YouTube under angreb: Gør dine børn til nemme reklameofre

Forbrugergrupper klager over manglende beskyttelse af børnenes privatliv og retten til at slippe for målrettede reklamer

Sagen mod YouTube er alvorlig, mener Ekstra Bladets techredaktør. Videoreportage: Ekstra Bladet

23 forbrugergrupper vil have de amerikanske myndigheder til at gribe ind over for YouTube.

For selv om der i USA og EU findes klare regler for, hvordan man må reklamere over for og samle data om børn, så overtræder den Google-ejede videotjeneste reglerne groft, mener grupperne.

Se også: Seksårig dreng tjener 69 millioner kroner på et år

Respekterer ikke loven
Ifølge et søgsmål, der netop er afleveret til 'Federal Trade Commission', ses der masser af videoindhold til børn af børn, fordi YouTube er proppet med børneprogrammer.

Men da videotjenesten officielt betragter YouTube som en platform, som kun brugere fra 13 år og op bør bruge, bliver børnene ikke beskyttet mod reklamer og dataindsamling.

Børnene følges også rundt på nettet og får ikke den beskyttelse af deres privatliv, som de har krav på:

- Google har øget sit børneindhold i både USA og resten af verden, uden på nogen måde at respektere loven og uden at tage ansvar, siger Jeffrey Chester, der er chef for en af forbrugergrupperne Center for Digital Democracy til New York Times.

Han mener ikke, at YouTube kan undskylde sig med, at de officielt ikke vil lukke børn under 13 år ind på tjenesten. Og han opfordrer nu forbrugergrupper i EU til at rejse lignende sager mod YouTube, der risikerer kæmpe bøder, hvis de taber.

Børn fortjener en særlig beskyttelse af både deres privatliv og mod reklamer, mener lovgiverne i både USA og Europa. Foto: Andy Wong/AP
Børn fortjener en særlig beskyttelse af både deres privatliv og mod reklamer, mener lovgiverne i både USA og Europa. Foto: Andy Wong/AP
 

Se også: Mistænkt bag YouTube-skyderi har før klaget over kanalen

YouTube: Ikke for børn
I et skriftligt svar forklarer YouTube, at man endnu ikke har modtaget klagen, men 'beskyttelse af børn og familier har altid været en top prioritet' for firmaet:

'Fordi YouTube ikke er for børn, har vi investeret betydeligt i at lave en YouTube Kids app, der tilbyder et alternativ specielt målrettet mod børn.'

Danske kendte - 6. dec. 2017 - kl. 23:30 Set fire millioner gange: Denne video vandt danskernes hjerter i 2017

11 kommentarer
Vis kommentarer