Webshoppen fra helvede: Her går det helt banananaz

Ejerne af banananaz.dk har en hale af rasende kunder efter sig, der i månedsvis venter forgæves på deres varerne

Danskerne er vilde med at handle på nettet. Men 400.000 af dem blev alene sidste år narret for mere end 300 millioner kroner, vurderer revisionsfirmaet Deloitte. Foto: Kyle Grantham/AP
Danskerne er vilde med at handle på nettet. Men 400.000 af dem blev alene sidste år narret for mere end 300 millioner kroner, vurderer revisionsfirmaet Deloitte. Foto: Kyle Grantham/AP

TIP OS: Kender du mere til banananaz.dk eller lignende webbutikker? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

I mere end et år har den fynske webshop banananaz.dk trukket et spor af rasende kunder efter sig.

Butikken, der lever af at sælge tøj, har i dag så ringe et rygte, at den på Trustpilot er placeret helt i bunden af listen over sælgere af dametøj med en vurdering på blot 1,8 ud af ti. Antallet af en- eller to-stjernede anmeldelser fylder 49 sider.

1500 netbrugere har også meldt sig ind i en lukket Facebook-gruppe, hvor talrige kunder advarer mod at handle med banananaz.dk og deler erfaringer med hinanden om firmaets ejere.

Trin for trin: Sådan syltes kunderne

De kunder, der føler sig snydt af banananaz.dk, har typisk været gennem følgende forløb:

1 Webshoppen opdages via en af de mange annoncer, som firmaet har placeret på Facebook.

2 Når der afgives en ordre, accepterer kunderne, at der kan gå op til 21 dage, før varen afsendes. Mange oplever dog meget længere ventetid eller venter forgæves.

3 Kunderne kan ikke få kontakt med banananaz.dk. Telefonen besvares med en telefonsvarer, og mailen med et autosvar.

4 Som hovedregel trækkes pengene inden for få dage. Kunderne får ofte et trackingnummer og bekræftelse på, at pakken er på vej. Men der kan gå måneder, før pakken – hvis overhovedet – sendes.

5 Kun ved at gå meget hårdt til firmaet lykkes det i nogle tilfælde at få pengene tilbage.

6 Negative kommentarer på Trustpilot og i webshoppens Facebook-grupper blokeres rutinemæssigt. Kun hvis kunderne gør indsigelse over for Trustpilot, får de negative kommentarer lov til at blive stående.

Kunder: Svært at få kontakt
Ekstra Bladet har været i kontakt med en række af kunder, der har delt deres dokumentation. Og mønsteret er det samme i hver eneste klagesag.

På overfladen virker hjemmesiden troværdig. Man kan blandt andet finde et telefonnummer, cvr-nummer, mailadresse og salgsbetingelser. Problemet er bare, at når først man har afgivet sin ordre, oplever mange, at pengene omgående trækkes, hvorefter der sker meget lidt, fortæller kunderne.

Forsøger man at ringe til telefonnummeret, henviser en telefonsvarer til mailadressen. Her får man ligeledes et autosvar, men det er ingen garanti for service. Kun hvis de ramte kunder presser firmaet hårdt og truer med politianmeldelse, lykkes det i nogle tilfælde at få sagen løst.

- Jeg er glad, hvis jeg får mine penge tilbage. Men jeg vil aldrig nogen sinde anbefale det firma til andre, siger Jane Søballe til Ekstra Bladet. Hun bestilte 12. juni og fik 25. juni besked om, at ordren var sendt.

- Det er første gang, at jeg har oplevet ikke at få mine ting. Det virker meget uprofessionelt, siger en anden kunde, Carina Jensen, der forgæves har ventet siden 10. juni.

Se også: Ny shitstorm mod tandblegning: Trækker penge men sender intet

Det er hjemmesiden her, der via annoncering på Facebook lokker webkunder til at købe, hvorefter ordrene i adskillige tilfælde er blevet groft syltet. Skærmdump
Det er hjemmesiden her, der via annoncering på Facebook lokker webkunder til at købe, hvorefter ordrene i adskillige tilfælde er blevet groft syltet. Skærmdump
 

Tjeklisten: Sådan undgår du at blive snydt

Med nogle simple greb kan du beskytte dig selv bedre mod at ende med at få dine ordrer syltet, som det er sket hos banananaz.dk:

1 Lav en søgning på Google efter webshoppens navn. Kombinér eventuelt søgning med ord som ’svindel’, ’snydt’ eller ’snyder’.

2 Søg også på Facebook og Trustpilot. Måske har brugerne her kommenteret på deres oplevelser. Tjek målrettet de dårligste vurderinger på Trustpilot, og kontakt nogle af klagerne, hvis du føler behov for det.

3 Brug cvr.dk til at slå firmaet op. Her kan du se detaljer om ejerne: Er de tidligere gået konkurs, eller har de forbindelse til firmaer, der er berygtet for at dårlig kundeservice? Tjek også, om der nogen sinde er aflagt et regnskab, hvilket kan være et vigtigt pejlemærke.

4 Gå efter forretninger der har et e-mærke. Så er firmaet nemlig allerede grundigt tjekket. Går det galt i en handel med fysiske produkter, kan du også klage til e-mærket og få op til 10.000 kroner i erstatning.

5 Få anbefalinger fra venner og familie. Hvis de har gode erfaringer med en webshop, får du det sikkert også.

Få flere råd her.

Trækker penge ulovligt
Heidi Hemmingsen bestilte sine varer 4. juni og fik trukket penge, men uden at der blev leveret noget:

- Jeg føler klart, at det er et firma, der forsøger at snyde folk.

- Jeg tror ikke, at de på noget tidspunkt har villet sende mig de varer.

Ifølge retspraksis er det ulovligt at trække pengene ved en nethandel, hvis varen ikke er sendt. Men her vælger banananaz.dk meget alternativt at trække pengene, kort efter ordren afgives.

Her gik det også galt

Janus Rosenkrands Christoffersen og Vikki Christiansen står officielt bag banananaz.dk. Og ægteparret er vant til at samle på utilfredse kunder.

Sidste år drev de således webshoppen Forældrefælden, der på samme måde tog imod ordrer, hurtigt hævede pengene og ifølge adskillige kunder efterfølgende syltede deres tøjordrer.

Vikki Christiansen leder i dag QueensShop på Facebook, hvor der på vegne af banananaz.dk sælges tøj på nettet. Derimod er Facebook-gruppen for banananaz.dk lukket.

Janus Rosenkrands Christoffersen er fradømt retten til at lede en virksomhed, men spiller fortsat en rolle hos banananaz.dk.

Føler sig klart snydt
Kunder, som Ekstra Bladet har fået dokumentation fra, oplever samtidig, at de får en mail med besked om, at varen er sendt og et trackingnummer. Men beskeden er løgn:

- Det giver jo ingen mening, at de sender mig en besked om, at pakken er sendt og hæver pengene, men der slet ikke sendes noget, mener Jane Søballe.

En række af trackingnumre, som Ekstra Bladet har gennemgået, viser ligeledes, at banananaz.dk systematisk opretter et trackingnummer op til to måneder før, der faktisk sendes en pakke.

- Jeg føler mig klart snydt, siger kunden Tania Kargaard, der bestilte 12. juni. Pengene blev trukket og varen fejlagtigt meldt afsendt samme dag.

- Man tror, det er en oprigtig handelsside.

- Men de bliver bare ved med at komme med undskyldninger, lover gaver eller reagerer slet ikke, når man klager.

TIP OS: Kender du mere til banananaz.dk eller lignende webbutikker? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Se også: CBB sender ulovlig regning for at modtage opkald

Det er fristende at droppe besøget i en fysisk butik og købe varerne billigere på nettet. Men husk at være kritisk og tjek butikken, inden du handler. Foto: Kyle Grantham/AP
Det er fristende at droppe besøget i en fysisk butik og købe varerne billigere på nettet. Men husk at være kritisk og tjek butikken, inden du handler. Foto: Kyle Grantham/AP

Drukner i kundeklager:
- Der sker da nogle fejl

 

Det er Janus Rosenkrands Christoffersen, Ekstra Bladet får i røret, da vi beder ledelsen i banananaz.dk om en forklaring på de talrige kundeklager.

Officielt er Janus stifter og medejer af Nemt Shop Holding, der ejer banananaz.dk, mens hans kone, Vikki Christiansen, er direktør.

I selve banananaz.dk er det derimod Lars Gansner Frøkjær, der står som direktør. Ham kan Ekstra Bladet ikke komme i kontakt med

- Det er ikke sikkert, at de har fået pengene endnu. Men overførslen er blevet gennemført hos os, begynder Janus Rosenkrands Christoffersen, efter at vi har præsenteret ham for flere kundesager.

Ejer: Vi har et problem
Kort efter at han har modtaget informationer fra Ekstra Bladet om sagerne, modtager de omtalte kunder da også besked om, at deres penge efter lang ventetid pludselig er på vej til deres konto.

- Firmaet har omkring 15.000 kunder. Og jeg ved godt, at der har været problemer med nogle af de her forsendelser, hvor jeg ikke kan forsvare det med andet, end at det er for dårligt.

- Der sker nogle fejl, når man er en lille virksomhed, som drives fra en privatadresse, forklarer Janus Rosenkrands Christoffersen.

Trækker penge når ordren laves
Trods dumpekarakteren på Trustpilot og de meget kritiske kundeklager mener han, at det alene er et fåtal, der faktisk har noget at komme efter. Kunderne får som hovedregel det, de er blevet lovet, forsikrer han:

- De, der brokker sig på Trustpilot, er ofte nogen, der har set, andre kunder skriver, at de ikke får deres varer.

- Men selvfølgelig bliver der begået fejl, og sådan er det.

- Et af klagepunkterne er, at I trækker pengene med det samme, men først sender meget senere. Det må man jo ikke?

- Når vi opretter ordren, betaler vi for en forsendelse og får et trackingnummer. Nogle af dem ryger af sted med det samme.

- Andre gange mangler der måske en trøje, og så bliver ordren sendt i flere omgange.

- Men hvornår i forløbet trækker I pengene?

- Som tingene kører i dag, bliver pengene trukket, når ordren printes ud, og trackingnummeret bliver lavet. Og så bliver varerne sendt.

Se også: Henriette fanget i mobil feriefælde: Troede det var gratis

Pakker er måneder undervejs
Ekstra Bladets gennemgang af sagen viser, at banananaz.dk i flere tilfælde har sendt kunderne besked om, at varerne er på vej og samtidig delt et trackingnummer. Problemet er bare, at der kan gå op til to måneder, fra forsendelsen formelt er oprettet i Postnords systemer, til pakken faktisk sendes.

- Man kan vel ikke sige, at en pakke så er sendt før efter to måneder?

- Det er jeg ikke enig i.

- Hvorfor ikke?

- Pakken er i min verden sendt, når vi lægger den ud til Postnord.

- Den kan vel ikke være sendt, når I trækker pengene, hvis der kan gå op til to måneder, før pakken faktisk sendes?

- Det er ikke min opfattelse, at det sker mere.

- Men det er sket tidligere?

- Det kan sagtens være. Det er beklageligt, hvis det er.

- I blev allerede i december sidste år kritiseret for de her problemer på TV2 Fyn. Her er et halvt år efter, oplever kunderne nøjagtig det samme. Hvad er forklaringen på det?

- Selvfølgelig sker der stadig fejl, men vi forsøger at undgå det, lyder svaret fra Janus Rosenkrands Christoffersen.

Se også: H&M i gigantbrøler: Sender dine pakker ud i det blå

Fradømt ledelsesret
I januar blev han fradømt retten til at lede en virksomhed. Det skete, da han ved Retten i Aarhus blev idømt en konkurskarantæne for sin rolle i det nu konkursramte Our Green Climate ApS.

Karantænen, der senere er stadfæstet i landsretten, gives, ’hvis personen på grund af groft uforsvarlig forretningsførelse vurderes uegnet til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed’.

Janus Rosenkrands Christoffersen stoppede 6. april 2017 som direktør i banananaz.dk. Alligevel er det altså ham og ikke den nuværende direktør Lars Gansner Frøkjær, der i dag udtaler sig til Ekstra Bladet:

- Hvis det er helt rigtigt, er det min kone (Vikki Christiansen, red.), du skal tale med, forklarer han.

- Det er hende, der kører ordrerne, men hun har ikke lyst til at tale med dig.

- Så jeg udtaler mig som hendes mand og som medejer af Nemt Shop Holding.

TIP OS: Kender du mere til banananaz.dk eller lignende webbutikker? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

Sådan forsvarer du dig mod plattenslagere

 

Verden er fyldt med alle typer af klamphuggere og plattenslagere. Det gælder også på nettet.

- Heldigvis gennemføres hovedparten af alle nethandler fint, ligesom beskyttelsen af forbrugerne er glimrende.

- Alligevel kan du blive snydt og skal naturligvis gardere dig, siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Hos brancheorganisationen for danske webbutikker, FDIH, er man enig:

- Der er altid nogle stykker, der er en tand for smarte, og som stort set er ligeglade med lovgivningen.

- Det er et kæmpe problem med disse få netforretninger, fordi de kører rundt på kanten og ødelægger det for alle andre, der opfører sig ordentligt, siger kommunikationschef Henrik Theil.

Bedste værn er mellem ørerne
Han mener, at det bedste værn mod at ende i kløerne på denne type af netbutikker sidder mellem ørerne på dig selv.

- Derfor kan almindelig sund skepsis og en Google-søgning, et tjek på Trustpilot og Facebook i mange tilfælde hjælpe dig til at undgå at blive deres næste offer.

Vagn Jelsøe fremhæver også et tjek af e-mærket som et godt forsvar mod plattenslagere:

- Hvis det er en dansk hjemmeside, lægger jeg vægt på, at den har et e-mærke.

- Det er min garanti for, at jeg har at gøre med en ordentligt virksomhed, som værner om forbrugerrettighederne og sikrer, at det kun er valide firmaer, der reklamerer med mærket.

Brug altid et betalingskort
Et andet vigtigt råd er, at man aldrig overfører pengene, men bruger et betalingskort. Det giver nemlig en bedre beskyttelse, hvis det alligevel går galt:

- Hvis man ikke får den vare, man har købt, og forgæves forsøger at få den udleveret, så kan man tage fat i sin bank og bede om at få beløbet tilbageført, forklarer Vagn Jelsøe.

- Det er klart, at man kan få en masse bøvl ud af en handel, som tager lang tid. Men i sidste ende kan du altså få pengene tilbage fra banken, når der er brugt et betalingskort.

TIP OS: Kender du mere til banananaz.dk eller lignende webbutikker? Fortæl din historie i en mail til tech@eb.dk

e-mærket: - Vi betaler, hvis det går galt

Det kan betale sig at tjekke en webbutik, inden man handler med den. Og en af metoderne er at spotte det såkaldte e-mærke, der siden år 2000 har certiceret onlinebutikker.

- e-mærket gør det mere bekvemt for netkunderne, fordi man så ikke selv behøves at tjekke, om det her er en regulær forretning. Det garanterer vi for, når en netbutik får mærket, forklarer Jesper Arp-Hansen, der er direktør for e-mærket.

- Og vi giver ikke e-mærket til hvem som helst, forsikrer han.

- Der laves altid en grundig undersøgelse af firmaerne, når de søger om mærket. Det kan være alt fra ejernes baggrund til måden, hjemmesiden er bygget op på og deres salgsbetingelser.

Køberbeskyttelse for 10.000 kroner
Når undersøgelsen er lavet, stiller e-mærket typisk nogle krav til, hvad der skal rettes, før firmaet får e-mærket.

- Selv efter at mærket er givet, tjekker vi løbende, om butikkerne lever op til kravene.

e-mærket giver samtidig netbrugerne en køberbeskyttelse på op til 10.000 kroner, hvis de er blevet snydt i en handel om en fysisk genstand, for eksempel en mobiltelefon eller tøj.

- Hvis det kan dokumenteres, at kunderne er blevet snydt, behandler vi gratis klagen og udbetaler pengene, hvis kravet er berettiget.

- Og uanset om klagen er berettiget eller ej, koster det ikke noget at klage til os. Langt de fleste, der klager til os, hjælper vi til at finde en løsning sammen med butikken.

- Vi forsøger selvfølgelig altid først at finde en løsning i mindelighed. Men er alle andre muligheder udelukket, herunder indsigelsesordningen, træder køberbeskyttelsen i kraft.

Der er i øvrigt intet mindstekrav til beløbet, som der for eksempel er, når du vil klage til Forbrugerklagenævnet.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere