Ernæringseksperter misbrugt i reklame

I en artikel om en slankepille publiceret på en side, der ligner et nyhedsmedie, bliver ernæringseksperterne Arne Astrup og Per Brændgaard brugt som ekspertkilder, selvom de aldrig har udtalt sig til siden og ej kender til produktet

Arne Astrup, der også er kendt som Doktor Slank. Foto: Joachim Adrian
Arne Astrup, der også er kendt som Doktor Slank. Foto: Joachim Adrian

Den landskendte ernæringsekspert Arne Astrup, der er leder af Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, blev overrasket og vred, da han faldt over en artikel om en angiveligt ny amerikansk slankepille. I artiklen optræder Arne Astrup nemlig som ekspert, selvom han aldrig har udtalt sig om produktet, der hedder Weight Control, og som kan ledes tilbage til firmaet Pure For Health.

Ernæringsekspert Per Brændgaard er også overrasket over, at se sit navn florere i artiklen om slankepiller. Foto: Torben Stroyer
Ernæringsekspert Per Brændgaard er også overrasket over, at se sit navn florere i artiklen om slankepiller. Foto: Torben Stroyer
Slankepillen Weight Control, der omtales i rosende vendinger i artiklen på nyheder24-7.com. De to ernæringseksperter er ikke bekendt med produktet.
Slankepillen Weight Control, der omtales i rosende vendinger i artiklen på nyheder24-7.com. De to ernæringseksperter er ikke bekendt med produktet.

- Jeg har aldrig hørt om produktet før, og jeg har aldrig talt med dem. Det var en på Facebook, der spurgte mig, om det kunne være rigtigt at jeg anbefaler de her slankepiller, fordi hun synes det så underligt ud, og hun var ikke helt sikker på, at det kunne være passe, fortæller Arne Astrup til Ekstra Bladet.

- Det er ren svindel. Der står også forkert omtale af mit institut. Der står, at jeg er Leder af Institut for Human Ernæring, men det sidste fem et halvt år har det heddet Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Så det er altså noget de har taget helt tilbage fra dengang, som de formentlig bare har plukket ud af en anden artikel, der handler om noget andet, hvor jeg har sagt noget om slankepiller. Det er en grov overtrædelse af markedsføringsloven, siger han, og tilføjer, at han har prøvet noget lignende før, men ikke af så grov en manipulationsgrad.

Den selvstændige ernæringsrådgiver Per Brændgaard bliver også brugt i artiklen, selvom han intet kender til det, og han deler Arne Astrups udlægning.

- Det har jeg aldrig sagt noget om, det der. Jeg har været ude for sådan noget her før, men det her er ekstra manipulerende. Jeg har intet som helst med det at gøre, fortæller Per Brændgaard.

Ekstra Bladet har kontaktet slankepillefirmaet Pure For Health, for at spørge, hvorfor der bliver reklameret for deres produkt med falske citater fra to personer, der aldrig har bidraget til den pågældende artikel.

Sådan indledes artiklen om slankepillen. Den er nu fjernet fra hjemmesiden.
Sådan indledes artiklen om slankepillen. Den er nu fjernet fra hjemmesiden.
 
Arne Astrup bliver sammen med Per Brændgaard brugt i artiklen til at udtale sig om slankepillen, selvom dette aldrig har fundet sted.
Arne Astrup bliver sammen med Per Brændgaard brugt i artiklen til at udtale sig om slankepillen, selvom dette aldrig har fundet sted.

Den engelsktalende kvinde ved navn Jennipher, som Ekstra Bladet får i røret, ved umiddelbart ikke noget om de falske citater i artiklen/reklamen om deres produkt.

- Jeg ved ikke noget om det, men selvfølgelig har vi forskellige firmaer til at reklamere og lave kampagner for vores produkt. Jeg kigger selvfølgelig på det, i tilfælde af, at der er noget, der ikke passer, som skal slettes, siger hun. 

Ekstra Bladet sendte efterfølgende en mail til firmaet med link til artiklen, og der gik ikke mere end ti minutter før den var slettet fra nyheder24-7.com.

På hjemmesidens forside bliver der både reklameret for firmaet Årstiderne og skrevet om Dansk Folkepartis formand.
På hjemmesidens forside bliver der både reklameret for firmaet Årstiderne og skrevet om Dansk Folkepartis formand.
 

Da den engelsktalende kvinde ringer tilbage, fortæller hun dog til Ekstra Bladet, at hun ikke har modtaget nogen mail fra os.

- Virkelig? Kan du sende den igen, for jeg vil stadig rigtig gerne se artiklen, og finde ud af, hvad det er for noget. Det er meget mærkeligt, at den er væk. Det er aldrig sket før, at der er nogen, der har reklameret for os, som vi ikke har noget med at gøre, men hvis det er tilfældet, så vil vi meget gerne undersøge det, forklarer kvinden fra firmaet For Pure Health.

Senere skriver hun i en mail til Ekstra Bladet:

- Jeg er ikke bekendt med en artikel som den du nævner, men det er værd at tage et kig på, eftersom vi ikke vil have at vores produkt bliver relateret til nogen dårlig reklame.

Det har ikke været muligt at komme i kontakt med aktørerne bag nyheder24-7.com.

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen