Noma: Vi har ikke gjort noget for at promovere det

Verdens bedste restaurant har prøvet at skjule for offentligheden, at 63 mennesker er blevet syge efter at have spist på restauranten i midten af februar, ekstrabladet.dk har talt med Nomas administrerende direktør Peter Kreiner.

Se Ekstra Bladets konfrontation med Nomas direktør i tv-indslaget over artiklen

---------

På trods af, at restaurant Noma i København flere gange er blevet nomineret til verdens bedste restaurant, har deres administrerende direktør Peter Kreinert ikke følt det nødvendigt, at fortælle til offentligheden, at 63 personer er blevet syge efter at have spist på restauranten i midten af februar. Direktøren henviser blot til, at den halvsure smiley er offentligt tilgængelig.

Ekstrabladet.dk har konfronteret direktøren på selve restauranten.

I har fået den her smiley-rapport, og der har været 63 syge. Hvordan kan I holde det her skjult for offentligheden så længe?

- Vi har jo egentlig ikke gjort noget for at holde det skjult for offentligheden. Men du har fuldstændig ret i, at vi har heller ikke gjort noget for at promovere det i den her periode. Det er noget som sker i uge syv, (midt i februar red.) for os, hvor vi oplever det.
Talte ikke dansk

- Vi konstaterer samtidig, at det der sker, er at vi begynder at få nogle henvendelser. Og vi har arbejdet med Fødevarestyrelsen hele vejen igennem det her efter det kommer til min opmærksomhed, siger Peter Kreinert.

Han fortæller, at restauranten får den første henvendelse om de syge gæster den 14. eller 15. februar per e-mail. Men hende, der modtager mailen taler ikke dansk.

- Hun sender mailen videre til vores daglige 'mand' , som også er overtjener her. Han er uheldigvis på arbejde. Hun sender mailen den 15. februar og den 18. februar modtager jeg så mailen.

- Den 18. februar er så en mandag, altså tre dage efter. Der er mange mange uheldige ting, der falder sammen. Mine små børn starter i vuggestue hvilket betyder, at jeg ikke er herinde mandag, det er lukkedag herinde på restauranten, og derfor kommer jeg sent herind, siger direktøren og fortsætter.
Vi er voldsomt kede af det

- Jeg når stort set ikke andet den her dag, end at få et opkald, hvor Fødevarestyrelsen ringer til mig, samme dag, som jeg får e-mailene. Min danske overtjener, har fået nogle mails og sender dem straks til mig, siger Peter Kreinert.

Han fortæller, at Noma er voldsomt kede af situationen.

- I forhold til det, der er sket. Punkt et. Vi er jo voldsomt kede af det. Lad der ikke være nogen tvivl om det. Punkt to. I den dialog som jeg har haft med fødevarestyrelsen, der kan jeg garantere dig for, at det selvfølgelig er en af de ting, som bliver lavet om på stedet. Vi må simpelthen ikke længere have en person som sidder og modtager e-mail på dansk, som ikke forstår det, lyder det fra direktøren.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere