankenævnet netop afgjort. PR-foto

SENESTE: Oister vil ikke betale kompensation til alle kunder

TIP OS: Kender du mere til sagen? Skriv til tech@eb.dk

Det lød flot i reklamerne: samme pris for altid.

Men i virkeligheden var det bare spin og reklame, da teleselskabet Oister fra 2012 til 2015 lovede kunderne abonnementer, hvor prisen aldrig ændres.

I 2017 løb selskabet nemlig fra løftet og hævede priserne.

Se også: Teleselskab lovede samme pris 'for altid': Nu bryder de løftet

Får delvist ret
Reaktionen var rasende kunder, som følte sig groft taget ved næsen. Og klager til både Forbrugerombudsmanden og Teleankenævnet.

Sidstnævnte har netop givet tre kunder delvist ret i deres klager. Nævnet tvinger nemlig Oister til at udbetale en kompensation, men kræver ikke, at priserne sættes tilbage til det niveau, de i sin tid blev solgt til.

Dokumentation: Det skriver Oister

Teleankenævnet har den 8. april 2019 truffet afgørelse i din klage vedrørende "Prisen For Altid", hvilket Teleankenævnet har informeret Oister om den 9. april 2019. Teleankenævnet har givet dig delvist medhold og har afgjort, at Oister skal betale dig 1.000 DKK i kompensation.

Oister har valgt at følge Teleankenævnets afgørelse og dermed afslutte sagen, da Oister ønsker at bevare det gode kundeforhold, vi har til dig.

Kilde: Beskeden til en af de tre kunder, der har fået medhold i Teleankenævnet

Se også: Oister ændrer nyt mobilabonnement: Stillede ulovligt krav til kunderne

Udbetaler kompensation
Teleankenævnet har som nævnt behandlet de tre prøvesager. Derfor er det i første omgang alene disse tre kunder, der nu får udbetalt en kompensation på 1000 kroner.

Det var derfor onsdag formiddag uvist, om de tusindvis af andre kunder, som under falske forudsætninger tegnede et abonnement hos Oister, også kan se frem til en kompensation.

Oister er rent juridisk alene forpligtet af afgørelsen om de tre kunder, men der ligger også en håndfuld andre klager i nævnet og venter på en afgørelse, som kan gå selskabet imod.

Ekstra Bladet har bedt Oister om en kommentar til sagen. Du kan læse hele afgørelsen her.

SENESTE: Oister vil ikke betale kompensation til alle kunder

79 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere