Lav selv sundt 'salt'

Danskerne spiser for meget salt, og det belaster helbredet. Se hvordan du selv laver 'salt' til maden på en sundere måde

Det er svært at skære ned på indtaget af salt, for reelt er det kun muligt for forbrugeren selv at docere omkring 15 procent af det daglige indtag. (Foto: Colourbox)
Det er svært at skære ned på indtaget af salt, for reelt er det kun muligt for forbrugeren selv at docere omkring 15 procent af det daglige indtag. (Foto: Colourbox)

Ost, pølse og postej. Tre eksempler på forarbejdede fødevarer, der indeholder så meget salt, at under det halve kunne være nok i danskernes daglige brød.

Danske mænd indtager hver dag i gennemsnit 10-11 gram om dagen, mens kvinderne ligger på syv-otte gram. Den anbefalede mængde ligger på fem gram, hvilket svarer til en lille teskefuld.

Læs også:

Se også: Vil forringe deklaration om saltindhold

70-80 procent af det salt vi får, kommer fra mad, der allerede er lavet. Det er morgenmadsprodukter, brød, kød og kødpålæg og ost. Omkring 15 procent af saltindtaget er noget vi selv drysser over. De sidste omtrentlige 15 procent findes oprindeligt i maden.

Læs også:

Se også: Salt mad ødelægger kroppen på 30 min

Hvis saltindtaget blev sænket med tre gram om dagen, ville det betyde, at der hvert år ville være 1500 færre med enten blodpropper i hjernen eller hjerneblødninger. Og dertil 1000 andre, der ville undgå blodpropper i hjertet. Faktisk er effekten større end ved et rygestop.

Læs også: Se også: Salt er lige så farligt som rygning Salt er lige så farligt som rygning

Men der findes alternativer til natrium klorid, skriver Samvirke, der præsenterer seks måder at lave 'salt' på.

Dels kan du riste sushi-tang, og derefter male det i en kaffemølle. Grønne oliven uden sten kan også tørres så meget ind, at det kan bruges i stedet for salt. Du kan også tørre ansjosfileter og hakke dem fint, så det kan bruges som smagsforstærker i din madlavning. Soja og parmesanost er endnu et par salte variant, og endelig kan tørrede kapers også salte maden.

Se opskrifter og anvisninger i Samvirkes billedgalleri her

Sådan produceres salt

- Havsalt – bliver fremstillet ved fordampning af havvand eller saltholdigt grundvand. Det sker enten i det fri, i store bassiner eller i gryder/kar.

- Stensalt– graves op fra salt-miner i undergrunden.

- Vakuumsalt– er også stensalt, men her pumpes vand ned i salthorsten. Det salte vand pumpes op igen, gennemgår en kemisk rensning for til sidst at blive kogt i en trykkoger under vakuum og inddampet.

- Al salt, der fremstilles og anvendes i Danmark, skal tilsættes 13 mg jod per kilo salt. Det sker for at forebygge stofskiftesygdommen struma, der menes at være forårsaget af for lidt jod i kosten.

Sådan fordeler det daglige indtag af salt sig i procent:

- 50 procent kommer fra brød og morgenmadsprodukter. Brødet ligger så højt, fordi mængden er stor. Almindelige cornflakes indeholder 1,3 gram salt pr. 100 gram flakes. I en pose chips er der til sammenligning 1,5 gram salt pr. 100 gram.

- 20 procent kommer fra kødprodukter. Det er især pølser, skinke, bacon, hamburgerryg og salt og marineret kød.

- 15 procent kommer fra mejeriprodukter. Særligt faste oste, feta, parmesan og oste til gratinering

- 15 procent kommer fra kategorien 'andet', og det dækker over fastfood, kantinemad, supper, saucer, færdige dressinger, oliven, saltede og marinerede fisk, bouillon og naturligvis snacks som chips og flæskesvær.

Kilde: Hjerteforeningen

Sådan skærer du ned på saltet

- Undgå fastfood, pizza, færdige supper og cup-noodles. Brug i det hele taget så få forarbejdede fødevarer som muligt.

- Pålæg og kødprodukter er meget salte. Brug i stedet rester af den hjemmelavede aftensmad. Husk også, at en mad med kartoffel, tomat eller banan også smager godt.

- Gå efter det grønne Nøglehulsmærke og Fuldkorns-logoet, for det sikrer et lavt fedt-, sukker- og saltindhold.

- Brug friske krydderurter og stærkere sager som chili, hvidløg og ingefær til at give maden smag.

- Fjern saltet fra bordet.

- Køb ikke marinerede varer – gør det selv.

- Det tager omkring 14 dage at vænne sig til et lavere saltindhold i maden.

Kilde: Hjerteforeningen

Kort om salt

- Natrium er livsnødvendigt for kroppen, fordi det er med til at regulere væskebalancen og sikrer, at nerverne kan sende signaler rundt i systemet.

- Salt udskilles gennem urin og sved, og i gennemsnit forbruger kroppen tre-fem gram om dagen.

- Mangel på salt kan opstå ved stort væsketab som ved ekstrem svedproduktion, diarre og opkastning.

- For meget salt kan også slå ihjel, og i gamle dage begik kinesere selvmord ved at drikke meget kraftig saltlage.

Derfor skader salt

For meget salt får blodtrykket til at stige. Almindeligt salt består af natriumchlorid, og det er natrium-delen, der får blodtrykket til at stige.

Forhøjet blodtryk øger risikoen for blandet andet åreforsnævring, blodprop i hjertet og hjerneblødning.

Det er meget individuelt, hvor følsomt blodtrykket er for salt i kosten, ligesom blodtrykket også påvirkes af en række andre kost-og livsstilsfaktorer.

0 kommentarer
Vis kommentarer