Vi sætter smartwatches på standby

Manglende brugervenlighed stopper forbrugere i at købe smartwatches – men om fem år, når teknikken er mere udviklet, vil 40 procent af os bære et på armen

Samsung Gear S smartwatch - bliver ideen først køb om fem år? (Foto: Ka?rlis Dambra?ns/Flickr)
Samsung Gear S smartwatch - bliver ideen først køb om fem år? (Foto: Ka?rlis Dambra?ns/Flickr)

Smartwatches er slet ikke slået igennem endnu. Det viser en undersøgelse fra Accenture, der er foretaget blandt 24.000 forbrugere i 24 lande. Faktsik kan kun 12 procent af undersøgelsens deltagere forestille sig at købe ét i løbet af det næste år.

Se også: Motorola-telefoner er tilbage i Danmark

Til gengæld regner 40 procent med, at de har et smartwatch på armen om fem år. Samme tendens gælder for fitness-armbånd, intelligente overvågningssystemer og kameraer, 3D-printere og intelligente termostater i hjemmet – det er også teknologier, som forbrugerne vil købe flere af inden for de næste fem år.

– Der er en masse hype omkring wearables for tiden, men endnu har forbrugerne ikke for alvor taget teknologierne til sig. Vi har derfor stadig kun set toppen af isbjerget, hvad angår udviklingen inden for smartdevices, som har potentiale til at eksplodere inden for ganske få år, siger Christian Gabe, der er Managing Director hos den internationale konsulentvirksomhed Accenture.

Se også: Kunstig intelligens fra Google lærer sig selv reglerne for computerspil

Brugervenligheden lader vente på sig
Det er ifølge undersøgelsen brugervenligheden, der udgør den største barriere for, at smartdevices kan slå igennem hos forbrugerne. Størstedelen af forbrugerne oplever nemlig problemer med at få teknikken til at fungere. Ofte er det simpelthen for kompliceret. Hele 83 procent af forbrugerne i undersøgelsen vurderer således, at de forskellige gadgets er svære at indstille og anvende i praksis.

– Hvis teknologierne er for besværlige eller tidskrævende at anvende, risikerer producenterne at spille sig selv ud af banen og på sigt blive overhalet af andre og måske endnu ukendte teknologier, som vinder forbrugernes gunst, siger Christian Gabe.

8 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere