Kakerlakker og muselort på top-restauranter

Det er ikke kun Noma, der har været en tur i mediemøllen på grund af uhygiejniske madvarer. Top-restaurant Umami og Madklubbens kendiskok Anders Aagard har også været der

Prøvesmagning af kød til 75.000kr. på Restaurant Umami. Det er ikke lige det, man forbinder med kakerlakkerFoto: (Kristian Linnemann)
Prøvesmagning af kød til 75.000kr. på Restaurant Umami. Det er ikke lige det, man forbinder med kakerlakkerFoto: (Kristian Linnemann)

Et par små banditter, der gnaver i pølsebrød eller kakerlakker på afveje i et grovkøkken kan hurtigt give ridser i tallerkenen på danske top-restauranter.

Det har Umami og Madklubben i Tivoli oplevet sidste år, hvor de begge fik en henholdsvis stramtandet smiley og en meget sur en af slagsen.

Læs også:

Se også: Mus fundet hos kendis-kok

Men de to restaurantchefer, kendiskokken Anders Aagaard for gourmet-kæden Madklubben og Umamis medejer, Mikkel Glahn, mener ikke de har mistet kunder på den konto.
Sjælesøgende

- Vi var meget soul-searching (sjælesøgende red.) efter vi mentalt og verbalt havde fået en over nallerne og spurgte os selv, hvad kunne vi have gjort anderledes?, siger Anders Aagaard.

Det skete efter der blev fundet muselort og afgnavet pølsebrød på et lager til hans restaurant Madklubben i Tivoli.

Han fortæller, at fødevarestyrelsen ikke hæftede sig ved deres hygiejne, men ved, at de ikke havde sikret nogle døre godt nok. Men han kunne ikke mærke det på kundegrundlaget efterfølgende.

Læs også:

Se også: Noma lyver om ophængning af smiley-rapport

- 7-9-13, så har jeg så stor tiltro til vores kunder, at de også kan læse mellem linjerne, så der var ikke et decideret frafald.

- Vi havde en rigtig fin nytårsaften i Tivoli, hvor et enkelt tomands-bord ikke kom, og det var fordi herren i selskabet havde pådraget sig en gang influenza, siger Anders Aagaard.
Vi lukker dem jo ikke løs

Han griner og fortæller, at han har fået en masse kække kommentarer, og er blevet kaldt musekongen.

- Men for pokker, engang imellem spiller naturen os et puds, og vi gør det jo ikke bevidst. Vi lukker dem jo ikke løs selv, vi gør os faktisk temmelig meget umage for at servere noget ordentlig mad og drikke, lyder det fra Anders Aagaard.

Læs også:

Se også: Kendisrestaurant med kakerlakker

Heller ikke Mikkel Glahn fra Umami har kunnet mærke noget på omsætningen efter de i august sidste år fik konstateret kakerlakker i deres grovkøkken.

- Nej, det har vi ikke. Det var en alvorlig situation, den blev også taget alvorligt. Vi blev jo ramt på følelserne, siger Mikkel Glahn.
Synd for Noma

Begge kokke er da også kede af det på Nomas vegne, og Anders Aagaard vil ikke udtale sig om selve sagen.

Læs også:

Det er helt afgørende nu, hvordan Noma tackler nyheden om, at mange gæster er blevet syge på restauranten, siger en brandingsekspert. (Foto: Jacob Erbahn/Polfoto) Sundhed - 8. mar. 2013 - kl. 13:41 Ekspert om Noma-skandale: Det kan blive katastrofalt

Men han forklarer, at det er mennesker, der knokler fra morgen til aften og vil give deres højre arm for at være i eliten i deres fag.

- Og så er det sateme synd, når sådan noget sker. Det er synd for kokkene, det er synd for eleverne, det er synd for restauratørerne og gæsterne, der har glædet sig til at prøve verdens bedste restaurant, siger Anders Aagaard.

Han mener, at Noma har håndteret det rigtig fint efterfølgende med at tilbyde kompensation med nye middage, gavekort eller erstatning.

1 af 2 Kendis-kokken Anders Aagaard kan andet end at lave mad. Han forsikrer, at de stopper alle musehullerne, inden sæsonen i Tivoli går igang. Foto: (Jakob Jørgensen)
2 af 2 Prøvesmagning af kød til 75.000kr. på Restaurant Umami. Det er ikke lige det, man forbinder med kakerlakkerFoto: (Kristian Linnemann)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere