Danskerne bæller energidrik

På tre år er salget af energidrikke med koffein fordoblet i de danske butikker. Producenter presser på for at sælge drikken i større dåser

Energidrik er et hit i danske ganer. (Foto: Colourbox.com)
Energidrik er et hit i danske ganer. (Foto: Colourbox.com)

Vi elsker energidrik og salget stiger og stiger: Salget af energidrikke er steget med 108 procent siden maj 2008, skriver Dansk Handelsblad.

På tre år er salget af energidrikkene, der sælges under navne som Red Devil, Shark, Burn og Cult, således steget fra cirka 1,8 mio. liter til cirka 3,7 mio. liter. Det er en god forretning for butikkerne, som har mere end fordoblet deres indtjening.

Mens salget opgjort i mængde er steget med 108 procent i perioden maj 2008 til maj 2011, er stigningen målt i værdi øget med 157 procent, ifølge tal fra Analysebureauet Nielsen.

Vil have større dåser
For at få langet endnu mere energidrik over disken, har producenterne af drikke ansøgt Fødevarestyrelsen om at sælge drikken i større dåser. Lige nu må energidrikken kun sælges i 250 ml. dåser, men producenterne vil gerne op på halvliterspakninger, skriver Dansk Handelsblad.

Indtil videre har Fødevarestyrelsen givet afslag på ansøgninger om at sælge energidrikke i større pakninger, men nye sager er ved at blive behandlet.

Afslagene er begrundet med, at unge under 18 år vil indtage for meget koffein, hvis de drikker 50 cl energidrik på en dag.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere