TV: Scorer med selfier - nu vil dansk datingapp til USA

15.000 bruger allerede dansk udviklet datingapp - nu forsøger de unge iværksættere bag at erobre USA OPDATERET: Nu hedder firmaet Blume

På under 30 sekunder forklarer Daniel Delouya her, hvordan Teazr fungerer til dating. (Foto: Ekstra Bladet)

Hårdt arbejde, meget lange dage og ingen fester.

Sådan lyder opskriften indtil videre til et dansk forsøg på at skabe en succes på det internationale marked for datingapps:

- Vi arbejder røven ud af bukserne, indtil vi forhåbentligt får succes, siger en af stifterne bag app'en Teazr, Daniel Delouya, til Ekstra Bladet.

Nu hedder de Blume

Siden Ekstra Bladet lavede interviewet har den danske datingapp fået nyt navn: Blume

Ideen er fortsat den oprindelige - men en del af firmaets virksomhed foregår nu fra et nyt kontor i San Francisco, hvor firmaet officielt lanceres 4. november 2015

Se en video her som Blume har lavet om deres app

Vil til USA
Selvom firmaet for nyligt har landet en millioninvestering, bor det fortsat i beskedne rammer på et kontorhotel i hjertet af københavnske Nørrebro.

Pengene bruges i stedet på at ansætte en ny udvikler og til at komme ind på det amerikanske marked:

- Vi vil lave mere produktudvikling og så markedsføre os i USA, forklarer Daniel.

Målgruppen for Teazr er de 18 til 25 årige på netop amerikanske colleges og universiteter. Men for at nå dem skal det danske firma have mange flere brugere og flere millioner fra investorer.

Der skal et frisk billede til - fra begge parter - før en chat og dating kan gå i gang. (Foto: Teazr)
Der skal et frisk billede til - fra begge parter - før en chat og dating kan gå i gang. (Foto: Teazr)
 

Find en kæreste med en selfie
Der er allerede hård konkurrence om unge, der vil finde den næste flirt, kæreste eller livspartner. Men de unge danske iværksættere mener, de har fundet et hul i markedet.

Ideen med app'en er at give brugerne en større sikkerhed for, at personen i den anden ende er den, som han (eller hun) giver sig ud for.

Når man først har fundet en person, der matcher, skal man først sende en selfie til modparten. Og begge skal godkende hinanden - inden for 7 sekunder - for, at en egentlig samtale kan gå i gang.

15.000 dater løs
Indtil videre har alene brugere i Danmark, Norge og Sverige kunnet finde hinanden med selfier:

- Vi er 15.000 brugere, og mange bruger det dagligt, fortæller Daniel Delouya, der er overbevist om, at netop kravet om en frisk selfie for at få kontakt også får flere til faktisk at fortsætte dialogen:

- Af dem, som matcher med hinanden, starter 63 procent i dag en samtale. Det er langt over, hvad man ser med andre apps, lyder hans vurdering.

De står bag

Teazr er stiftet af Daniel Delouya, Simon Degn og Umar Akram. Og har netop ansat Simon Benfeldt som udvikler.

Datingapp'en findes i dag til iOS (fx iPhone), men skal snart udvikles til Android. P.t. nu har tjenesten 15.000 brugere i Danmark, Sverige og Norge, oplyser Daniel Delouya.

Firmaet har fået 1,6 millioner kroner i investeringer, der netop nu bruges til at få en fod indenfor på det amerikanske marked. Hvis det lykkes, vil Teazr forsøge at rejse et endnu større millionbeløb til at blive stor på det attraktive datingmarked.

Mange fejl i begyndelsen
Begyndelsen har dog været alt andet end nem. Blandt andet har firmaet kæmpet med tekniske problemer, da den gratis tjeneste første gang blev sendt på markedet i Danmark:

- Da vi lancerede app’en, var der mange fejl. Det indrømmer vi gerne. Det har været op ad bakke.

Indtil videre er brugerne samtidig en udgift. Hver gang en ny bruger melder sig til, koster det Teazr penge:

- Vi bruger en mobil backend, som vi betaler for. Og vi betaler for antal søgninger på databasen. Og jo flere brugere, jo flere penge koster det. Sådan er det med sociale apps.

- Derfor har vi fokus på at vokse i starten. Men vi træder meget forsigtigt. Og vi skal rejse nogle flere penge i USA, siger Daniel Delouya til Ekstra Bladet.

- Hvor skal pengene komme fra, når app'en er gratis at bruge?

- Det er et godt spørgsmål.

- Det er en smule hemmeligt, men det kommer relativt snart. Det bliver en ekstra feature eller service, som giver brugerne noget ekstra værdi, lover Daniel.

- Hvornår er I så en succes?

- Vi definerer succes ved, at vi kommer ind på markedet og gerne dominerer det. Det er et meget umætteligt marked.

- Hvis man har noget, der bringer værdi til brugeren, kan man trænge igennem.

- Men hvad skal der til?

- Det vigtigste er at finde nogle mennesker, man kan have god kemi med. Man skal virkelig brænde for det og ikke være her bare for at tjene penge.

- Jeg tror, at teamet er vigtigst. Også for investorerne. Men det er mod alle odds at få succes på verdensplan. Det er en kæmpe risiko, man tager som iværksætter.

13 kommentarer
Vis kommentarer