Red Bull-konge er død

Thailands tredjerigeste mand, der transformerede en sød thailandsk energidrik til det verdenskendte Red Bull, er død

Chaleo Yoovidhya, der gjorde sin thailandske energidrik til et internationalt brand, blev 89 år. (Foto: AP Photo/Matichon Newspaper)
Chaleo Yoovidhya, der gjorde sin thailandske energidrik til et internationalt brand, blev 89 år. (Foto: AP Photo/Matichon Newspaper)

Manden bag den globale energidrik-gigant Red Bull, thailandske Chaleo Yoovidhya, er død.

Chaleo var i firserne og er død af naturlige årsager, skriver det thailandske nyhedsbureau MCOT ifølge CNN.

Før Chaleo Yoovidhya skabte Red Bull, stod han bag Krating Daeng, en sød energidrik, der blev solgt i Thailand og et par andre lande. Mærkatet på drikken viste to røde tyre, der stanger hinanden.

Krating Daeng kan netop oversættes til rød tyr.

Thailands tredjerigeste mand
Sammen med en østrigsk entreprenør transformerede Chaleo i 1984 sin drik, der var uden brus, så den passede bedre til vestlige smagsløg. Det blev til det globale brand Red Bull.

Ifølge Forbes var Chaleo den 205-rigeste i verden i år med en formue på over fem milliarder dollar. Han var samtidig Thailands tredjerigeste.

Chaleo og østrigeren Dietrich Mateschitz ejede hver 49 procent af firmaet, mens Chaleos søn tegnede sig for to procent af Red Bull. I dagligdagen blev det styret af Mateschitz.

Drikken, der ifølge sloganet giver vinger, blev en kæmpe succes over hele verden. Fra hovedkvarteret i Østrig bliver det solgt til 164 lande.

LÆS:

Se også: Danskerne bæller energidrik

Hjalp imod jetlag
Mateschitz lærte energidrikken at kende under besøg i Asien. Han oplevede, at han ved at indtage Krating Daeng kunne komme sig lettere over sit jetlag.

Krating Daeng blev populær i Asien i halvfjerdserne og firserne, især blandt lastbilchauffører, byggearbejdere og landmænd, skriver MCOT ifølge CNN.

Efter at have analyseret markedet besluttede Mateschitz og Chaleo sig at danne Red Bull sammen. De skød hver især en halv million dollar i projektet.

Ifølge virksomheden har tørstige og energihungrende verdensborgere siden 1987 skyllet mere end 30 milliarder dåser Red Bull ned.

LÆS:

Se også: Kaffe, cola eller energidrik - hvad er bedst?

1 af 2 Energidrikken Red Bull er blevet et verdenskendt mærke. (Foto: Ekstra Bladet)
2 af 2 Chaleo Yoovidhya, der gjorde sin thailandske energidrik til et internationalt brand, blev 89 år. (Foto: AP Photo/Matichon Newspaper)
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen