YouSee klar med ny tv-boks i dag: Kan den få dig til at blive?

Satser hårdt på at få kabel-tv-kunderne til at blive i butikken - ny digital tv-boks er et af redskaberne

Ekstra Bladets digitale ekspert, Heine Jørgensen, forklarer nærmere her om den nye digitale tv-boks fra YouSee.

Det frie valg er kommet for at blive!

Den erkendelse er TDC - og dermed dets kabel-tv-division m.m., YouSee - for længst nået frem til.

Og i dag udvides valgmulighederne så for op imod en million tv-kunder, når en ny digital tv-boks præsenteres, og herefter er tilgængelig fra på mandag.

Sådan ser den nye tv-boks fra YouSee ud. (Foto: Heine Jørgensen) Teknologi - 14. apr. 2016 - kl. 09:39 YouSee: Du skal se fjernsyn på en ny måde

Boksen giver netop flere individuelle muligheder, hvor kunderne helt som i en slikbutik kan slå tv-kanaler til og fra.

Det ventes også, at der bliver en række af on demand-muligheder i tv-pakkerne, så man kan se indhold (og optage det), som det passer ind i et moderne liv.

Ifølge YouSee er 25 procent af alt tv-indhold i dag leveret tidsforskudt - on demand. I 2019 forventes det, at mere end halvdelen bliver tidsforskudt tv-kiggeri.

Ny direktør i spidsen for det hele

Dagens præsentation af en ny digital tv-boks bliver også en af de sidste offentlige lanceringer for YouSee's nuværende direktør, René Brøchner.

Efter 15 år i TDC stopper han som direktør for Yousee - i stedet træder hollandske Jaap Postma ind i jobbet, inden 2016 er ovre.

Ifølge TDC er forklaringen på skiftet, at 'der skal skabes sammenhængende løsninger til private kunder'. Og den evne har Jaap Postma de seneste år tilsyneladende haft stor succes med i det hollandske teleselskab KPN.

Ekstra Bladet er med til pressemødet og fortæller mere senere.

Men allerede nu står det ret klart, hvad boksen og YouSee skal leve op til for overhovedet at kunne have en fremtid.

Her er vores fem bud på udfordringerne.

Se også: Nu vil Viaplay også sælge film

1. Alt er mobilt - først
En kabel-tv-boks hjemme ved husalteret er i sig selv en smule gammeldags tænkt. Vi ser, hører og læser i dag mere indhold mobilt end nogensinde før.

Bare se, hvordan de store streamingtjenester som Netflix, TV2 Play, DR TV og ViaPlay satser benhårdt på mobilitet: vi vil se vores fjernsyn, når det passer os og ikke mindst hvor det passer os - hvilket ofte er langt væk fra en tv-boks.

Derfor skal enten boksen eller resten af den digitale pakke fra YouSee indeholde nogle klare visioner og muligheder for den mobile bruger!

Teknologi - 11. apr. 2016 - kl. 13:51 Har du opdaget det: Netflix hæver prisen i næste måned

2. Teknisk troværdighed
YouSee er ikke kendt som et firma, der strutter af teknologisk overskud.

Ejere af tidligere tv-bokse fra både Yousee og andre kabel-tv-udbydere kan fortælle om deres mareridt med bokse, der er langsomme i software, udueligt opbygget og langt fra tidssvarende.

Den nye YouSee-boks skal derfor kunne leve op til mindst det niveau, som fx Apple TV og Chrome Cast leverer: nem, hurtig og effektiv at bruge.

Hvis ikke så mister både boksen og Yousee lynhurtigt troværdighed.

Teknologi - 11. apr. 2016 - kl. 21:10 Efter prisstigninger: Sådan får du billigere adgang til Netflix

3. Vær unik
Der er intet unikt i flow-tv som platform. Derfor opsiger tusinder af danskere i disse år deres tv-pakker, gør dem mindre eller fjerner dem helt.

Spørgsmålet er så, om YouSee er i stand til at frigøre sig fra kabel-tv-markedet, der er i akut livsfare. For jo større frit valg, jo flere fravalg bliver der også af tv-kanaler, der er for kedelige, sender for mange genudsendelser og generelt bare er dårligere end streaming.

YouSee skal derfor ikke være frontløber og ambassadør for kabel-tv-branchen, men alene tjene kundernes behov og ønsker. Og de forlanger unikt indhold og unikke muligheder - ellers lægger de hellere deres sparepenge hos andre streamingtjenester.

Se også: Krig om bredbånd: Frit valg skal flytte kunder fra YouSee og Stofa

4. Giv mig en god pris
'Jeg vil ikke længere bindes til en regning på 400+ kroner om måneden - og som det tager lang tid at komme ud af igen.'

Sådan er holdningen hos mange brugere, der hellere selv vil fordele beløbet præcist til det indhold, som de er interesseret i. Og gerne til en markant lavere månedspris.

YouSee skal derfor kunne matche prisen, det koster mig at købe adgang til unikt indhold hos fx Netflix, HBO Nordic eller ViaPlay. Kan YouSee ikke det, er der ikke langt til udgangen.

Se også: Nu dør dit 3D-fjernsyn: Samsung gider ikke mere

5. Lav verdens bedste kundetjeneste
Har du prøvet at hænge i røret hos TDC eller YouSee?

Hvis ja, så kender du fornemmelsen. Og der venter en kæmpe opgave for det snart tidligere monopol.

Kunderne vil charmeres, behandles som unikke og have en kundeservice, der aldrig svigter.

Vi gider altså ikke blive mødt af samme service, som i Aldi på en dårlig dag!

Teknologi - 24. feb. 2016 - kl. 19:00 De nyeste fjernsyn i 2016: 3D og de buede modeller er døende

38 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere