TV: Derfor går piloten altid rundt om flyet inden afgang

Der er en ganske god grund til, at piloter altid går en tur om deres fly, før de sætter sig i cockpittet

Der er mange ting, der skal tjekkes på flyet, før det går i luften. Se med og hør her om alle de detaljer, piloterne skal have styr på under deres eksterne inspektion af et Boeing 737-800. (Videoreportage: Heine Jørgensen)

Hvis du har prøvet at flyve, kender du også synet af enten kaptajnen eller styrmanden, der inden afgang går rundt om maskinen.

Men hvad kigger de egentligt efter?

Og hvorfor tager de runden selv efter en kort tur mellem fx København og Aalborg.

Teknologi - 2. mar. 2016 - kl. 14:54 Vild video: Sådan bygger man et Dreamliner-fly - på 4 minutter

Fugle kan have ramt flyet
Det sidste er nemt at svare på, forklarer luftkaptajn i Norwegian, Søren Hofgaard Møller, til Ekstra Bladet:

- Selv efter en kort tur kan vi jo have ramt noget, der har skadet flyet, fx en fugl.

- Men der er også mange køretøjer ved et fly. Og de kan ved et uheld lave en skade, som vi skal have set på, inden vi går i luften igen.

Tech Her er adgang forbudt: Kom med i cockpittet på et passagerfly

I øvrigt er det ikke kun piloterne, der tjekker flyet. Når de har sat sig i cockpittet, går personalet på jorden endnu tur rundt i minutterne før afgang:

- Der kan være sket en skade, da broen blev taget ind eller bagagebåndet kørte væk fra flyet, siger Søren Hofgaard Møller.

Samfund - 6. mar. 2017 - kl. 17:58 Passagerne smidt af flyet: Denne last var vigtigere

Se hele luftkaptajnens gennemgang af hans Boeing 737-800 i tv-reportagen i toppen af artiklen. Og se herunder, hvilke dele på flyet der altid skal have et grundigt tjek inden afgang.

1. Ydre instrumenter

Der findes adskillige måleinstrumenter uden på flyet, som det er livsvigtigt at tjekke. Hvis de er gået i stykker, kan piloterne nemlig miste data om flyets fart eller retning i luften.
Der findes adskillige måleinstrumenter uden på flyet, som det er livsvigtigt at tjekke. Hvis de er gået i stykker, kan piloterne nemlig miste data om flyets fart eller retning i luften.

2. Hjulene

Der bliver slidt meget på hjul og landingsstellet. Derfor skal det altid tjekkes grundigt: løber der væsker ud, som ikke skulle gøre det? Er hjulene slidt ned? Eller hænger der slanger og andet ud af hjulkassen?
Der bliver slidt meget på hjul og landingsstellet. Derfor skal det altid tjekkes grundigt: løber der væsker ud, som ikke skulle gøre det? Er hjulene slidt ned? Eller hænger der slanger og andet ud af hjulkassen?

3. Flyets næse

I flyets næse sidder vejrradaren, der kan opdage uvejr 600 kilometer foran flyet. Næsen er også meget udsat - fx hvis en fugl rammer og skaber en skade.
I flyets næse sidder vejrradaren, der kan opdage uvejr 600 kilometer foran flyet. Næsen er også meget udsat - fx hvis en fugl rammer og skaber en skade.

4. Motorerne

Motorerne er også et følsomt område og skal tjekkes godt. Her skal alt være i orden, og der må ikke løbe væsker ud, som kunne tyde på en lækage inde i motoren.
Motorerne er også et følsomt område og skal tjekkes godt. Her skal alt være i orden, og der må ikke løbe væsker ud, som kunne tyde på en lækage inde i motoren.

5. Vingerne

En skade på vingerne kan få katastrofale følger. De mange bevægelige dele skal være i orden og kunne køres frit ind og ud under start og landing.
En skade på vingerne kan få katastrofale følger. De mange bevægelige dele skal være i orden og kunne køres frit ind og ud under start og landing.

6. Hjulkassen under flyet

Det er et imponerende syn, der møder piloten i hjulkassen under flyet. Her tjekker han, at der er olie på hydrauliksystemerne, og at alle rør er fri for skader og lækager.
Det er et imponerende syn, der møder piloten i hjulkassen under flyet. Her tjekker han, at der er olie på hydrauliksystemerne, og at alle rør er fri for skader og lækager.

7. Buler i overfladen

Selv ganske små buler skal opdages og gennemgås af en tekniker. De grønne pile på billedet viser buler, der er blevet godkendt, og som flyet godt kan komme i luften med. Hvis piloten opdager en ny skade - uden den grønne pil - skal den undersøges før afgang.
Selv ganske små buler skal opdages og gennemgås af en tekniker. De grønne pile på billedet viser buler, der er blevet godkendt, og som flyet godt kan komme i luften med. Hvis piloten opdager en ny skade - uden den grønne pil - skal den undersøges før afgang.

8. Under halen

Halen er et sted, hvor der godt kan ske skader, hvis flyet kommer for tæt på landingsbanen under start eller landing. Den lille knop under halen er med til at sikre, at der ikke sker skader ved mindre berøringer af banen.
Halen er et sted, hvor der godt kan ske skader, hvis flyet kommer for tæt på landingsbanen under start eller landing. Den lille knop under halen er med til at sikre, at der ikke sker skader ved mindre berøringer af banen.

Tech Her er adgang forbudt: Kom med i cockpittet på et passagerfly

23 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere