Teleselskab lukker ned: Nu bliver kunderne flyttet til Telmore

Selvstændigheden varede ikke længe, efter teleselskabet Plenti sidste år blev opkøbt af TDC

18. marts er det slut med dette syn. Plenti forsvinder helt fra det danske telemarked. PR-foto
18. marts er det slut med dette syn. Plenti forsvinder helt fra det danske telemarked. PR-foto

- Plenti fortsætter som mobilselskab og brand med de nuværende medarbejdere.

Sådan lød løftet i september sidste år fra Peter Mægbæk, som dengang var direktør og medejer af teleselskabet Plenti. Udtalelsen faldt, da TDC købte selskab og kunder fra Peter Mægbæk og medstifterende Morten Strunge.

Se også: Krig om fri data: Nu genoplives mobilabonnementet TDC vil slå ihjel

Derfor dør Plenti

Plenti blev stiftet i september 2015, og i marts 2016 gik selskabet i luften

Stifterne var Morten Strunge og Peter Mægbæk, der tidligere har stiftet henholdsvis Onfone og Fullrate

Plenti slog sig op på at være det eneste selskab, der tilbød et abonnement med fri data i Danmark

I september 2017 opkøbte TDC så Plenti på samme måde, som firmaet tidligere har opkøbt Onfone og Fullrate

18. marts 2018 flyttes de godt 90.000 kunder og et antal medarbejdere til TDC-selskabet Telmore, hvorefter Plenti ophører med at eksistere

Se også: Efter TDC har 'dræbt' Plenti: Nu er det slut med fri data på mobilen

Fortsætter til samme pris
Men mindre end et halvt år efter er det slut.

Plenti, der blev kendt for at sælge store mængder af mobile data til en lav pris, opsluges nu af et andet TDC-selskab, Telmore.

Samtlige godt 90.000 kunder og et antal medarbejdere flyttes over i Telmore, hvis direktør Jens Grønlund lover, at Plenti-kunderne kan fortsætte med deres nuværende teleabonnementer med samme mængde tale og data. Og til samme pris.

- Da vi købte Plenti, var vores første fokus at få flyttet kunderne over på TDC-gruppens netværk. Det har kunderne taget godt imod, og vi kan se, at dataforbruget siden er steget med næsten 40 procent, siger Jens Grønlund til Ekstra Bladet.

- Men vi har også haft nogle overvejelser om, hvordan vi kan sikre den bedste udvikling af selskabet og give kunderne den bedste service og de bedste produkter. Her har det været tydeligt for os, at kunderne hos Plenti og Telmore på flere områder ligner hinanden.

Se også: Scorer millioner igen: Danske mobilkunder er blevet hans guldæg

Mister Tivoli og avisadgang
Der bliver dog lavet om på de underholdningspakker, som en del af Plenti-kunderne har købt. Tidligere har Plenti fortalt, at godt 40 procent af kunderne købte en underholdningspakke.

Ud ryger nu Ekstra Bladet+, Berlingske, Tivoli, Tivoli Friheden og bogtjenesten Politiken Books.

- Hvorfor har I valgt at smide for eksempel adgangen til Tivoli og flere aviser ud af underholdningspakkerne?

- Vi har valgt udskifte dem, fordi de bliver brugt markant mindre - typisk af under 10 procent af kunderne - end andre tjenester som vores musiktjeneste, forklarer Jens Grønlund.

Får musik i stedet
Kunderne får som erstatning Telmore Musik og Bookmate, hvor sidstnævnte skal dække tabet af Politiken Books. Ifølge Plenti indeholder Bookmate 6000 danske og over 50.000 engelske lydbøger. (OBS: Vi skrev tidligere, at Bookmate forsvinder, men det er Politiken Books, der ryger ud, og Bookmate der kommer ind, red.)

- Musik stod meget højt på ønskelisten hos Plenti-kunderne. Det kan vi give dem hos Telmore, fordi vi i dag har en musiktjeneste, som over 60 procent af kunderne bruger hver måned, lyder det fra Telmore-direktøren.

- Et andet ønske har været muligheden for at købe mobiltelefon sammen med abonnementet, hvilket man ikke kunne hos Plenti. Her har vi allerede en stor mobilbutik hos Telmore.

Officielt sker overflytningen til Telmore 18. marts. Det er også her, at ændringerne sker i underholdningspakken.

Men som ved andre store ændringer i et abonnement, står det kunderne frit, om de ønsker at flytte med eller opsiger deres abonnement omgående og finder et andet selskab.

Du kan læse mere om skiftet her.

Se også: Mobilnet opgraderes i hele landet: Skal få dine smarte ting på nettet

Her er hele interviewet med direktøren i Telmore

- Hvorfor slår I Plenti og Telmore sammen nu?

- Da vi købte Plenti, var vores første fokus at få flyttet kunderne over på TDC-gruppens netværk. Det har kunderne taget godt imod, og vi kan se, at dataforbruget siden er steget med næsten 40 procent.

- Men vi har også haft nogle overvejelser om, hvordan vi kan sikre den bedste udvikling af selskabet og give kunderne den bedste service og de bedste produkter. Her har det været tydeligt for os, at kunderne hos Plenti og Telmore på flere områder ligner hinanden.

- Hvordan gør de det?

- De har stor appetit på at bruge løs af data på netværket. Mange er også interesseret i at købe underholdningstjenester sammen med deres abonnement, hvor musik hos Plenti-kunderne stod meget højt på ønskelisten. Det kan vi give dem hos Telmore, fordi vi i dag har en musiktjeneste, som over 60 procent af kunderne bruger hver måned.

- Et andet ønske har været muligheden for at købe mobiltelefon sammen med abonnementet, hvilket man ikke kunne hos Plenti. Her har vi allerede en stor mobilbutik hos Telmore.

- Og det er klart, at når vi nu får 90.000 kunder fra Plenti over til Telmore, bliver vi endnu mere attraktive for nye partnerskaber og løsninger, fordi vi er større end før.

- Hvorfor har I valgt at smide for eksempel adgangen til Tivoli og flere aviser ud af underholdningspakkerne?

- Vi har valgt udskifte dem, fordi de bliver brugt markant mindre - typisk af under 10 procent af kunderne - end andre tjenester som vores musiktjeneste.

- Hvorfor dropper I abonnementet med fri data?

- De Plenti-kunder, der allerede har købt produktet, beholder det til samme pris som hidtil. Men det er ikke produkt, vi vil have fremover hos Telmore. 

- Hvorfor ikke?

- Telmore har ikke tilbudt fri data, som har været kendetegnende for Plenti. Vi kommer derfor til at forfølge den strategi om data i mobilpakkerne, som vi hidtil har haft hos Telmore. Og den er at tilbyde rigeligt med data til konkurrencedygtige priser.

- Det er jo meget konkurrencedygtigt at tilbyde fri data til 199 kroner, da man slet ikke kan købe så store datapakker til den pris andre steder. Hvorfor ikke bare fortsætte med det?

- Vores erfaring er, at over 95 procent af vores kunder fint kan nøjes med de data, de har i deres pakker i dag. Og det er muligt at tilkøbe data til en attraktiv pris, hvis man undtagelsesvist går ud over datamængden.

- Hvis man har behovet for fri data, som nogen har, så har I jo ikke produktet længere?

- Nej, men vi mener, at vores mix af abonnementer giver det bedste produkt til vores kunder. Situationen havde været en anden, hvis det var mange af vores kunder, der hver måned oplevede at løbe tør for data. Sådan er situationen bare ikke.

- Derfor fylder diskussionen om fri data også mere, end den burde gøre.

- Men du overtager trods alt et selskab og nogle kunder, der er vokset op med fri data som en del af det særlige ved Plenti?

- Ja, og derfor vil de kunder, der har købt et abonnement for at få fri data hos Plenti, stadig have det til samme pris som før, når de bliver flyttet til Telmore.

- Og de fleste af Plentis kunder vil med flytningen samtidig opleve, at de også får mulighed får at bruge endnu mere af deres data, når de rejser i EU.


Sådan forklarer Telmore-direktør Jens Grønlund, hvad der nu skal ske med Plenti-kunderne. Video: Youtube

Dokumentation: Det skriver TDC selv om skiftet

Kunderne hos Plenti har ligesom Telmores kunder et højt data- og underholdningsforbrug, og derfor lægges de to brands nu sammen. Plenti-kunderne beholder den mobilpakke, de har i dag, og der ændres heller ikke på prisen.

'Jeg er virkelig glad for, at jeg i dag kan byde alle Plentis kunder og medarbejdere hjertelig velkommen i Telmore-familien. Vi ser hele tiden på, hvordan kan vi gøre det bedre, og efter at selskabet kom om bord tilbage i september har vi nøje undersøgt, hvad der giver den bedste kundeoplevelse for Plenti-kunderne fremover. Både Plenti og Telmores kunder er glade for data og underholdning, og med én stærk enhed kan vi både udvikle bedre produkter og give alle en endnu bedre kundeoplevelse,' siger Jens Grønlund, direktør i Telmore.

Allerede i december fik Plentis kunder adgang til TDC Groups netværk, og det har de dataglade kunder taget godt i mod, fortæller Jens Grønlund.

'Mange af Plentis kunder er storforbrugere af underholdning, og efter skiftet til TDC Groups netværk er dataforbruget i gennemsnit steget næsten 40 pct. Vi havde bestemt forventet, at forbruget ville stige, men at det er sket så hurtigt og så meget, er vi selvfølgelig glade for, da det betyder, at kunderne allerede har opdaget fordelene ved at være på landets bedste mobilnet.'

Skiftet til Telmore giver også Plenti-kunder med underholdningspakker adgang til mere end 30 mio. musiknumre. Fremover bliver Telmore Musik nemlig en del af pakken og erstatter dermed Ekstra Bladet+, Berlingske samt Tivoli og Tivoli Friheden, mens Bookmate erstatter Politiken Books.

'Plenti-kunderne fortsætter med samme mobilabonnement som i dag både i forhold til tale, data og pris, men det giver god mening at ændre lidt i underholdningsprodukterne. Vi kan se på både forbrug, brugerundersøgelser og kundefeedback, at vores musiktjeneste er er den mest populære og brugte tjeneste, og derfor bliver Telmore Musik nu også en del af Plenti-kundernes underholdningspakker,' siger Jens Grønlund.

I gennemsnit skifter vi danskere mobilen ud hvert andet år, og netop det bliver nu også en del lettere for de nye Telmore-kunder.

'Vi gør meget ud af at have et bredt udvalg af mobiler på hylderne, og når vi har spurgt Plentis kunder, hvad de pt. mangler, har mange ytret ønske om at kunne skifte til en nyere mobil uden at skulle opgive sit nuværende abonnement. Når de nu bliver en del af Telmore, får de ligesom alle vores andre kunder mulighed for det.'

Let overgang fra Plenti til Telmore

Alle Plentis kunder bliver automatisk overført til deres nye mobilselskab og allerede i dag, den 14. februar, får alle kunder en mail, der informerer dem om overgangen.

'Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at vores nye kunder føler sig godt modtaget, og de skal derfor ikke selv gøre noget aktivt, det klarer vi. I dagene omkring d. 18. marts, hvor overflytningen fra Plentis systemer til vores systemer finder sted, har vi naturligvis sørget for ekstra bemanding i kundeservice samt hjælpemateriale til de kunder, der har brug for det, så vi kan tage godt imod vores nye kunder,' siger Jens Grønlund.

Plenti bliver en del af Telmore d. 18. marts. Medarbejderne fra Plenti flytter med til Telmore og får job i eksisterende afdelinger.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Mest læste
Seneste i Forbrug
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen