VM skabte to vilde rekorder

VM i fodbold i Brasilien sidste sommer var en af de største globale begivenheder på de sociale medier nogensinde og skabte to imponerende verdensrekorder

Der blev set en del fodbold, men også en del mobilskærme under VM i fodbold i Brasilien (Foto: Flickr/A C Moraes)
Der blev set en del fodbold, men også en del mobilskærme under VM i fodbold i Brasilien (Foto: Flickr/A C Moraes)

Fire hede uger i juni og juli sidste år fik fodboldfans' smartphones over hele verden til at gløde. Der blev slået rekorder på både Facebook og Twitter, da fodboldfans ivrigt delte billeder, postede opdateringer og debatterede på nettet under de 64 kampe. Brasiliens ydmygelse i semifinalen, hvor Tyskland slog hjemmeholdet 7-1, er den mest omdiskuterede sportsbegivenhed på Twitter nogensinde. 35,6 millioner tweets blev sparket ud i cyberspace under kampen.

Se også: Dommer forbyder kvinde at anvende mobiltelefon

Friske tal i rapporten 'Shared Victory' viser, at fodboldbegivenheden genererede svimlende 26,7 terabytes mobil datatrafik – det svarer til 48,5 millioner uploadede billeder og 4,5 millioner mobilopkald. Finalen alene genererede 1,5 terabytes mobil datatrafik i Brasilien, hvilket svarer til 20 megabytes data pr. tilskuer. Samtidig er kampen den mest omtalte sportsbegivenhed på Facebook til dato. 88 millioner brugere verden over genererede 280 millioner interaktioner på det sociale medie.

Se også: Her er computeren alle har råd til

Ericsson støttede Brasiliens største teleoperatør, Telefonica Brasil, med opsætning af 5.000 antenner til 4G-teknologi i alle værtsbyer, hotspots og monitorering under hele slutrunden. Det var med til at bane vejen for VM's mange rekorder. Selskabet havde blot otte uger til at forbedre netværket, som indbyggerne i Brasilien også kan nyde godt i fremtiden.

Se også: Drone skal være vagt ved 'verdens hårdeste eksamen'

Af de 3,4 millioner tilskuere på VM's forskellige stadions, oplevede 3 ud af 4 adspurgte fodboldfans, at netværket var lige så godt – eller bedre – end det netværk, de bruger derhjemme. Den vurdering er man stolt af hos Ericsson.

– Det var en stor udfordring for Ericsson, og det er derfor ganske imponerende, at de valfartende fodboldfans udtrykker så stor tilfredshed. Arbejdet med det brasilianske netværk inden VM er et flot eksempel på, hvor langt vi er nået og bidrager samtidig til at minde os om, hvor vigtigt det er for mennesker at kommunikere og kunne dele store oplevelser med andre, siger strategisk direktør hos Ericsson Danmark, Rene Skytte Christoffersen.

 

1 kommentar
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere